MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA PŘEDNÁŠKA 1. DIDAKTIKA ➢ Co je předmětem didaktiky? ÚSPĚŠNÉ SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU ➢ Účast na seminářích ➢ Odevzdat seminární práci (esej, výběr témat viz Učební materiály v ISu, termín 30.4.2021; 20% výsledné známky) ➢ Odprezentovat část vyučování v semináři včetně uvedení prezentace v úvodu výstupu (40% výsledné známky): ➢ Odevzdat text přípravy na vyučování k zvolenému tématu (termín 30.4.2021; 10 % z výsledné známky) ➢ Napsat úspěšně (na 75 % min.) závěrečný test na pojmy z obecné didaktiky (30 % výsledné známky) LITERATURA ➢ Hlavní literární zdroje: ➢ CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. ➢ KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. ➢ PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. ➢ SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. ➢ HROMÁDKA, Z. – elektronická skripta (v Učebních materiálech ISu) ➢ ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha : Grada, 2017. ➢ RVP TÉMATA PŘEDNÁŠEK 2.3 Úvod, organizace předmětu; pojetí didaktiky, původ pojmu; oblasti didaktiky; Didaktika vědecká disciplína 9.3 Psychodidaktika; Edukace; obsah, kurikulum, kompetence, RVP, DOVy, ŠVP, průřezová témata 16.3 Didaktické pojetí rolí učitele a žáka 23.3 Vzdělávací a výukové cíle 30.3 Motivace a motivační činitelé ve vyučování 6.4 Organizační formy výuky, příprava na vyučování TÉMATA PŘEDNÁŠEK 13.4 Alternativní a reformní školy 20.4 Vyučovací jednotka; výukové metody; 27.4 Didaktické prostředky; Didaktické zásady 4.5 Pedagogická diagnostika a evaluace; Didaktická transformace učiva; Metodický portál RVP 11.5 Didaktické testy; Pojmy z didaktiky a pedagogiky DIDAKTIKA Co je předmětem didaktiky? ➢ Vyučování ➢ Jaký je účel vyučování? Socializace individualizace DIDAKTIKA Veřejné diskuse vztahující se k vyučování ➢ Komenský versus Dewey. ➢ Naučit se obsah učiva versus naučit se myslet. ➢ Biflování versus kritické myšlení. ➢ Frontální vyučování versus alternativní formy. vyučování ➢ Obsah učiva. ➢ Další? MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz 1. seminář OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA - SEMINÁŘ OBECNÁ A ALTERNATIVNÍ DIDAKTIKA ➢ Prezentace v semináři: ➢ Uvedení prezentace: - Téma: - Cíle/výstupy: - Návaznost: - Krizový plán (co hrozí): ➢ Co se hodnotí? - Srozumitelnost výkladu - Zpracování prezentace - Kontakt se studenty (interaktivita) - Zábava/nuda - Způsob studentského hodnocení: škála 1 – 4 body (+ komentář) DIDAKTIKA JAKO VĚDA ➢ Uvedení prezentace „Didaktika jako věda“ - Téma: Úvod do metodologie didaktiky - Cíle/výstupy: Seznámit studenty s předmětem výzkumu didaktiky a s některými základními pojmy - Návaznost: Učivo navazuje na téma dnešní přednášky: Úvod do didaktiky - Krizový plán (co hrozí): Nestihnu vše, DIDAKTIKA JAKO VĚDA Co je předmětem didaktiky? ➢ Vyučování DIDAKTIKA JAKO VĚDECKÁ DISCIPLÍNA Co dělá z oboru vědeckou disciplínu?  Výzkum.  Teorie vybudovaná na základě výzkumných procesů. CO JE TO VĚDA? ➢ Fyzika? ➢ Sociologie, psychologie, antropologie? ➢ Didaktika? ➢ Zaslouží si obor didaktika zájem vědy? VĚDECKÝ VÝZKUM ➢ Def.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) CO JE TO METODOLOGIE? ➢ Metodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu ➢ Pedagogická (didaktická) metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických (v našem případě didaktických) jevů KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ ➢ Ověřování teorie ➢ Číselné údaje ➢ Sběr výzkumných dat Interpretace údajů ➢ Psaní výzkumné zprávy ➢ Velké množství osob ➢ Redukce informací ➢ Vysvětlení příčin jevů KVALITATIVNÍ ➢ Vytváření nové teorie ➢ Nové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.) ➢ Citlivý k jednotlivcům ➢ Dobře popsaný soubor ➢ Porozumění člověku KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) ➢ teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy Kvalitativní:„Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) ➢ pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie Výzkumný problém, výzkumná otázka Hypotéza: ➢ Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout ➢ Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ➢ Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. ➢ Proměnná (znak, veličina, vlastnost)