´Bi4013 Týmový projekt z Matematické biologie a biomedicíny – biomedicínská bioinformatika (jaro 2023) Rozdíl ve střevním mikrobiomu, metabolomu a proteomu mekonií a prvních stolic novorozeňat •Mikrobiom – soubor mikroorganizmů v prostředí - ovlivňuje zdraví člověka •Složení mikrobiomu je studováno analýzou jeho genomu – metagenomu • •Střevní mikrobiom úzce souvisí s metabolity a proteiny přítomnými ve stolici (existují jak patogenní, tak zdraví prospěšné bakterie a také metabolity a proteiny značící dobrý nebo spíše patologický stav organismu) • •Střevní mikrobiom narozených dětí se velmi rychle vyvíjí a mění v čase, přičemž se má za to, že bakterie osidlují dětská střeva až po porodu •Měl by být tedy zásadní rozdíl mezi mikrobiomovým, proteinovým i metabolickým složením smolky (meconia) a stolice • • • • • • A picture containing text, vector graphics, silhouette, clipart Description automatically generated ´Bi4013 Týmový projekt z Matematické biologie a biomedicíny – biomedicínská bioinformatika (jaro 2023) Rozdíl ve střevním mikrobiomu, metabolomu a proteomu mekonií a prvních stolic novorozeňat Cílem projektu bude zodpovědět následující otázku: „Existují rozdíly (a jaké) v „multiomicsovém“ složení mekonia a stolice dětí odebrané v prvních hodinách po porodu?“ • • • A cartoon of a cat wearing glasses Description automatically generated with low confidence ´Bi4013 Týmový projekt z Matematické biologie a biomedicíny – biomedicínská bioinformatika (jaro 2023) Rozdíl ve střevním mikrobiomu, metabolomu a proteomu mekonií a prvních stolic novorozeňat Hlavní kroky projektu: 1. 1.Nastudovat princip 16S rRNA sekvenování mikrobiomu a zorientovat se ve výsledných datech 2. 2.Zorientovat se v datech koncentrací 9 proteinů a 7 metabolitů ve stolici a principu jejich získání 3. 3.Seznámit se s prací v Rstudiu 4. 4.Připravit data k analýze (filtrace, nahrazení nul, relativizace dat, normalizace dat) 5. 5.Popsat rozdíly v koncentracích proteinů, metabolitů v alfa i beta diverzitě mikrobiomu mezi typy stolice (vhodným postupem vizualizovat a statisticky otestovat) 6. 6.Výsledky vhodně interpretovat •