Úvod do R_html
Mgr. Monika Kolényová
Úvod do R_html
Info
Term
Spring 2023
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 26/2/2023.
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 5/3/2023.
Teacher recommends to study from 6/3/2023 to 12/3/2023.
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 19/3/2023.
Teacher recommends to study from 20/3/2023 to 26/3/2023.
Teacher recommends to study from 27/3/2023 to 2/4/2023.
Teacher recommends to study from 3/4/2023 to 9/4/2023.
Teacher recommends to study from 10/4/2023 to 16/4/2023.
Teacher recommends to study from 17/4/2023 to 23/4/2023.
Teacher recommends to study from 24/4/2023 to 30/4/2023.
Teacher recommends to study from 1/5/2023 to 7/5/2023.
Teacher recommends to study from 8/5/2023 to 14/5/2023.
Teacher recommends to study from 15/5/2023 to 21/5/2023.

Týden 2


1. R jako kalkulačka

Zde si procvičíme základy práce s programem na několika jednoduchých výpočtech. Předpokladem jsou dovednosti představené ve videu Základy práce s RStudiem. To abyste mohli pracovat ve vašem RStudiu. Pouhým čtením textu se naučíte sotva polovinu!

Najděte soubor UdoR_01_zadani_kalkulacka.R (s příponou R) a otevřete ho. Měl by se otevřít ve skriptovém okně RStudia. Zadání je ošetřeno znakem # pro komentáře (vizte video Jak psát R-skript). Vaše příkazy pište na volné řádky a pomocí Ctrl+Enter posílejte k vypracování do konzole. A nezapoměňte svoje dílo průběžně ukládat.

V této kapitole se naučíme

• uložit informaci (výsledek) do nového objektu a tento objekt znova použít (př. 1)

• zapsat složitější matematické operace s využitím závorek (př. 3, 6, 7)

• vyhledávat nové funkce (př. 4)

• používat argumenty složitějších funkcí (př. 8)

• vnořit funkce do sebe (př. 9)

• rozumět rozdílům mezi několika funkcemi pro výpočet logaritmů

Nápovědu pro toto téma najdete

R Cheat Sheet Variable Assignment, Maths Functions: str.2 vlevo

R Reference Card matematické funkce: str.2 vlevo

Nové funkce

+, - , * , / – základní matematické operátory
CTRL+ENTER – klávesová zkratka pro odeslání příkazu ze skriptu do konzole
levý ALT+mínus – klávesová zkratka pro “přiřadítko” <-
0.01 – R vyžaduje desetinnou tečku
^3, ^(1/4), ^(-2) – znak pro mocninu, odmocninu, např. dvě na třetí zapíšu jako 2^3
sqrt() – funkce pro druhou odmocninu, square root
round(x, digits= ) – zaokrouhlit, argument digits upřesňuje počet desetinných míst
abs() – funkce pro absolutní hodnotu
log(), log2(), log10(), log1p() – různé druhy logaritmů
pibuilt-in konstanta , 𝜋 = 3,14159265…, je to připravený objekt

Výklad

1. Sečtěte 12 a 5. Výsledek uložte jako objekt a.

12+5
## [1] 17

Základní matematické operátory fungují podle zvyklostí.

Výsledek se zobrazí v konzoli, ale nikam se neukládá, program si ho nepamatuje.

Zobrazení v tomto textovém materiálu se od výsledku v RStudiu drobně liší. Nezobrazuje se zobáček >, který indikuje připravenost programu přijmout další příkaz. Vidíme tedy jen naše zadání 12+5. Navíc jsou naopak dvě mřížky ##, které označují tu část výsledků, která se objevila v konzoli. Text [1] 17 byste měli vidět ve své konzoli a znamená, že výsledek je číslo 17 a je to první [1] hodnota výsledku. Číslování [1] souvisí s tím, že výsledkem může být několik různých čísel. Ukážeme si později.

Má-li se (jakákoliv) informace uložit, potřebuje ji program spojit s jedinečným pojmenováním. Vytvoří tzv. objekt, který dále voláme jeho jménem:

a<-12+5
a
## [1] 17

Zápis čteme takto: do objektu jménem a vlož výsledek akce 12+5. Připomínám užitečnou klávesovou zkratku levý ALT+pomlčka pro přiřazovací šipku. Pozor! Když použijeme již existující jméno objektu, program starou informaci přemaže. Nehlídá a neupozorňuje stylem “skutečně chcete změnit tento objekt?”.

Úkolem prvního příkazu je vytvořit objekt a a vložit do něj výsledek akce 12+5.
Tvorba objektu nezahrnuje zobrazení výsledku v konzoli. Je to rozumné, často takto ukládáme veliké matice čísel a nepotřebujeme si je prohlížet. Takže když výsledek vidět chceme, musíme požádat o jeho zobrazení. Příkaz a znamená: vytiskni obsah objektu a.

2. Vynásobte 5 a 8. Výsledek uložte do objektu b.

b<-5*8
b
## [1] 40

Stejný postup jako v prvním úkolu. Oba nové objekty byste měli vidět v okně Environment.

obrazok

3. Spočtěte druhou mocninu rozdílu výsledků z předchozích dvou bodů. Pro výpočet použijte vytvořené objekty.

(a-b)^2
## [1] 529

Týden 3

Týden 4

Týden 5

Týden 6

Týden 7

Týden 8

Týden 9

Týden 10

Týden 11

Týden 12

Týden 13

Týden 14