Tvorba písemek na SŠ (elmag) Zbyněk Fišer 1/10 Jak vytvořit písemku? 1) Vybrat téma/témata, na které bude písemka 2) Zvolit váhu ("velikost") písemky (na celou hodinu, na 20 min, ...) 3) Navrhnout bodové hodnocení a rozložení bodů (kolik za teorii a příklady, kolik za který příklad, ...) 4) Sestavenou písemku si předem vyřešit a stopnout si čas potřebný k vašemu řešení 2/10 Časová náročnost 9 Odhadnou časovou náročnost je obtížné a záleží na řadě faktorů (znalosti studentů, náročnost tématu, ...) • Jednoduché pomocné pravidlo: Váš čas potřebný ke vzorovému řešení dané písemky vynásobte 3x-4x, to je cca doporučený čas potřebný pro řešení studentů (jenom odhad!) • Někteří studenti s SPU mají navýšenou časovou dotaci na písemky třeba i o 50% a toto je nutné zohlednit (pokud vytvoříte test na 45 minut, tak tento student by měl dostat 67,5 minut) 3/10 Hodnocení písemky • U většiny testů mám nastavené, že teorie je za třetinu celkového počtu bodů (jenom z teorie je tedy 4), zbytek tvoří příklady • Nicméně na některá témata se příklady vytvářejí obtížně, a proto se může stát, že budete mít jenom teoretickou písemku (např.: polovodiče) • Bodování a známkování: CERMAT (matematika) moje hodnocení známka procenta max. 18 b max. 12 b 1 85-100% 15,5-18 b 10,5-12 b 2 69-84% 12,5-15 b 8,5-10 b 3 52-68% 9-12 b 6-8 b 4 33-51% 6-8,5 b 4-5,5 b 5 0-32% 0-5,5 b 0-3,5 b - Moje hranice: Dolní hranice na 4 je třetina celkového počtu bodů, hranice na 3 je polovina celkového počtu bodů 4/10 "V Jak testovat teorii fyziky v testech na SS? 1) Popište daný jev/veličinu: • Otevřená otázka testující schopnost studenta napsat vše ohledně daného pojmu • Je dobré poskytnou doplňkové otázky, aby studenti věděli, co psát • Př.: Popište veličinu: elektrický náboj (označení veličiny, jednotka, vzorec, definice, vlastnosti, ...) 9 Př.: Popište a nakreslete homogenní elektrické pole (siločáry, ekvipotenciální hladiny, vlastnosti pole, kde ho najdeme, ...) • Př.: Napište 1. Kirchhoffův zákon (definice, vzorec, obrázek) • Př.: Popište polovodičovou diodu (co to je a čím je tvořena, struktura, značka, vlastnosti, diodový jev, ...) Př.: Nakreslete a popište magnetického pole přímého vodiče s proudem (aplikujte Ampérovo pravidlo pravé ruky, vyznačte zřetelně směry, vlastnosti pole, na čem závisí velikost magnetické indukce) • Výhody - ověřuje schopnost studenta formovat svoje myšlenky a vyjadřování ve formě souvislého textu Nevýhody - pro studenty asi nejtěžší varianta, která se hůře opravuje • Tuto otázku mám obodovanou stejně jako lehký až středně těžký příklad 2-3 body R . - "V Jak testovat teorii fyziky v testech na SS? 2) Definice daného pojmu/jevu: • Otevřená otázka testující znalost důležité definice (pojmu), která je přesně definovaná Př.: Co je to rekombinace? Př.: Co je to donor? o Př.: Co je to bodový náboj? o Př.: Co je to ekvipotenciální hladina? 9 Př.: Co je to magnet? • Výhody - ověřuje schopnost studenta se jednoznačně a stručně vyjádřit a také jeho schopnost naučit se danou definici • Nevýhody - pro studenty je to těžší varianta, nicméně oprava je snadnější než v předchozí variantě • Tuto otázku mám ohodnocenou 1 bodem, půl bod dávám za nepřesné nebo neúplné vyjádření 6/10 "V Jak testovat teorii fyziky v testech na SS? 3) Doplňování slov/jednotek na základě popisu • Testuje přehled a nadhled studenta, ale také znalosti základních pojmů a veličin a jednotek • Př.: Jaký druh polovodiče získáme, když do germania, které má 4 valenční elektrony, přidáme fosfor, který má 5 valenčních elektronů? • Př.: Jaká fyzikální veličina odpovídá převrácené hodnotě rezistivity? o Př.: Veličina magnetická indukce se značí......a její jednotkou je.......... o Př.: Kladný elementární náboj je vázán na .......... a záporný je vázán na .......... • Př.: Naklestete značku rezistoru • Výhody - ověřuje přehled studenta a orientaci v základních pojmech a veličinách, velmi snadno se opravuje (správnost je jednoznačná) • Nevýhody - příprava těchto otázek je poměrně časově náročná a pro každou oblast fyziky specifická (někde se tvoří obtížně) • Tuto otázku mám ohodnocenou za 0,5 bodu až 1 bod -0,5 bodu za jednu odpověď 7/10 "V Jak testovat teorii fyziky v testech na SS? 4) Testovací (kroužkovací) otázka, možnost výběru • Testuje základní orientaci studenta v dané oblasti a určitý nadhled a pochopení základních principů • Př.: Odpor vodiče s rostoucí teplotou klesá/roste/nemění se • Př.: Odpor polovodiče s rostoucí teplotou klesá/roste/nemění se • Výhody - ověřuje přehled studenta a orientaci v základních pojmech a principech, velmi snadno se opravuje (správnost je jednoznačná) • Nevýhody - příprava těchto otázek je poměrně časově ještě náročnější a pro každou oblast fyziky specifická (někde se tvoří obtížně) • Tuto otázku mám ohodnocenou 0,5 bodu 8/10 Příklady příkladů do písemky Bodování příkladu by mělo odrážet náročnost příkladu V písemce je vhodné kombinovat lehčí i těžší příklady Příklady příkladů a jejich bodování: O Vodič délky 8 cm je umístěn kolmo k indukčním čarám magnetického pole o magnetické indukci 120 mT. Určete proud procházející vodičem, působí-li na něj síla o velikosti 48 mN. (2 body) Jak velkou silou se odpuzují ve vakuu dvě částice s elektrickými náboji 2 jiQ a 5 fiC, jejichž vzdálenost je 3 cm? (3 body) Jak dlouhý musí být drát z konstantanu o rezistivitě 5 • 10-7 fi-m a průměru 2 mm, aby jeho odpor byl 4 Q? (4 body) O Určete celkový odpor následujícího zapojení rezistorů: (5 bodů) R R /?i = 30 Q R2 = 35 Q /?3 = 15 n /?4 = 25 Q Rs = íoo n R4 r f _l 9/10 Příklady" příkladů do teoretické písemky • Na následujícím obrázku je nakresleno zapojení diody ke stejnosměrnému zdroji napětí. Určete, zda je dioda zapojená v propustném, nebo závěrném směru a podrobně vysvětlete. (2 body) 10/10