Obsah obrázku růžová, Barevnost, Šeřík, látka Popis byl vytvořen automaticky Metody sociálně geografického výzkumu SEMINÁŘ 24. 2. 2025 / 25. 2. 2024 ALAN FALTÝNEK; 484786@MAIL.MUNI.CZ Organizace kurzu Organizační pokyny v IS ve studijních materiálech Důležité informace: ◦povinnost odevzdat všechna cvičení ◦Deadline na odevzdání vždy den před seminářem (neděle, pondělí) do 23:59 ◦Možnost 1 neomluvené absence 19.2.2025 Kvalitativní vs. Kvantitativní výzkum Kvantitativní ◦Reprezentace populace jedinců ◦Vysoká reliabilita, vysoká redukce, nízká validita, možnost generalizace na populaci ◦Deduktivní Kvalitativní ◦Reprezentace problému ◦Nízká reliabilita, vysoká validita, nízká redukce, generalizace problému ◦Induktivní Příklady sběru dat Pozorování, rozhovor, focus group, kulatý stůl, případová studie, obsahová analýza, dotazníkové šetření, experiment aj. Kvali (výzkum, v němž se výsledků nedosahuje pomocí statistických postupů nebo kvantifikace) Kvanti (výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných) 19.2.2025 Kvalitativní vs. Kvantitativní - postup KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Vstup: 1.Teorie 2.Pracovní hypotézy 3.Konstrukce vzorku 4.Sběr dat 5.Analýza dat Výstup: Testované hypotézy, ověřená nebo zdokonalená teorie. KVALITATIVNÍ VÝZKUM Vstup: 1.Sociální (sociálně vědní) problém 2.Terénní výzkum, který zahrnuje souběžné vytváření vzorku, sběr dat, analýzu a interpretaci 3. Výstup: Hypotézy, „grounded theory“ – „zakotvená teorie“, nová teorie, vysvětlení problému. Zakotvená teorie: data musí být sbírána tak dlouho, dokud nedojde k jejich informační nasycenosti (tedy tak dlouho, dokud několik po sobě realizovaných rozhovorů (či pozorování) už nepřinese další informace ke sledovanému problému Příklad škály u kvantitativního výzkumu Řekl(a) byste, že pro českou ekonomiku je obecně špatné nebo dobré, že sem přicházejí žít lidé z jiných zemí? Špatné pro ekonomiku Dobré pro ekonomiku ◦ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Odmítl/a 77 Nevím 88 Příklad otázek u rozhovoru 19.2.2025 Jak se vyrábí sociologická znalost (Miroslav Disman) Rok vydání 2000 Metodologická učebnice sociálně vědního výzkumu Kvalitativní vs. Kvantitativní / Indukce vs. Dedukce Příklady metod, způsoby sběru dat Výzkumné techniky: pozorování, rozhovor, analýza dokumentů Entometodologie Cvičení 1 četba 1. textu a formulace argumentu Zadání: Přečtěte si kapitolu Ten druhý výzkum aneb Dokázat, nebo rozumět? z knihy Miroslava Dismana „Jak se vyrábí sociologická znalost“. Následně si představte situaci, že jste u obhajoby své bakalářské práce, která se opírá pouze o kvalitativní výzkumné metody a která se opírá o rozhovory pouze s 5 komunikačními partnery. Váš oponent Vám položí tuto otázku: Jak můžete něco vyvozovat z rozhovorů s pouhými pěti komunikačními partnery? Na základě přečtené kapitoly se pokuste zformulovat co možná nejlepší odpověď na tuto otázku. Doporučená forma odevzdání: textový soubor Doporučená délka: 1000 znaků včetně mezer (pozor na znaky vč. mezer, opravdu to není moc textu) Datum odevzdání: do neděle 02. 03. 2025 (23:59) – pondělní skupina / do pondělí 03. 03. 2025 (23:59) – úterní skupiny