1. * Dokáži vysvětlit význam termínu konstituce v organické chemii. * Znám podstatu oktetového pravidla a s využitím tohoto pravidla jsem schopná/ý vytvořit z konstitučního vzorce elektronový vzorec (doplnit atomům nevazebné elektronové páry a formální náboje). * Dokáži charakterizovat vlastnosti a vznik - a -vazby. * Z vazebných poměrů atomu (počet jednoduchých, dvojných a trojných vazeb spolu s možnou konjugací) jsem schopný/á odhadnout hybridizaci/způsob koordinace atomu a tvar jednoduchých organických molekul. * Dokáži poznat systém konjugovaný -vazeb, elektronových párů nebo prázdných p orbitalů (které vazby/elektronové páry/orbitaly jsou v konjugaci). * Dokáži odvodit relevantní rezonanční struktury a s jejich pomocí popsat rozložení elektronové hustoty v konjugovaném -systému. * Dokáži rozpoznat allylový systém v amidové skupině a dokáži popsat důsledky částečně dvojného charakteru vazby C-N v amidu (vlastnosti peptidové vazby). * Dokáži posoudit polaritu -vazby na základě rozdílu elektronegativity (vazby uhlíku s kovy, halogeny, kyslíkem a dusíkem). * Umím vysvětlit rozdíl mezi polaritou a polarizovatelností vazby včetně významu pro reaktivitu vazby (snadnost heterolýzy). * Dokáži definovat indukční a mezomerní efekt a jsem schopen/á u jednoduchých substituentů rozpoznat, zda jsou tyto efekty kladné nebo záporné. * Umím rozpoznat, kdy reakce probíhá jako adice, eliminace, substituce nebo přesmyk. Dokáži vysvětlit, jakou reakci označujeme jako kondenzaci. * Dokáži definovat elektrofil a nukleofil. Umím rozpoznat, které činidlo vystupuje v reakci jako elektrofil a které jako nukleofil. * Dokáži správně používat zahnuté šipky k popisu pohybu elektronové hustoty (elektronového páru i jednoho elektronu) při zápisu mechanismů organických reakcí. * Umím určit oxidační číslo atomu v organické molekule a umím rozhodnout, zda při reakci dochází k oxidaci nebo k redukci. * Dokáži tyto rozlišit konstituční isomery, enantiomery a diastereomery. * Dokáži v molekule organické sloučeniny identifikovat základní druhy funkčních skupin (přehled je poskytnut v prezentaci). * S pomocí tabulky obsahující předpony a přípony pro označení přítomnosti funkčních skupin dokáži pojmenovat jednoduché substituované deriváty uhlovodíků. 2. * Dokáži používat Newmanovu projekci, klínkové vzorce a Fischerovu projekci pro reprezentaci prostorového uspořádání molekuly a umím vzorce/projekce mezi sebou převádět. * Umím definovat pojmy konformace, konformer a torzní úhel. Znám původ bariéry konformačního pohybu a dokáži zakreslit závislost vnitřní energie molekuly na torzním úhlu pro jednoduché uhlovodíky. Umím na křivce lokalizovat konformery. * Dokáži vysvětlit původ velké bariéry rotace některých druhů jednoduchých vazeb (amidová skupina, konjugované -systémy). * Dokáži charakterizovat původ vnitřního napětí v molekule cykloalkanů. * Umím vyjmenovat konformery cyklohexanu. Dokáži v židličkové konformaci cyklohexanu rozlišit axiální a ekvatoriální vazby. Dokáži popsat, jaké důsledky má rychlý přechod dvou židličkových konformerů cyklohexanu mezi sebou. Dokáži poznat, který konformer monosubstituovaného cyklohexanu je nejstabilnější. * Umím definovat stereogenní centrum, isomery, konstituční isomery, enantiomery a diastereomery. Dokáži tyto isomery rozlišit na konkrétních dvojicích molekul. Dokáži definovat konfiguraci. * Umím definovat chiralitu. Dokáži charakterizovat důsledek praktické energetické degenerace enantiomerů pro vlastnosti enantiomerů a způsob, jak lze enantiomery rozdělit (separace složek racemické směsi, enantioselektivní syntéza). Umím definovat racemickou směs. * V molekule dokáži najít stereogenní centrum (dvojná vazba, centrum chirality) a dokáži popsat konfiguraci stereogenního centra příslušným deskriptorem (E/Z, cis/trans, R/S). * Umím charakterizovat vlivy, které vedou ke stabilizaci uhlovodíkových radikálů. Dokáži jednotlivé typy uhlovodíkových radikálů seřadit podle jejich stability (disociační energie C-H vazeb). * Dokáži napsat mechanismus a produkty radikálové halogenace uhlovodíků. Umím popsat, jakým způsobem se na selektivitě jednotlivých halogenací podílí statistika počtu odštěpovaných atomů vodíku a disociační energie C-H vazeb. Dokáži také selektivitu halogenací vysvětlit na základě reaktivity jednotlivých halogenů. * Umím charakterizovat postupy a činidla užívaná při halogenaci nenasycených uhlovodíků. * Dokáži charakterizovat výchozí látky, produkty a průběh autooxidace organických látek. Dokáži popsat význam těchto látek.