GI231 3D modelování v programu Leapfrog Geo Jakub Výravský Vojtěch Wertich Přemysl Pořádek Lekce: Úvod – seznámení se s pracovním prostředím Realizováno v rámci projektu MUNI/FR/1282/2015 – Podpora praktické výuky ložiskové geologie inovací tří volitelných předmětů Pracovní prostředí Leapfrogu – úvodní obrazovka 5 naposledy otevřených projektů. Dají se vymazat kliknutím na tlačítko clear Adresář, ve kterém Leapfrog vyhledává vytvořené projekty. Dá se změnit kliknutím na ikonu složky Menu Panel procesů - pokud podržíte kurzor myši nad nedávným projektem, zobrazí se jeho umístění v počítači - současně nemůže být otevřeno více projektů, pouze jeden Vytvoření nového projektu Otevření již existujícího projektu Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – obrazovka projektu Projektový adresář Scene Panel nástrojů Seznam zobrazovaných objektů (scene list) Pozice kurzoru myši v modelu 3D akcelerace Nastavení převýšení Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu - menu -Hlavní menu v Leapfrogu je malé – většina nastavení se děje přímo v „project tree“, po kliknutí na danou složku či objekt pravým myšítkem -Save a Copy – vytvoření kopie projektu a uložení do jiného umístění na disku -Save a Zipped Copy – výhodné pokud chcete projekt sdílet s dalšími lidmi -Compact This Project – pokud se z projektu vymažou některá data, přesto zůstanou uložená na disku v souborech projektu; tato možnost odstraní nepoužívané data -Render Image – v podstatě Printscreen Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – Project tree -Po otevření stávajícího / vytvoření nového projektu se zobrazí projektový adresář s několika složkami, složky jsou vždy stejné pro jakýkoliv projekt -Pravý klik na jakoukoliv složku či objekt zobrazí nabídku -Např. u složky Drillholes máme možnost importovat data vrtů nebo u složky Geological Models můžeme vytvořit nový model -Dvojklikem levého myšítka na objekt se nám zobrazí různé editační možnosti (např. u geologického modelu) nebo tabulka s daty (vrty) -Přidání objektu do obrazovky Scene -Drag & drop – přetažení objektu levým myšítkem -Pravý klik na objekt v adresáři a vybrání možnosti View object Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – panel procesů -V panelu procesů jsou zobrazeny veškeré úkony ke zpracování -Šedé tlačítko – žádné úkony -Zelené tlačítko – úkoly ke zpracování -Úkony mohou být spuštěny všechny, zapausovány nebo spuštěny pouze prioritní -Priorita úkonů se dá nastavit u každého objektu v projektovém adresáři po kliknutí pravým myšítkem Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – Scene list Zobrazovaný objekt Vizualizovat objekt Vymazat objekt Možnost změny barvy objektu Zobrazení legendy Transparentnost objektu -V seznamu zobrazovaných objektů jsou všechny objekty, které jsou právě viditelné v okně Scene -Po najetí kurzoru na ikonu v tomto seznamu se zobrazí popis -Stejnou nabídku, jaká je zobrazená pomocí ikon (vizualizace objektu, smazat objekt, …) je možné vyvolat také kliknutím pravého myšítka na objekt - -Možnost vizualizace zobrazí / skryje objekt v okně Scene -Možnost vymazat objekt smaže objekt pouze z tohoto seznamu, v projektovém adresáři však zůstane Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – panel nástrojů Vymazat všechny objekty z okna Scene -Panel nástrojů obsahuje pouze několik možností -Vymazat – smaže všechny objekty v okně Scene, v projektovém adresáři však zůstanou -Look – nastavení různých úhlů pohledu -Stejně jako u předešlého seznamu objektů, podržením kurzoru na ikoně se zobrazí popis -V tomto panelu (vpravo od seznamu zobrazovaných objektů) je možné nastavovat vlastnosti tvarů -Např. velikost topografického bodu či tloušťku vrtu Nakreslit linii řezu Měření vzdáleností Nakreslit rovinu Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – reorganizace oken -Okna projektový adresář, scene a scene list mohou být oddělené od hlavního okna, poté mohou být jako jednotlivá okna přesouvány a měněna jejich velikost -Drag & drop levým myšítkem -Pravým myšítkem a výběr Detach nebo Move to new window -Návrat do „výchozího“ rozmístění oken je možný 3 způsoby -Pravým myšítkem a výběr Attach nebo Return to main window -Pomocí drag & drop levým myšítkem -Kliknutí na windows zavírací křížek odděleného okna Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo Pracovní prostředí Leapfrogu – reorganizace oken -Pokud jsou všechna okna v jenom hlavním, je možné měnit do jisté míry jejich velikost -Najetím kurzoru myši (objeví se ) na okraj okna -Funguje u projektového adresáře, okna scene list a u panelu nastavení tvaru -Okno scene list je možné mít pod nebo vpravo od okna scene -Pravé myšítko a výběr Move List to Right / Bellow Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo -Rotace modelu – levé tlačítko myši / šipky na klávesnici / shift + šipky - -Posun modelu – prostřední tl. myši / levé + pravé tl. myši najednou / alt + šipky na klávesnici - -Zoom – prostřední tl. myši / PageUp, PageDown na klávesnici / shift + PageUp, PageDown - -Střed – prostředním tl. myši / levým a pravým tl. najednou lze v okně Scene nastavit střed rotace nebo zoomu Pracovní prostředí Leapfrogu – Interakce s modelem v okně Scene Lekce: Úvod GI231 - 3D modelování v programu Leapfrog Geo