Periodický zákon jako sjednocující činitel poznání

Má-li být výuka chemie ve fázi využívání PZperiodický zákon a PSP výchovně dostatečně účinná a má-li přispívat k dialekticko-materialistickému uvažování a jednání žáků, tedy i k formování jejich světonázorových představ a postojů, není lhostejné, jakých kon­krétních postupů se při této výuce používá. Obvyklé je zadávání dílčích úkolů po probrání menších či větších úseků učiva, např.:

V úrovni zařazujeme úlohy méně náročné; např.:

Kromě toho je však třeba usilovat o využívání PZ a PSP v širším rozsahu, a to i při výkladu nových úseků učiva. V těchto případech lze pak postupovat v podstatě třemi zásadně odlišnými způsoby:

  1. Výuka se koncipuje tak, že v jejím úvodu se vyloží obecné zákonité vztahy mezi příslušnými prvky a jejich sloučeninami a na tomto základě se pak rozvíjí výklad konkrétní — o výskytu, přípravě, vlastnostech a využití chemických látek.
  2. Při opačném postupu se nejprve žáci seznamují s konkrétními vybranými látkami a jejich vzájemnými vztahy (jejich výskytem, přípravou a výrobou, vlastnostmi a praktickým využíváním) a teprve nakonec se nově osvojené učivo zobecňuje ve smyslu objektivní platnosti PZ, ať již jde o chemii některé ze skupin nebo period PSP.
  3. Třetí možností využívání PZ a PSP je prolínání těchto poznatků celou závěrečnou fází výuky obecné a anorganické chemie, např. v poslední třetině výuky chemie v I. ročníku SŠ. Tento postup se někdy charakterizuje jako třífázový: předpoklady — konfrontace — závěry [45].

V první fázi se totiž učitel s žáky, popř. i žáci sami, snaží na podkladě dosud osvoje­ného učiva (např. podle kap. 2.4 a 2.5 této učebnice) usuzovat na pravděpodobné vlastnosti nově poznávaných látek či na průběh a výsledky jejich chemických reakcí — vytvářejí předpoklady (pracovní hypotézy).

Ve druhé fázi tyto své představy, podložené dříve osvojenými poznatky i zkušenostmi, konfrontují se skutečností (ať již s využitím demonstračních či žákovských pokusů, údajů v chemických tabulkách, na transparentech, na kartách k sestavovací tabuli PSP, odkazů na výsledky vědeckých výzkumů apod.) a porovnávají reálnost svých předpokladů s novými poznatky.

Po konfrontaci a abstrakci se ve třetí fázi formulují objektivně platné závěry. Byla-li pracovní hypotéza ověřena (verifikována), postačí tuto skutečnost někdy pouze konstatovat a vyslovené předpoklady zopakovat jako platný závěr. Pokud ovšem konfrontace vyslovené předpoklady nepotvrdila, je třeba s využitím nových poznatků původní předpoklady korigovat a uvést důvody této korekce (vysvětlit nedostatky vyslovených předpokladů), popř. formulovat novou pracovní hypotézu a znovu ji ověřovat. (První případ konkrétně osvětluje kap. 2.6.2.2, druhý kap. 2.6.2.1.)

Některé pojmy, definice a vztahy

molekulový orbital
postorová část jednoelektronové vlnové funkce určitého elektronu v molekule, popisuje např. energii a prostorové rozložení příslušné elektronové hustoty; vzniká přektryvem a interakcí atomových orbitalů.
interakční diagram
grafické znázornění vzniku molekulových orbitalů interakcí (atomových orbitalů a posloupnosti energie molekulových orbitalů
řád vazby (v teorii molekulových orbitalů)
(počet elektronů ve vazebných MO − počet elektronů v protivazebných MO)/2
kovalentní vazba
vazba zprostředkovaná sdílením elektronového páru
energie vazby
energie potřebná pro zrušení vazby a oddělení atomů mimo dosah silového vazebného působení; vyjadřuje se v eV na vazbu nebo v kJ na mol vazeb
nevazebné elektrony
elektrony z valenčních sfér atomů, které se v molekule nepodílejí na vazbě
polarita vazby
je způsobena posunem elektronové hustoty ve vazebných molekulových orbitalech směrem k elektronegativnějšímu atomu
parciální náboj (δ)
vyjadřuje odchylku elektronových hustot (přebytek nebo nedostatek) na atomech vázaných polární kovalentní vazbou od situace ve vazbě mezi dvěma stejnými atomy (δ = 0)
dipólový moment polární kovalentní vazby
μ = |δ|el (l je délka vazby); veličina má rozměr C.m (coulomb metr)