Matematika na www.realisticky.cz Mgr. Martin Krynický učitel MF Gymnázium Třeboň otec, amatérský řemeslník Historie •1991: učitelství M-F MFF UK •1994: Heuréka, Macháček, Buďánka •2000: Strakonice: ne každý chce alternativu •2004: cvičení jako samostatná práce •2007: rozhovor s Mášou, start učebnic •2009: přestěhování do Třeboně •2011: konečně prvák, vždyť oni nic neumí •2012: přechod na nižší gymnázium •2016: hotové učebnice, rezignace, začátek stavění •2019: spolupráce s Techambition Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Výsledek učení není obrazem toho, co jsem dětem říkal, ale toho, co se dělo v jejich hlavách. Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit •O tom, co se děje v hlavách dětí máme v klasické výuce pouze velmi kusé informace. Ani děti většinou neví, jak na tom jsou. Realistická výuka •Žáci samostatně řeší zadané úkoly, které je buď vedou k objevení nového nebo ověření či upevnění staršího poznatku (konstruují své poznání). •Učitel sleduje jejich práci, a tím získává informace o tom, jak na tom jsou, a na tuto situaci reaguje. •Učebnice se nemusí líbit učiteli, ale musí být umožňovat žákům konstruovat své poznání. Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Nutné podmínky •Připravená výuka (učebnice od učitele, šitá na děti). •Učitel, který je schopen sledovat práci žáků a reagovat na možné situace. •Žáci, kteří jsou zvyklí pracovat během hodin, nečekají, že výsledky dostanou zadarmo, a mají dostatečné znalosti a dovednosti, aby mohli s pomocí učitele k výsledkům dojít. •Spolehlivý zdroj správných řešení (www, tabule to být nemůže). Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Příprava žáků •Čím starší, tím hůř si zvykají. •Radši metodu zavádět hned na začátku. •Dobrá komunikace. •Pověst? •Postavit před hotovou věc (na tabuli to prostě nebude). •Nejtěžší případy se musí řešit individuálně (rozhýbávání). Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Klasicky, alternativně x realisticky •x alternativně práce spíš individuálně než skupinově, klasický obsah, tématické řazení, drillování „nepříjemných a nezáživných“ věcí, snaha udržet určitou společnou úroveň a zmenšovat nerovnosti, objevení neznamená zapamatování, ani schopnost používat, případně stále rozumět Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit •x klasicky důraz na samostatnou práci žáka, objevování, snaha obsahovat nejen látku, ale spíše cestu k ní, „upozadění učitele“, gradování, snaha o individualizaci, přípravná prostředí Výhody •Nárůst samostatné práce žáků v hodinách. •Lepší přehled o těžkostech žáků s látkou. •Nárůst početní zběhlosti, lepší schopnost opisovat, přehlednější poznámky. •Větší ochota zkoušet. •Zlepšení vztahu učitel - žák •Schopnost práce s chybou •Zlepšení vztahu k předmětu •Šetření učitelských hlasivek Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Práce žáků v hodinách Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Pracují samostatně – občas potřebují popohnat – pracují jen pod dohledem či nepracují Nevýhody a náklady •Nutnost přípravy učebnic (uspořádání, spolehlivý zdroj informací – i pro rodiče) •Ztráta kontroly nad průběhem hodiny •Větší nároky na kázeň •Nutnost udržovat žáky v obraze (to u „biflování“ neřešíte) •Věci jsou (pro učitele) více viditelné •U některých žáků nulová domácí příprava („v hodině mu to přece šlo“) •Musíte děti znát Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Balancování •Co ještě objevovat a co vysvětlit? •Po jednotlivcích nebo všem? •Ještě se ptát nebo už instruovat? •Jak moc skrývat, že je to může být těžké? •Jak náročně prověřovat? •Jak dlouho pomáhat a zachraňovat? •Jak moc trvat na plnění úkolů? •… • Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Zkušenosti •Všeho s mírou, za vše (i objevování) platíme •Děti jsou chytřejší a pracovitější než se obecně soudí •To, co říkám, to, co děti slyší a to, co si z toho vezmou, jsou tři různé věci •Podstatné změny v přístupu, dovednostech nebo trvají měsíce, roky •Žáci nezavádějí (neobjevují) formalismy (řešení rovnic, mnohočleny, …) •Pro výuku žáků je nejpodstatnější pocit, že předmět zvládají Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Největší selhání •Problém s motivací: Mají se žáci nutit i když se jim nechce ? • •Balancování: Každého spolehlivě otráví, když ho nutíte dělat něco, co mu nejde a do čeho se mu nechce. X Mezera, kterou žák musí dohnat, aby mohl dosáhnout pocitu, že zvládá neustále roste a zaplnit ji je stále těžší. • • • •Oktáva 2020 x Oktáva 2023 Asi je lepší být zlý a nepopulární, protože ta mezera se opravdu dohání velmi těžko. Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Co realisticky (zatím?) nedokáže •Učit bez námahy (práce a vypětí), tak aby to děti vždy bavilo a nepoznaly, že se učí •Zařídit, aby si žáci dlouhodobě pamatovali (zatím se ještě nikdy nepovedlo důsledně uplatňovat vymyšlené metody) •Zařídit, aby žáci poznatky třídili a uspořádávali si je v hlavě •Zařídit, aby žáci brali fyziku jako předmět, který se týká jejich světa • Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Největší otázka •Nedělám to žákům nakonec příliš jednoduché? (každý žák „postupuje po různě vysokých schodech“, nepřipravují schody optimalizované pro průměr třídy nejlepší žáky o něco důležitého) Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Porovnání výsledků •Objektivní nezávislé porovnání výsledků podle přidaného hodnoty (rozdíl mezi vstupem a výstupem) neexistuje •Problém se získáním srovnávacího vzorku (hlavně na vstupu) • •Jen částečné možnosti •Například oba dva propadlíci z matematicky do mých tříd z matematiky úspěšně státně maturovali Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Srovnávací test 2. ročníků gymnázia Strakonice 2009 Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit třída 2. B 6.O 2.C 2.A body v testu 19,24 17,57 16,38 15,64 procenta 123 112 104 100 prospěch 2,199 2,105 1,966 2,303 Obsahem testu byly znalosti, které se probírají v dílech: Základní poznatky z matematiky, Rovnice a nerovnice, Funkce Porovnání vstupního testu a testu po 2. ročníku z MA Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit třída vstupní test vstupní test % po 2. ročníku po 2. ročníku % rozdíl průměr 29,2 100,0 13,7 100,0 2011 S 4.B 19,2 140,6 S 4.C 16,4 120,1 S 8.O 17,6 128,8 S 4.A 15,6 114,2 2012 T 4 33,3 114,0 17,0 124,5 10,4 S 8.O 12,2 89,3 S 4.B 13,6 99,6 S 4.C 14,5 106,2 2013 T 4 26,0 89,0 10,4 76,1 -12,9 S 4.A 32,9 112,7 12,7 93,0 -19,7 S 4.B 33,0 113,0 14,8 108,4 -4,7 S 4.C 35,4 121,2 S 8.O 33,0 113,0 2015 T 4 21,0 71,9 11,8 86,4 14,5 S 4.A 26,7 91,4 S 4.B 26,4 90,4 S 4.C 30,7 105,1 S 8.O 33,0 113,0 2016 T 4 23,5 80,5 9,3 67,7 -12,8 T 8 10,3 75,4 2017 T4 23,1 79,1 9,8 71,7 -7,4 T 8 13,4 98,1 2018 T 4 24,3 83,2 2019 T 8 35,7 122,3 Porovnání vstupního testu a testu po 2. ročníku z MA Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit třída vstupní test vstupní test % po 2. ročníku po 2. ročníku % rozdíl průměr 26,6 100,0 11,5 100,0 2013 T 4 26 97,8 10,4 90,8 -7,0 S 4.A 32,9 123,8 12,7 110,8 -12,9 S 4.B 33 124,1 14,8 129,2 5,0 2015 T 4 21 79,0 11,8 103,0 24,0 2016 T 4 23,5 88,4 9,25 80,7 -7,7 2017 T 4 23,1 86,9 9,8 85,5 -1,4 Tabulka sestavena jen ze tříd, které psaly oba testy (vstupní na počátku studia a test po 2. ročníku na počátku 3. ročníku) Učebnici částečně využívám v prvním ročníku - základní poznatky. Hlavně jako zdroj úloh. Rychlá forma zadání. Jinak vždy nezapomenu zdůraznit, že můj výklad a poznámky v sešitu nejsou vše. Doporučuju k domácímu studiu tebe (hlavně pokud chybí na výklad - studenti v Německu nebo při nemoci) a na procvičení Petákovou. Testování rovnic přímky Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Diplomová práce – Bc. Kateřina Pelcová: Charakteristika odlišných pojetí výuky matematiky na příkladu dvou učitelů gymnázia Třeboň (4. 2015), průměrný výsledek 52 % Beroun, průměrný výsledek 36 % Známka 1 2 3 4 5 Počet 5 3 3 6 4 Procentuální zastoupení 24 14 14 29 19 Známka 1 2 3 4 5 Počet 3 1 5 5 11 Procentuální zastoupení 12 4 20 20 44 Zajímavé knihy •Daniel Kahneman: Myšlení rychlé a pomalé •Benedict Carey: Jak se učíme •Daniel Willingham: Why Don't Students Like School? •Steven Pinker: How mind works • Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Kognitivní otazníky •Omezená operační paměť •Myšlení rychlé a pomalé (dril) •Mozek není dobrý nástroj na přemýšlení •Chunking (kouskování) •Pamatování (reziduum přemýšlení, uložení, vybavení, žádoucí potíže) •Čím víc umíme, tím víc se naučíme •Dědičnost IQ a kam až to jde dotáhnout • Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit Poděkování •VMDŠZ •Jan Korous •O2005, 4B2007, 4B2009, 4B2011, 8O2012, 4.2012, 4.2015, O2020, O2023 •Milan Rojko, Dana Mandíková, Tomáš Houška, Zdeněk Pouch, Anna Kohoutová, Marcela Miková, Zuzana Jůzlová, Marie Chaloupková, Jindřich Vaneček, Štěpánka Baierová, Naďa Stehlíková (Vondrová) •Petr Švancar, Jan Svejkovský, Helena Honnerová, Petr Hejzlar, Jitka Březinová, Tomáš Stloukal, Lukáš Matěna, Petr Stark, Jiří Fontán, Alena Kotyzová, Jaromír Šubrt, Lukáš Černosta, Matouš Plašil, Pavel Fukač, Andrej Gál, Jitka Gabrielová, Petr Magnusek, David Brožek, Rita Vemolová, Josef Řehout, Ondřej Krump, Jiří Marek, František Netušil, František Kuřina, Pavel Sedlák, Václav Seidler, Tomáš Wunsch, Alena Stránská, Jan Kratochvíl, Michael Jirouch, Šimon Rozsíval, Zdeněk Papoušek, miso16211, Helena Škodová, Libor Potočiar, Radka Kuraszová, Lenka Kramářová, Alena Šteflíčková, Jitka Hromádková, Šárka Richterková, Jiří Šperl, Petra Kučerová, Jiří Polehradský, Přemysl Harazin, Jan Lustiak, scirocco, Dalibor Vágner, Kamila Starzinská, Pavel Šalom, Michal Kubele, Standa Mach, Bára Šimáčková, Michal Choma, Gorn, Tuzzi, Tomáš Holan, Johan Adamec, Matěj Sechovský, Edita Hajdariová, Jana Racková, Michaela Tökölyová, Martin Tousek, kocourOggy, Roman Jonáš, serif.serif, Sylva Klabanová, Jan Tuzar, kocourOggy, • Www.realisticky.cz když (se) chcete naučit a Vám děkuji za pozornost Martin Krynický