Osobnostní rozvoj (pohled zevnitř) Jáství – obvykle nejvyšší vrstvou • Pohled „zevnitř“, vnitřní rámec • Základem je sebeuvědomování, vědomí vlastní individuality • Vědomý princip - Vědomé Já • Zážitek vlastního Já (Self) • Mechanismus odlišování sebe od okolí • Je základem pro sepoznávání, sebebehodnocení, sebevědomí, sebepojetí • Počátky sebeuvědomování a sebepoznávání v batolecím období • Zahrnuje znalosti o sobě samém, sebehodnocení a pohledy na sebe sama - schéma sebe sama (selfconcept, selfimage) • Obsahuje rozmanité události osobní historie, identitu vyjádřenou v osobním příběhu nebo osobním mýtu …. (Hřebíčková, Urbánek) • Jde o vnitřní organizaci, která je středem seberegulace (má vliv na naše chování, adaptaci) (Cattell) • Rozdíl: Jevové já a sebepojetí (Snygg, Combs – fenomenologie) Jevové já - jak se lidé vnímají v různých situacích, mění se Sebepojetí - relativně stálé. Sebepojetí, sebeobraz • Adekvátní Já (=přizpůsobené situaci) - potřeba adekvátnosti (přizpůsobenost) • V náročných situacích zachovávat současnou uspořádanost osobnosti (rozvoj k adekvátnosti). Adekvátní/zralá osoba: • pozitivní obraz o sobě - vlastní hodnota, pocit vnitřní ceny a důstojnosti • přijetí sebe a druhých, nadhled, ochota odpouštět sobě a druhým (nedokonalost je přirozená) Sebepojetí a zralost Pozitivní sebepojetí – duševní zdraví Negativní sebepojetí – maladaptace a deprese Vliv na životní spokojenost Diagnostika: Rosenbergova škála sebehodnocení Dotazník životní spokojenosti Sebepojetí a duševní zdraví Typy (vývoj sebepojetí) (Smékal): ▪ zmatení, ▪ závislí, ▪ hledající, ▪ se zdravě zformovaným sebevědomím Ontogenetické hledisko i typologie Egocentrické Já Expanzivní Já Autistické Já Allocentrické Já Typologie jáství (avidita = chtivost, zaměřenost na přijímání) malá sociální citlivost vysoká avidita velká sociální citlivost nízká avidita Sebevědomí vs. Sebeakceptace - Sebeposouzení na škále : Tělesná krása Realita Přání/ideál Škaredý ……….. Krásný 1………………………………10 1 …………………….. 10 Pečlivost Intelekt Realita přání Špatný Výborný 1 ……………………………10 1 ………………………… 10 Stálost Píle Realita přání Nízká vysoká 1 ………………………..10 1 …………………………10 Adaptabilita Vztahy s druhými 1 ……………..10 Zručnost Vytrvalost Zdraví Sebeovládání Trpělivost Vypočtěte rozdíl (absolutní hodnoty) Sebevědomí, sebeúcta – součást sebepojetí • Jak jedinec vnímá sebe sama: (Cattell - sentiment Já) reálné Já (jak se vnímá) …………….. ideální já (jak si sebe představuje) Důsledkem je : Přijímání nebo odmítání sebe sama (sebeakceptace - souvisí se sebeúctou a sebehodnocením - selfesteem) Sebehodnocení: - dílčí sebehodnocení - sebehodnocené celkové (self – esteem), sebeocenění (vysoké, nízké) vysoká sebeúcta/sebevědomí (větší samostatnost, menší sugestibilita, větší odvaha ... ale i riziko snížené sebekritičnosti) nízká sebeúcta /sebevědomí (konformita, nedůvěřivost, někdy neuroticismus, úzkost či pocity viny, nižší aspirace) 1. Moc toho neumím 1 …………………… 10 Umím hodně věcí 2. Obvykle mě nic chytrého nenapadá 1 ……………… 10 Mám nápady 3. Nejsem chytrý, talentovaný/a 1 …………………...10 Jsem chytrý/a… 4. Neumím se vyjadřovat 1………………..10 Umím se vyjadřovat 5. Nic se mi nedaří 1 ………………….. 10 Vše se mi daří 6. Jsem špatný student 1………………..10 Jsem dobrý student 7. Neumím řídit svůj život 1……………………………10 Umím řídit život 8. Nedosáhnu, čeho o bych chtěl/a 1 ………………. 10 Dosáhnu všeho…. 9. Nevypadám moc dobře 1 ………………………10 Vypadám bezvadně 10. Nejsem oblíbený/á 1 ……………………..10 Jsem oblíbený/á Jak na tom budu v porovnání s ostatními? Sebevědomí Sebepojetí (self-concept) - tvorba - biologické predispozice (nemoci…) – výchovné vlivy (zrcadlová teorie a teorie modelu) – vlivy prostředí (situace, šance…) Vliv rodiny na sebehodnocení Zrcadlová teorie (podceňování nebo podpora ze strany rodičů) Teorie modelu (vliv vlastního sebehodnocení rodičů) Do sebehodnocení se promítají: srovnávání s jinými, požadavky na sebe sama (ideální Já), hodnocení druhými, úspěšnost v práci a ve škole, ... • Co mělo pozitivní vliv na moje sebevědomí? Čím mě rodiče/učitelé pomáhali ke zvýšení sebevědomí? • Co mělo negativní vliv na moje sebevědomí? Čím rodiče/učitelé snižovali moje sebevědomí? Sebevědomí Kdo (jaký) jsem Co ne-umím Kam směřuji Dílčí sebepojetí Sebereflexe Sebepoznání Situace Sebepojetí Představa o sobě Zpětná vazba sebeúcta Carl Ransom Rogers 1902-1987 • USA, Illinois, Wisconsin • Konzervativní rodina • Teologický seminář, psycholog, poradenství, psychoterapie • Studie o účinnosti terapie • Práce s klienty (patologií) i se zdravými lidmi – osobnostní rozvoj • Nedirektivita ve vztazích • Vliv na všechny pomáhající profese • Nediagnostické pojetí, výpovědi klientů - autodiagnostika • Jaké jsou zásady humanistických přístupů? • Dělali jste někdy něco, aniž byste chtěli? Kdy a co to bylo? • Ochrana lidské individuality • Důraz na bytí a svobodu, omezení společenskými normami nebrání svobodě • Lidé mohou usilovat o rozdílnost namísto tendence ke konformitě • Člověk není hotová bytost (výtvor) – jde o celoživotní proces • Optimistický pohled na člověka (bývá kritizován) Rogers – humanistická psychologie • Motivační síla = tendence k (sebe)aktualizaci, rozvoj kapacit, zkvalitnění (vrozená tendence)...prostřednictvím naplňování potřeb a přijímání prožitků. Je provázeno emocemi. • Vnitřní vztažný rámec – náš prožívaný svět, subjektivní svět (subjektivismus). Je třeba jej poznat ( - i u druhých ? „chodit v mokasínách“ – naslouchat, sledovat neverbalitu) • Vnímáme rozdíl mezi našimi zážitky a zážitky druhých – diferenciace. • Zpracované, uvědomované zážitky - sebezkušenost – Já (vnímání vztahů k druhým, ke světu…) Rogers – na člověka zaměřená terapie • Organismus = základem prožívání. • Já = sebepojetí (tři možnosti: - přijímá tyto prožitky, - popírá je, - přijímá je zkresleně) Organismus a sebepojetí Zdravá osobnost – patologická osobnost Já P symb. zkresleně kongruence Popřené P organismus Kongruence je shoda mezi prožitky přítomnými v organismu a tím, jak jsou symbolizovány v Já (Sebepojetí) Inkongruence je nedostatek přesné symbolizace organismického prožívání (hodnocení) Já Vysoká míra kongruence je známkou zdraví. • Všichni se cítí ohroženi zážitky inkongruentními se sebepojetím (jsem dobrým vedoucím, chci pracovat pro lidi vs. manipuluji, uplatňuji svou moc, chci být viděn) • Všichni máme obranné mechanismy a reakce (chráníme sebeúctu) – (myslím, že jsem dobrý pracovník – negativní ZV zpracovávám tak, aby mi moje přesvědčení potvrdila) – nebo popření, falzifikace sebe sama, útěk do nemoci…. Rogers • Vyjadřuje názor člověka na sebe sama • Formováno rodiči a dalšími osobami v životě • Nepodmíněné přijetí a ocenění druhými formuje zdravé sebepojetí (dítě nemusí popírat prožitky) • Nepodmíněné sebepřijetí (mám se rád i se svými chybami – jsem si nedokonalosti vědom/a, nebráním se tomu, nezkresluji prožitky) Sebepojetí • Potřeba pozitivního ocenění Já, na základě ocenění od druhých se vytváří sebeocenění Ale: • Člověk ovládaný hodnotami druhých lidí (ne svými) – plní „něčí“ podmínky pro ocenění, oceňuje se pouze na základě ocenění zvenčí (podmíněná rodičovská láska: mám tě rád, když…) • Podmíněná rodičovská láska – příčina poruch, inkongruence Pozitivní přijetí • Vztah v terapii – ocenění a akceptace, přesná empatie, opravdovost • Zvyšování vědomí – práce s pocity, vyjádření emocí, „ničení symbolů“ Při jednání s žáky, rodiči, kolegy - Princip kongruence (taky někdy váhám… špatně se mi tady pracuje … práce s chybou) - Princip empatie (vyjadřování pochopení…) - Princip akceptace a rovnocennosti (pozitivní přijetí, neverbální signály - práce s prostorem, haptika, mimika a gesta, vyjadřování úcty…) (Rodič jako problém, klient, partner, občan) Humanistické principy ve školní praxi Osobnostní rozvoj – nástroj k vyrovnanosti a sebeúctě Osobnostní (a profesionální) rozvoj Osobnostní rozvoj - podmínka sebeaktualizace Rozvoj sebe sama, vlastností osobnosti (schopností), ale i v oblasti vlastní identity, vlastních postojů a chování (sebeprezentace), kultivace pohledu na sebe, na druhé, řízení času, stresu... (prolínání s psychoterapií) Dobrovolnost (rozhodnutí) je podmínkou. Není třeba odkládat. Profesionální rozvoj profesní identita, vlastní chování a postoje v organizaci, rozvoj schopností potřebných k vykonávání profese, kariérní růst,vztahy k druhým v organizaci, profesní komunikace, zvládání prof. stresu… • Edukační systém (výchova, příprava) • Individuální sebezdokonalování (Poradenství a psychoterapie) Cíle OR: (každý má nárok na definici vlastních cílů, vlastní pojetí) - Minimalizovat či odstranit některé osobnostní charakteristiky - Podpořit některé osobnostní charakteristiky - Vytvořit nové osobnostní charakteristiky (dovednosti, vědomosti…) (Smékal) Cílem může být naučení nějaké techniky OR. Dimenze OR: (kultura těla a kultura duše) - Tělo (zdraví, harmonie…) - Emoce (sociální začlenění, afektivní rovnováha…) - Schopnosti (komunikace….) Osobností a sociální rozvoj vzdělávání poradenství doprovázení psychoterapie Osobnostní rozvoj vs. psychoterapie rozšířit zbavit se hledánídané Co brání seberozvoji? • předsudky (žena patří ke sporáku a dětem...) • iluze trvalosti (vždycky to tak bylo..., šéfem se vždy stal jeho zástupce...) • vytrhávání jevů ze souvislosti (nemohu se učit, protože dítě v noci pláče .... kontext je jistě širší) • vracení se do minulosti (už se mi to jednou nepodařilo..., to bude zase stejné...) • strach z budoucnosti (důchod..., daňové změny..., vstup do EU...) • idealizace druhého (oni jsou lepší...., toho já nemohu dosáhnout...) Člověku ve vlastním rozvoji nic nebrání. Pouze mu to ulehčuje nebo komplikuje prostředí a situace, které ho obklopují a genetické faktory. • Jaké existují možnosti (metody) vedoucí k osobnostnímu rozvoji? Celá řada přístupů (teorií) využívajících různé metody - Metody jdoucí skrze osobnost (enneagramy, typologie MBTI … sebepoznání – autodg., otestovat se….) - Metody jdoucí skrze emoční inteligenci (rozvoj inter a intrapersonálních dovedností… naučit se a prožít si s reflexí …) - Přístupy skrze sebepoznání a spiritualitu - reflektivní otázky, deníky…. meditace, hypnoterapie… i prostřednictvím změn vědomí … uvědomit si…) - Přístupy skrze tělo a štěstí (tělesná energie, relaxace …. prožít si) Obecně: Modelující (naučit se) a relaxační (prožít i bez reflexe) Metody OR • Pracovníci certifikovaní – psychoterapeuti • Lektoři pracující s různými skupinami, různé vzdělání – obvykle výcvik, užívají ověřené postupy, založené na teoriích (zkušenostní učení…) • Lektoři – učitelé působící v edukačním prostředí (RVP, učitelé, školy), čerpají z různých zdrojů, teorie • Lektoři – propagátoři (šarlatáni) … „lepší bytí“ … manipulace Lektoři OR