Politika ochrany klimatu v kontextu UN, EU a ČR výzvy do 2050 Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu pavel.zamyslicky@mzp.cz Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika Globální úroveň Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz 3: ľc] 50 > Cü csi O O 5 _>1 ■S 1 > o t/5 9i 301 E LU 20 10 1970 +1.3%/rok 1970-2000 CO, z fosilních paliv a průmyslových | procesu 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2005 I 2010 Skleníkové plyny Our World in Data -India — Africa — Middle East United States Europe (other) Sluneční zäŕeni dodává energii klimatickému systém Část slunečního íárem je odraíeno zemským povrchem a atmosférou. Skleníkový efekt Č»»i dliHiliovomeiio Mpeitiehu vy lilo* Éru itmiUha povrctiu i)"n "-*f •.....-.lnul. ill' (étáwuj I« poiiiLovuti ■ odiattn* VMM •máry na mohrfcuLarn ■klenlfcOvyth plynu a obtečmMU Vyitadkem fa ivylflit' teploty zamsheha povrchu a spadni casli umoetety ftropasleryl ATMOSFÉRA Polovln« »I pohlcována i hlerý si GHG ANO GHG NE Glob Tavg +15 °C -18 °C co2 CH4 1780 280 0,7 ppm ppm 2015 410 2,1 ppm ppm +46 % +200 % 1751 18O0 IS 50 19O0 1950 2000 2017 Source: Carbon Dioxide Information Analysis Center (CDIAC); Global Carbon Project (GCP) OurWorldlnData.or^co2-and-other-^eenhouse-gas-emis5ions »CCBY Note "Statistical differences" notesthe discrepancy between estimated global emissions and the sum of all national and international transport emissions. Adaptace & Mitigace 6.0 Změna globální průměrné teploty při povrchu 4.0 o 2.0 0.0 -2.0 I I I I — historická — RCP2.6 RCP8.5 1950 i i 2000 2050 Průměr za období 2081-2100 2100 O CĹ •q cd S & 8 o ŕPCC /\fl5 WGI CZ (2013) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Snižování emisí GHG Rámcová úmluvy OSN o změně klimatu ■ dohodnuto 1992 a ratifikace 1994 Kjótský protokol ■ dohodnuto 1997 a ratifikace 2004 ■ diferencované snižování, v průměru -5,2 % Pařížská dohoda ■ dohodnuto 12/2015 a ratifikace 11/2016 ■ aktuální NDC, Nationally Determined Contributions, (184 zemí) vedou v roce 2030 k emisím 52-58 Gt C02eq/rok (+4 až +16 %) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Speciální zpráva IPCC 2018 „Oteplení 1,5 °C" Pro 1,5 °C ■ Snížení emisí C02 o 45% v roce 2030 oproti 2010, čisté nulové emise 2050 ■ Rychlé změny v energetice, využívání pudy, průmyslu, zemědělství, ... ■ Nedílnou součástí je CDR (Carbon Dioxide Removal) a/nebo CCS a BECCS (Carbon Capture and Storage) pro kompenzaci zbytkových emisí a případně pro negativní emise Pro 2 °C ■ Snížení emisí C02 o 25% v roce 2030 oproti 2010, čisté nulové emise 2075 ipcc INTERGOVERNMENTAL PANEL ON ClííT13Te Chaíl^e Global Warming of 1.5°C An IPCC Special Report on the impacts of global warming of t .5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, n the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Speciální zpráva IPCC 2019 Změna klimatu, půda a krajina člověk aktivně využívá 70 % nezaledněné pevniny vzestup teploty (1850-1900/2006-2015) je 0,87 °C, pevnina 1,53 °C zemědělství využívá 70 % vody 25 až 30 % potravin skončí jako odpad, 821 mil. lidí je podvyživených 2 mld. lidí s nadváhou AFOLU 23 % C02eq (13 % C02/ 44 % CH4/ 82 % N20), ale 29 % propad C02eq Climate Change and Land An IPCC Special Report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems (Summary for Policymakers) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Where do we stand? 2100 perspective ĺ. 200 QJ > cu IN O y U 150 o 'i/> Ě OJ 03 CT OJ W 0 JZ C OJ OJ L. 01 "ř5 -O _o O 100 50 2100 WARMING PROJECTIONS Emissions and expected warming based on pledges and current policies I Climate J|L Action W Tracker Dec 2018 update Warming projected by 2100 -Baseline 4.1 -4.8T Current policies 3.1-3.5°C Optimistic policies Pledges & Targets 2.7-3.0°C — 2°C consistent 1.6-1.7°C 1—1.5°C consistent 1.3°C -50 Source: CAT (2018) 1990 2000 2010 2020 2030 2040 2050 2060 2070 2080 2090 2100 Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Where do we stand? Who's doing what... Governments must strengthen their Paris targets June 2019 Update Q Tracker Governments are scheduled to update their Paris Agreement targets (NDCs) by 2020 and must be ambitious. To keep the 1.5°C goal alive, they need to take radical steps and halve global emissions by 2030. +4°C +3°C +2"C +0-C / I I 1 Current Pledges & Targets +3.0°C I 1.5°C PARIS AGREEMENT GOAL Source: CAT (2019) Global mean temperature increase by 2100 Dec 2018 update 4°C+ <4°C <3°C <2°C World World World World a <1.5°C «1.5°C World World CRITICALLY INSUFFICIENT HIGHLY INSUFFICIENT INSUFFICIENT 2°C COMPATIBLE ■ 1.5°C PARIS AGREEMENT COMPATIBLE ROLE MODEL ■ RUSSIA ARGENTINA AUSTRALIA BHUTAN MOROCCO 0 Countries SAUDI ARABIA CHILE BRAZIL COSTA RICA THE GAMBIA TURKEY CHINA CANADA ETHIOPIA 2 Countries ill r I i m s ľ p UKRAINE INDONESIA EU INDIA J|L Action " W Tracker ■ June 2019 update " The vast majority of - countries have I insufficient targets that ■ must be improved USA JAPAN KAZAKHSTAN PHILIPPINES 5 Countries SINGAPORE MEXICO 5 Countries SOUTH AFRICA NEW ZEALAND SOUTH KOREA NORWAY UAE PERU 9 Countries SWITZERLAND 10 Countries ■ Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz NDCs in the Paris Agreement "Each Party shall prepare, communicate and maintain successive nationally determined contributions (NDC) that it intends to achieve/' (Art. 4.2) "Each Party shall communicate a nationally determined contribution every five years (...) and be informed by the outcomes of the global stocktake referred to in Article 14." (Art. 4.9) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz The Paris Agreement The „NDC Cycle" = Ambition Mechanism Pledge (NDC) <= 1) Here is what I can contribute! 3) Can I do more? => Review of NDC ,Stocktake" <= 2) Are we doing enough? Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz The Paris Agreement is a gamble... has no guarantees How can it be made to work? ■ Step-by-step approach ■ Political nudging/pressure ■ Exchange experience, build capacity ■ Success stories: show it can be done... ■ Create political opportunity moments... Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz UN Climate Action Summit 2019 Who is willi India and France "reaffirmed their commitment to update their nationally determined contributions in a manner representing a progression beyond the current one and reflecting their highest possible ambition." - Joint statement, August 2019 to do more? China committed to update its climate target "in a manner representing a progression beyond the current one". - Press statement, June 2019 Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www.mzp.tz Global Net Zero Targets __-' BHUTAN 1 -i NORWAY :s 2030 SWEDEN +- 204S i IN LAW UNITED KINGDOM m 2050 FRANCE 2050 Source: ECIU (2019) Ministerstvo životního prostředí NEW ZEALAND Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika ALREADY NEGATIVE PROPOSED LEGISLATION www.mzp.cz Úroveň EU Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz The EU has been developing climate policy for 30 years So, what about the European Union? • EU started with climate change as a policy issue 30 years ago • Linkages to UN level, often as a pioneer & influencer • Regular target setting (2000, 2010, 2020, 2030... 2050) • Emissions targets combined with renewables and efficiency • TOOLBOX full of policies and measures developed Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Figure E5.1 EU progress towards 2020 climate and energy targets 20 %n 10%- 10%- ■20%- ■30% Renewable energy target: 20 % Source: EEA Greenhouse gas emission trends and projections in Europe 2017 Primary energy consumption target: 13 % [ - 20 % vs baseline} Greenhouse gas target: -20 K 2005 2006 2007 2008 2005 2010 2011 2012 2013 2014 201S 2016 2017 201B 2019 2020 Renewable energy Share of energy from renewable sources in final energy consumption Share of energy from renewable sources in final energy consumption (proxy) Trajectory from national action plans Trajectory from Renewable Energy Directive Energy efficiency Primary energy consumption Primary energy consumption (proxy) _ _ _ Primary energy consumption, linear traj'ectory 2005 to 2020 target Greenhouse gas emissions Greenhouse gas emissions Greenhouse gas emissions (proxy) Projected greenhouse gas emissions 'with existing measures' Projected greenhouse gas emissions 'with additional measures' EU GHG targets over time M lllůn tonnes ůť OOŕ equlvaleYir íMtCQj*) saao-, 19-3G 1995 20OŮ 2005 2D1D 2015 2020 2D25 2IJI 2035 2D40 2045 2050 — HlErůrtcgreenhůuse gňs eniteslůns. Projections rtth existing measures [WEM] Unear parh tů lancet Projectionstwlrh additional measures fWAMl Source: EEA2018 Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Who is willing to do more? "Along with our climate-neutrality commitments for 2050, we have to be more ambitious when it comes to our 2030 emission reduction target. This should increase to at least 50% by 2030, up from the 40% currently agreed." The European Parliament and a number of EU member states have already called for increasing the 2030 target to a 55% reduction. -EP, May 2019 Essential messages • The current level of global climate action is insufficient to stay below 2C More is possible, as renewable energy becomes cheaper than other sources • The Paris Agreement provides a framework for continuous improvement Political nudging and incentives needed to get countries to do more • Signals exists already from around the world for additional action • Support is growing for an increase in ambition in the EU Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Úroveň ČR Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Politika ochrany klimatu v ČR Strategie ČR zaměřená na snižování emisí Sklenkových plynů - v kontextu cílů Pařížské dohody, cílů EU a domácich sektorových politik Cíl snížení emisí skleníkových plynů o 80 % do 2050 (oproti 1990). Schválení vládou: 22. března 2017 Samostatná Adaptační strategie (2015) a Národní akční plán adaptace (2017) V lednu 2018 POK předložena jako dlouhodobá nízko-emisní strategie ČR sekretariátu UNFCCC (zatím jen 12 zemí) Nízko-emisní strategie v souladu s nařízením o správě energetické unie Celkem 42 opatření - ve všech klíčových sektorech. Vyhodnocení 2021 a aktualizace do konce 2023. Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz O O ě O S O o o TO T3 íu_ O < íu O CD —í rti 0q 3 3 < O o ai ■< tu O Ľ M! M fD CD'. O Cl — íu a. ■< "O O O 3 55" a (A fD 3 o < 3 Co < 33 Emise v roce 2017 podle sektorů (128,7 Mt C02e) Odpadové hospodářství Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika Emisní náročnost ekonomiky se snížila o 61,3 % i přes trvalý růst HDP... mld. Kč 5 000 kgCC^ekv.ílOOOKč)-1 80 - 70 - 60 - 50 -----40 - 30 - 20 - 10 0 oioiaiaiaiaiaiaiaiaiooooooooooHHHHHHHH cricricncnaiaiaiaiaiaioooooooooooooooooo HHHHHHHHHHr\lr\lr\lr\lr\lrvlrvlrvlWMrvlrvlr\lr\lr\lr\l(N(N HDPs.cr. 2010 (levá osa) ►Emise C02.HDP-1 (pravá osa] Emise C02 ekv. HDP-1 (pravá osa) stále je však relativně vysoká š Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Projekce emisí skleníkových plynů Scénář (mil. t C02ekv.) 1990 2005 2017 2020 2030 2040 1990-2020 (%) 1990-2030 (%) 1990-2040 (%) Současná opatření 192,2 140,5 126,5 126,8 108,2 91,6 -34,0 -43,7 -52,3 Dodatečná opatření 192,2 140,5 126,5 127,2 108,7 92,3 -33,8 -43,4 -52,0 • ČR je na dobré cestě ke splnění svých emisních závazku v rámci EU do roku 2020 a 2030 • Rovněž cíl pro ČR -14 % oproti 2005 v sektorech mimo EU ETS by mělo být možné těsně splnit se stávajícími opatřeními • Problém bude představovat úbytek "propadu uhlíku" v lesích (kůrovcová kalamita) - ohrožené plnění cíle do 2030 • Je však zřejmé, že budeme muset vynaložit dodatečné úsilí k 80% snížení emisí do roku 20 Ministerstvo životního prostředí 50, respektive dosažení klimatické neutrality Mini sterstvo život n íh o pro střed í w w w. m 7 p. r 7 Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika Potenciál snížení emisí po sektorech Předpokládané snížení emisí pomocí Sektor politik opatření v mil. t 2020 2030 Energetika 7,9 13,4 Doprava 1,3 2,4 Průmysl 1,6 3,9 Zemědělství 0,6 0,9 Odpady 0,9 1,3 LULUCF 0,5 0,4 Celkový efekt 12,8 22,3 Do roku 2030 bude hrát klíčovou roli především dekarbonizace energetiky - cena povolenky v EU ETS Do budoucna je nezbytné se více zaměřit na snižování emisí v dalších sektorech mimo EU ETS (doprava, vytápění, odpady, zemědělství, lesy) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Výhled do roku 2050 Politika ochrany klimatu obsahuje rovněž 8 indikativních scénářů dlouhodobého snižování emisí do roku 2050 - tři dosahují indikatívni cíle snížení emisí o alespoň 80 % Na rozdíl od podrobného zhodnocení vlivu politik a opatření do roku 2030 jsou scénáře založeny spíše na volbě konkrétních technologických možností Adaptace a přizpůsobení britské uhlíkové kalkulačky do roku 2050: http://co2.enviros.cz 50 specifických technologií a opatření, rozdělených do 7 kategorií (fosilní paliva, bioenergie, elektřina, budovy, doprava průmysl a ostatní) Rovněž do roku 2050 je dosud uvažováno především se snižováním emisí ze spalovacích procesů a potenciál v dalších sektorech je potřeba podrobněji vyhodnotit V rámci vyhodnocení a aktualizace POK plánujeme doplnění scénářů směřujících ke klimatické neutralitě Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostredí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Příklad scénáře s rozvojem OZE, jádra a důrazem na energetické úspory Konečná spotřeba energie Tuzemské užití PEZ 2010 2:2: 20:0 20-C Změny ve struktuře DSDbnídopra'ŕy Rozvoj nízkDemisnídopravy Využití baterií nebo palivových článku Nákladní doprava Mezinárodní letecké doprava Průměrná teplota v domech Zateplování domů Převažující způsob vytápění Osvětlení a ostatníspotřeba elektrické energie (e. spotřebiče) Růst HPH v průmyslu Energetické náročnost průmyslu Spotřeba na vytápěnía chlazení Převažující způsob vytápění Osvětlení a ostatní spotřeba elektrické energie (e. spotřebiče) Celkem Osvetlenia ostatníspotřeba Vytápěni a chlazen Průmysl 2020 ■I ■I ■I -El II C II D I ll 3 y 41 !■■ Jaderné elektrárny Rozvdj CCS Zachycování C02 ze zdrojů na: Větrné elektrárny Tepelné elektrárny Fotovoltaické panely Solární termické kolektory Sectermálni elektrárny Vodní elektrárny Dovoz elektřiny Produkce bio masy, bio paliv a bioplynu Stavy hospodářských zvířat a nakládánís nimi Produkce odpadů Typy biomasy Dovoz obnovitelných zdrojů energie Celkem u žití v ČR1 Jádro Bio energie ČR U h lidí viz Uhlí CR Ropa dovoz Plyn dovoz B C D ■■■LU ■■■ 4 ■■■ 4 1 2 3 -■■HH DQDI ■■■HH B C C B C C ■■■■EH UtC02e/r 200 - Emise skleníkových plynů 79% redukce 1990-2050; cil je 80% 2 CIC 2020 2 C ľ C 20-0 Geosekvestrace (uložení C02 do hlubinných dolu) Akumulace a přenosové kapacity Domácí zdroje fosilních paliv Poznámky 2 3 ■ A - D Celkové užití v ČR1 Cile; Celkem3 Odpady Zemědělství .Cejkem bez LULUCF Průmyslové procesy I Spalování paliv ■LULUCF příspěvek OZE 2C2C IHLULT IHELT IHELT Tato volba vyžaduje vynaložení minimálního úsilí. "čte je ambiciózní volba, ale je považovaná většinou expertů za rozumnou. Tato volba je považována za nepravděpodobnou bez zásadnízměny současného systému a/nebo podstatného technologického průlomu. H orní h raníce to h o, co je považováno za fyzicky možné nejoptimističtějším uživatelem. Rozsah voleb, kde jedna alternativa není nutně obtížnější než jiná. Dodávka primární energie je normálně vyšší než konečná spotřeba energie s ohledem na spotřebu energie pro výrobu elektřiny. C íle dc reku 2027 re:arrruji mezinarodn leteckou a lodní dopravu. Jsou také počítaný jakc pětileté úhrny a nejako cíle pro jednotlivě roky, které jsou zde zobrazeny. Celkový součet zahrnuje snížení emisí ze zachytávania ukládání uhlíku a z pěstování nové biomasy náhradou za spotřebovanou (bioenergetický kredit). Příklady možných opatření do roku 2050 Při plně optimálním nastavení kalkulačky lze teoreticky dosáhnout maximální snížení emisí skleníkových plynů mezi roky 1990 a 2050 až o 91 % bez CCS. Největšího přínosu ke snižování emisí je možné dosáhnout snižováním energetické náročnosti energetiky a průmyslu. Při snižování spotřeby energie o 3 % ročně je možné uspořit až 38 miliónů tun emisí v roce 2050. Při naplnění teoretického potenciálu rozvoje obnovitelných zdrojů by bylo možné dosáhnout v roce 2050 úspory emisí o přibližně 15 miliónů tun. Téměř úplná elektrifikace osobní a veřejné dopravy může v roce 2050 uspořit přibližně 5 miliónů tun emisí. V případě snížení spotřeby paliva o 70 % v nákladní dopravě a plné elektrifikaci železnic je možné v roce 2050 dosáhnout snížení emisí o přibližně 2 milióny tun. Snížení tepelných ztrát všech budov o polovinu do roku 2050 by mohlo přinést roční úsporu emisí ve výši 5 miliónů tun. Změnou způsobu vytápění domácností je možné ušetřit další 3 milióny tun emisí. Další roční úspory ve výši 1-2 milióny tun je možné dosáhnout, pokud se bude energetická účinnost spotřebičů a osvětlení zvyšovat v průměru o 2 % do roku 2030 a následně o 1 % do roku 2050. Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.cz Náklady transformace do roku 2050 Náklady transformace budou podle Evropské komise v případě scénáře klimatické neutrality EU pro ČR jako průmyslovou zemi s vysokým podílem fosilních paliv vyšší než pro jiné členské státy. Předpokládané investice se v roce 2050 v ČR budou muset oproti základnímu scénáři (snížení emisi EU o 61 % do roku 2050) zdvojnásobit na více než 22 miliard euro ročně, což je dvakrát větší zvýšeni oproti investicím v celé EU. Podíl každoročních investic do energetiky a nových technologií na HDP v roce 2050 vzroste ze 4 % na 8 %, zatímco v ostatních členských zemích to budou v průměru pouze 4 % HDP. Investice do obnovy a modernizace sítí se budou muset k roku 2050 zvýšit z očekávaných 5,3 na 7,3 miliardy euro ročně, tedy o téměř 40 %. Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Prínosy transformace do roku 2050 Zdraví obyvatelstva - resp. snížení nákladu na zdravotní péči související s kvalitou ovzduší - nižší externality Snížení energetické dovozní závislosti a nákladu na import ropy a zemního plynu Podpora domáci ekonomiky a průmyslu - více prostředku zůstane v národním hospodářství ČR Více peněz do vědy a výzkumu - nové technologie jako šance pro český průmysl - výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou -tvorba nových pracovních míst Decentralizace, inovace a sdílená ekonomika - větší zapojení veřejnosti a malých a středních podniků Specifická šance pro transformaci regionů postižených útlumem těžby uhlí, těžkého průmyslu a horšími ekonomickými i ekologickými podmínkami Odolnější lesy a zemědělství - vyšší propady uhlíku Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Potenciál pro zapojení obyvatel 88 % obyvatel České republiky považuje změnu klimatu za závažný problém. Ministerstvo životního prostředí Pouze 38 % obyvatel České republiky uvádí, že za posledních šest měsíců vykonali nějakou aktivitu, aby zmírnili změnu klimatu. Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Klima finance Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www.mzp.cz MEZINÁRODNI KLIMATICKÉ FINANCOVÁNÍ A KLIMATICKÉ ZÁVAZKY Globální závazek: 100 mld. USD v roce 2020 až do roku 2025 (rozhodnutí č. 1/COP.16 a 1/COP.21) ■ 56,7 mld. USD (2017) Evropská unie: Závěry ECOFIN ■ Největší poskytovatel veřejného finanční pomoci rozvojovým zemím na klimatickou akci ■ 20,4 mld. EUR (2017) Multilaterální rozvojové banky: 43,1 mld. USD (2018) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz KLIMATICKÉ FINANCOVÁNÍ A ČR Politika ochrany klimatu v CR ČR poskytla v roce 2016 v rámci oficiálni rozvojové pomoci (ODA) více než 7,5 mil. EUR na financování klimatických opatření. Z toho: ■ Multilaterální rozvojová pomoc: 2,78 mil. EUR ■ Bilaterálni rozvojová pomoc: 4,77 mil. EUR - Adaptace: 2,77 mil. EUR - Mitigace: 1,60 mil. EUR - Průřezové: 0,40 mil. EUR Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www.mzp.cz ZELENY KLIMATICKY FOND (GCF) • Založen v roce 2010 rozhodnutím c. 1/COP.16 Podpora úsilí rozvojových zemí reagovat na výzvy spojené se změnou klimatu Přispívá k naplnění cíle 100 mld. USD Úvodní doplnění finančních prostředku (2015-18) ■ K lednu 2019 přislíbilo 48 zemí/regionů/měst Zelenému klimatickému fondu 10,3 mld. USD První doplnění finančních prostředku GCF (2019-23) Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz první doplnení finančních prostředků zeleného klimatického fondu Proces zahájen v říjnu 2018 • Období: 2020-2023 Pledging conference Některé země již oznámily své příspěvky do GCF ZEME Německo Norsko Spojené království Francie Kanada Ministerstvo životního prostředí VYSE PRÍSPEVKU V NÁRODNÍ MĚNĚ 1,5 mld. EUR 3,2 mld. NOK 1,14 mld. GBP 1,548 mld. EUR 300 mil. CAD PRIBLIŽNÝ PŘEPOČET V USD 1,7 mld. USD 0,36 mld. USD 1,4 mld. USD 1,7 mld. USD 227 mil. USD Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz PORTFOLIO ZELENÉHO KLIMATICKÉHO FONDU Přislíbeno: 10,3 mld. USD Podpořeno: 5,2 mld. USD 111 projektů Mitigace 42% Opatření Průřezová opatření 34% Adaptace 24% Celková hodnota: 18,7 mld. USD Snížení emisí o 1,5 mld. tun C02 310 milionů lidí získá pomoc při adaptaci na změnu klimatu Veřejný 59% Sektor Soukromý 41% Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,mzp.cz ZELENÝ KLIMATICKÝ FOND A ČR ČR zastává pozici poradce alternáta řádného člena Rady GCF ve společně sdílené pozici s Austrálií a Novým Zélandem Příspěvek ČR: 110 mil. CZK (2014-2016) První oficiální doplňování zdroju GCF (2020-2023) - ? Příspěvek do GCF jako součást závazku CR v navyšování ODA na 0,33 % HND do 2030 (akt. 0,13 %) České konsorcium a GCF gruzínsky projekt FP068 Scaling-up Multi-Hazard Early Warning System and the Use of Climate Information in Georgia Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,mzp.cz NĚMECKA AGENTURA PRO ROZVOJOVOU SPOLUPRÁCI (GIZ) Climate Finance Readiness Program Spolupráce MŽP s GIZ a USAID Období: 2014-2019 Příspěvek ČR: 40 mil. CZK Gruzie, Vietnam, Tádžikistán, Uganda, Peru, Jamajka, Arménie a Uzbekistán 10 českých expertu 14 úspešných GCF projektu Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz PROGRAM OSN PRO ŽIVOTNI PROSTŘEDÍ (UNEP) Posílení připravenosti Srbska a dalších zemí západního Balkánu na čerpání zdrojů ze Zeleného klimatického fondu (GCF) • Období: 2018-2019 • Příspěvek ČR: 20 mil. CZK • Srbsko, Černá Hora a Albánie • Climate Finance Readiness + Project Concept Notes (EWS + lesnictví) • CzechGlobe Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz Prostor pro diskusi... Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65,100 10 Praha 10 Česká republika www,m;p.tz