Přírodovědecká fakulta MU PÍSEMNÁ ČÁST SZZ Z DIDAKTIKY MATEMATIKY 15. února 2021 1. V oboru R řešte nerovnici 9x − 4 ≤ 3x − 1 + 3 . (5b) 2. V pytlíku máme bílé a černé kuličky, černých je o 10 více než bílých. Vytáhneme-li z pytlíku náhodně dvě kuličky, budou mít stejnou barvu s pravděpodobností 1 : 2. Určete, kolik je v pytlíku kuliček bílých a kolik černých. (5b) 3. Najděte obecnou rovnici přímky a, která prochází bodem A[0, 4], a obecnou rovnici přímky b, která prochází bodem B[5, 0], je-li přímka o: 2x−2y+1 = 0 osou dvou ze čtyř úhlů, které přímky a, b svírají. [Návod: Nejprve určete obrazy bodů A a B v osové souměrnosti podle přímky o.] (5b) 4. V oboru 0, 2π řešte rovnici 2 sin x·cos x− π 6 = 1 . [Návod: Levou stranu rovnice zapište jako sin u + sin v pro vhodná u a v.] (5b) 5. Do daného ostroúhlého trojúhelníku ABC vepište trojúhelník KLM tak, aby platilo K ∈ AB, L ∈ BC, M ∈ AC a zároveň KL ⊥ BC, LM ⊥ AC, KM ⊥ AB. Zapište jen rozbor a popis konstrukce. Nakonec zdůvodněte, proč oba trojúhelníky (daný a jemu vepsaný) jsou navzájem podobné. (5b) 6. Vypočtěte první člen a kvocient nekonečné geometrické řady se součtem rovným číslu 49, rovná-li se součet jejích prvních dvou členů číslu 48. (5b) Postupy řešení, rozbory a případné diskuse objasněte didakticky vhodným slovním komentářem (4 body bude hodnocena matematická správnost každého řešení, 1 bodem odpovídající slovní komentář). Popis konstrukce u příkladu 5 formalizujte do přesné posloupnosti kroků (základních konstrukcí), rýsovat řešení sami nemusíte. Čas vypracování: 3 hodiny Nejsou povoleny programovatelné kalkulačky s grafikou, středoškolské tabulky ani žádná jiná literatura. Zadání písemky neodnášejte, ponechte uvnitř dvojlistu.