Praxe černobílé fotografie 2016 prof. Otruba Praktický návod pro zpracování černobílého negativu 2016 prof. Otruba 2 Negativní vývojka Kod • Základní roztok metol 2 g hydrochinon 5 g siřičitan sodný 100 g borax 2 g voda do 1000 ml k D76 • Doplňovací roztok metol 3 g hydrochinon 7,5 g siřičitan sodný 100 g borax 20 g voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 3 Praktický návod pro zpracování černobílého negativu Nalití vývojky a překlápění (příp. otáčení cívkou) 2016 prof. Otruba 4 Ustalovač • Kyselý ustalovač thiosíran sodný kryst. 200 g siřičitan sodný kryst. 10 g pyrosiřičitan draselný 20 g voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 5 Ustalování a vypírání • Z vyvolané citlivé vrstvy je nutné odstranit AgX, který by působením světla černal, a musí se proto stabilizovat. V CB fotografii se nazývá ustalování a to téměř výlučně roztokem thiosíranu, který převádí AgX na rozpustný komplex: Ag+ + 2S2032" -> [Ag(S203)2]3- Ve vyčerpaném ustalovači se pochod zastavuje u nesnadno vypratelných komplexů [Ag(S203)]~ které působí pozdější znehodnocení obrazu. Ustalovač obsahuje i hydrogensiřičitan pro neutralizaci alkalické reakce zbytků vývojky. • Ustálený materiál se musí důkladným vypíráním zbavit thiosíranu, jinak dochází k jeho pozvolnému rozkladu a tvorbě AgS (hnědnutí obrazu). 2016 prof. Otruba 6 Praktický návod pro zpracování černobílého negativu Ustalování Doba ustálení (obvykle do pěti minut) a koncentrace ^ ,j ustalovače se řídí podle i*=3P doporučení výrobce. Teplota je pokud možno podobná jako u vývojky a prací vody. Ustáleno 2016 prof. Otruba Vypírání • Tento krok je velice důležitý, protože pouze dokonale vypraný a usušený negativ nám v archivu vydrží desítky let beze změn. Praní je v zásadě možné buď pod tekoucí vodou, kdy se na dno vývojnice přivede hadičkou tekoucí čerstvá voda, nebo v uzavřené vývojnici klasickým překlápěním. 2016 prof. Otruba Sušení a archivace závěrečné praní cívky s negativem destilovanou vodu se filmovým smáčedlem v předepsaném poměru (obvykle 1: 200). Nevhodné nahrazovat např. Jarem! Sušení cca 3 hod. v běžném prostředí. Přesušený film se prohýbá do vaničky. Archivace obvykle rozstříhaný film (kinofilm po 6 políčkách) v pergamenovém nebo plastovém pořadači (např. Hama) 2016 prof. Otruba 9 Inverzní vyvolávání Přímé zpracování na pozitiv - zejména v kinematografii. Princip: 1. Prvním vyvoláním se vyvolá veškerý exponovaný AgX - vznikne negativní obraz 2. Vyvolané stříbro se převede na rozpustnou sloučeninu (na síran stříbrný v roztoku dichromanu a kyseliny sírové) a vypere se z citlivé vrstvy (vodou nebo čistící lázní) 3. Zbývající AgX (doplněk k negativnímu obrazu, tedy pozitiv) v citlivé vrstvě se osvetlia vyvolá, většinou v rapidní pozitivní vývojce 4. Následuje klasický ustalovač a vypírání 2016 prof. Otruba 10 Pozitivní proces 2016 Fotografický papír • Gradace je "rychlost" přechodu od černé k bílé. Existují papíry s tvrdou gradací, které dávají kontrastní fotografie. Hodí se zpravidla pro málo kontrastní negativy, protože kontrast uměle zvyšují. Protikladem jsou papíry s měkkou gradací, které mají nižší, hodí se pro negativy s velkým kontrastem Kompromisem mezi oběma druhy jsou papíry s gradací normální; spojují v sobě oba výše uvedené druhy. Je to nejběžněji používaný typ fotopapíru. • Multigradační papíry mají kontrast regulovaný barvou světla zvětšovacího přístroje. • Dále se rozlišuje druh povrchu - lesklý, matný, velvet, rastr apod. - a také gramáž podložky - polokarton, karton, dokument apod. • Fotopapíry jsou necitlivé na určité barvy světla. Monogradační papíry jsou necitlivé ke žluté, žlutozelené a červené. Multigradační papíry jsou necitlivé k červené. 2016 prof. Otruba 12 Gradace fotografického papíru Charakteristická křivka Charakteristiky bromostříbrných papírů bromostříbrného papíru různých gradací Negativ Pozitiv 2016 prof. Otruba 15 Zvětšovací přístroj Nadržování a vykrývaní fotografií 2016 prof. Otruba Nadržování a vykrývaní fotografií 2016 prof. Otruba Restituce sbíhavých linií a) nakloněním průmětny; b) nakloněním zvětšovacího přístroje; c) nakloněním negativu a průmětny 2016 prof. Otruba 20 Pozitivní vývojka • Vývojka pro foto papíry metol 2 g hydrochinon 6 g siřičitan sodný 25 g uhličitan sodný 33 g bromid draselný 0,5 g 1,2,3 benztriazol 0,08 g voda do 1000 ml 2016 prof. Otruba 21 Trvanlivost • Do záručního data ručí výrobce za vlastnosti materiálu, může se ale obvykle při správném skladování používat i několik let po záruční době. • S časem se snižuje citlivost a strmost, roste závoj. • Teplota skladování do 18°C, případně v chladničce (zejména infra a barevné materiály) - před použitím nutná temperace. Možné i v mrazničce. Některé materiály mají předepsanou nižší skladovací teplotu (8-13 °C) • Vlhkost do 70% rel. V originálním obalu, jinak v obalu se silikagelem (tropy). • Je nutné chránit citlivé vrstvy i před stopovými obsahy fotochemicky aktivních látek sulfanu, amoniaku, peroxidu vodíku, formaldehydu, terpentýnového oleje v ovzduší (např. neskladovat v novém nábytku -pryskyřice, terpentýn, formaldehydová lepidla) 2016 prof. Otruba 22 Poškození fotografických materiálů Vady fotografických podložek • Mechanické poškození usazování nečistot a zaprášení, častá neopatrná manipulace • Fyzikální poškození kroucení až borcení podložky je způsobeno změnami teploty a vlhkosti prostředí; zejména vysokou teplotou a nízkou vlhkostí. • Chemické poškození „octový" syndrom (hydrolytický rozklad acetátové podložky) hydrolýza nitrátu celulosy za uvolnění kyseliny dusičné koroze poměrně vysoce trvanlivých skleněných podložek bývá zapříčiněna vysokou vlhkostí a alkalickým prostředím pH > 9 2016 prof. Otruba 23 Poškození fotografických materiálů Vady emulzní vrstvy Odchlipování želatínové emulzní vrstvy • změny teploty a vlhkosti okolního prostředí (v případě vysoké teploty nebo nízké vlhkosti se - polymerní emulze smršťuje, v obráceném případě se rozpíná až botná) • fyzikální poškození fotografické podložky • nesprávné zpracování fotografie (nevhodná teplota zpracovatelských lázní). • Želatínová emulze může chemicky degradovat působením atmosférických polutantů (oxidů síry a dusíku) Praskání emulze nebo její úplný rozpad (u albuminových emulzí) 2016 prof. Otruba 24 Poškození fotografických materiálů • Oxidace kovového stříbra • Působení vzdušného kyslíku, ozónu nebo peroxidů uvolňovaných z okolním materiálů • zbytkové sloučeniny síry z nedokonalého vyprání (komplexní stříbrné soli, siřičitany) způsobují vznik žlutých až hnědých skvrn nebo závoje na povrchu emulzní vrstvy • Působení kyslíku a vzdušné vlhkosti na kovové stříbro v přítomnosti sloučenin síry vede ke změně černého kovového stříbra na hnědý sulfid stříbrný Ag2S • Posledním stádiem chemické přeměny kovového stříbra ve sloučeniny stříbra je formování kovově lesklých ploch, tzv zrcadel na povrchu emulze prof. Otruba 25 Poškození fotografických materiálů Vznik skvrn a povlaků Bílé až nažloutlé skvrny jsou jemné částečky síry vzniklé rozkladem síranů (vysoká kyselost ustalovače a nízká koncentrace siřičitanu sodného ve vyvolávací lázni). Bílý práškovitý povlak na povrchu emulze (tvořený sirnatanem sodným Na2S02 nebo siřičitanem hlinitým AI2(S03)3 ) vzniká v případě utvrzování emulze pomocí kamence draselného v málo kyselé ustalovací lázni. Modrozelené skvrny vznikají při vytvrzování želatiny síranem chromitodraselným (skvrny jsou tvořeny hydroxidem chromitým Cr(OH)3). Dichroický povlak vzniká někdy po znečištění vývojky ustalovačem a naopak. Na povrchu fotozáznamu se tvoří povlak, projevující se v odraženém světle kovovým barevným leskem Mikrobiologická destrukce - v emulzi vznikají důlky a jamky vlivem rozkladu fotografické želatiny mikroorganismy (plísně, bakterie) 2016 prof. Otruba 26 Konzervovania restaurování Mechanické čištění • antistatické štětce • organická rozpouštědla (např. trichloretan, isopropylalkohol) - odstranění mastné špiny • voda s přídavkem detergentu a důkladné vyprání Pozn.: Čistění fotomateriálů mokrou cestou vyžaduje vždy jejich šetrné vysušení. Eliminace rýh v emulzní vrstvě a odstranění vmáčklých prachových částic • bobtnáním emulze ve vodě (pH kolem 10) • dokonalé proprání v proudící vodě o teplotě kolem 20 °C sušení Pozn.: Tato mokrá cesta čistění je však vyloučena v případě fotomateriálů, které nemají vytvrzenou želatinu (např. fotografie z předminulého století) 2016 prof. Otruba 27 Konzervovania restaurování Odstraňování skvrn a povlaků • 5% roztokem uhličitanu sodného Na2C03 nebo roztokem kyseliny octové (v případě ve vodě nerozpustného bílého práškovitého povlaku na povrchu emulzní vrstvy) • lázní thiomočoviny s přídavkem kyseliny octové (v případě žlutého až hnědého závoje na povrchu emulzní vrstvy) •2-3% roztokem hydroxidu sodného NaOH (v případě modrozelených skvrn na povrchu emulzní vrstvy) • namočením fotomateriálu (10 - 20 min), jeho ustálením (10 min), následným praním (30 - 45 min), vložením do roztoku Na2C03(l min), opětovným praním (20 min) a konečným utvrzením ve formaldehydu (v případě žlutých až hnědých skvrn způsobených nedokonalým ustálením fotografii) Po aplikaci chemických čistících roztoků je nutné fotomateriál důkladně vyprat. 2016 prof. Otruba 28 Konzervovania restaurování Stříbrná zrcadla • Odstranění etanolem nebo alkoholickým roztokem jódu (1 g jódu na 1000 ml etanolu), příp. gumou. Vybledlý fotografický obraz - zesilování chemické • tzv. bělení (pomocí roztoku Hg2CI2se kovové stříbro převede na AgCI) a opětovně se vyvolá pomocí roztoku amoniaku, Na2S03 a nebo běžné vývojky). Pozn.: jde v podstatě o proces rehalogenace a je možné použít i jiné chemické sloučeniny (např. komerční zesilovače) 2016 prof. Otruba 29 Konzervovania restaurování Mechanická poškození fotografií (pomačkání nebo doplnění chybějící části podložek) • opravy drobných prasklin - japonským papírem • doplnění chybějících částí fotografickým papírem (100% bavlněné vlákno, neutrální pH) tzv. Photostore Photographic Paper • Použitá lepidla: ethery celulosy, škrob Lepení emulzní vrstvy k podložce • odchlipla emulze je nejprve zvlhčena • poté se na podložku nanese lepidlo a po odpaření rozpouštědla se emulze přitiskne k podložce • Použitá lepidla: fotografická želatina nebo ethery celulosy 2016 prof. Otruba 30 Doporučovaná kvalita vzduchu v archivech Polutant Koncentrace [\igm 3] • S02 < 1 • Jemné částice < 75 •03 <25 • C02 < 4.5 •NO < 5 • HCľ kontrola • CH3 COOH kontrola • HCHO kontrola prof. Otruba 31 Materiál vhodný pro archivaci Atlantis Silversafe Photostore Programme Požadavky na složení papírového obalu pro dlouhodobé uložení: • složení: 100% bavlna s dlouhými vlákny • splnění testu ztráty lesku stříbra • splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916 • klížení: alkylketendimery • obsah redukovatelné síry: menší než 2 ppm (parts per million) • nepřítomnost chloridových aniontů • splnění Gurleyova testu porosity • pH studeného výluhu: 6,0 • obsah popele: při plošné hmotnosti 40 gnr2.....0,025 % při plošné hmotnosti 120 gnr2.....0,019 % • bez alkalické reservy • hlazený povrch • dostupné tři plošné hmotnosti • barva: bílá bez optických zjasňovačů Pozn.: z katalogu Britské firmy ATLANTIS® 2016 prof. Otruba 32 Materiál vhodný pro archivaci • FOTOARCHIV firmy EMBA Paseky • složení: 50 % bavlny a 50 % chemické buničiny • splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916 • klížení: alkylketendimery • obsah redukovatelné síry: menší než 1 ppm • pH studeného výluhu: 7,5 • obsah plnidel: nízký obsah popele • barva: bílá bez optických zjasňovačů • hlazený povrch • plošná hmotnost 80 - 90 gnr2 2016 prof. Otruba 33