Metody sociálně geografického výzkumu (část kvantitativní) cv. 2. Alan Faltýnek Jaro 2025 Cv. 1 • •Definice + rozdíl kvali/kvanti, proč? •Obhajoba BP Definice pojmu Výzkum •„Systematické zkoumání přírodních nebo sociálních jevů s cílem získat poznatky, jež popisují a vysvětlují svět kolem nás“ • •Základní metody výzkumu: oIndukce (na základě pozorování vlastností a pravidelností událostí a jevů odvozujeme obecnější pravidlo či zákonitost) oDedukce (logicky odvozujeme závěr z množiny jiných tvrzení, která považujeme za pravdivá) oAbdukce (typ usuzování, při kterém se na základě určité skupiny faktů vytváří vysvětlující hypotéza) Typy výzkumu •Základní (řešení klíčových problémů; zabývá se teoretickými otázkami; uživateli jsou zpravidla vědci) • •Aplikovaný (zabývá se otázkami, jež se jednoznačně týkají praxe; výzkumné šetření, praktické problémy) • •Akční (týká se změny současného stavu, témata vztažena k praxi, často politické pozadí) • •Evaluační (hodnocení nejrůznějších programů, politik apod.; „evidence-based“ hodnocení – na základě empirických dat) • •Kritický (identifikuje daný problém a jeho kritikou se snaží o nápravu) Stádia výzkumu •Explorace (průzkum)- vstup do nového tématu; formulace otázek pro další zkoumání, vznik konceptů • •Deskripce - (popis) – poskytnutí podrobného obrazu situace jevu či vztahů • •Explanace – (vysvětlení) – snaha a pokus o vysvětlení daného jevu či fenoménu • •Predikce – předpověď či odhad vývoje fenoménu či procesu Pojmy •Paradigma (určitý vzor, který je v daném období považovaný za hlavní; jedno paradigma nahrazuje druhé X doplňují a zpřesňují se) • •Teorie (ucelený systém, abstraktně zaměřený na vysvětlení vybraných fenoménů) • •Koncept (abstrakce, zabývající se vlastností nebo procesem; na konceptech jsou většinou vystavěny teorie) • •Definice (prostředek k upřesnění a jednoznačnému určení daného pojmu) Zadání 2. cvičení •Cvičení je zaměřeno na pochopení rozdílu mezi různými typy výzkumu – základním, •aplikačním, kritickým/akčním a evaluačním. • •Pokuste se v rámci volně dostupných zdrojů najít konkrétní příklad každého z výše • uvedených typů výzkumu a krátce jej okomentujte, resp. zdůvodněte. • •Příklad může odkazovat k určitému projektu, článku nebo jiné výzkumné aktivitě. • •Bylo by ideální (ne nutné), kdyby byly vybrány příklady z prostředí geografie. Shrnutí •Případné zdroje citujte •Rozsah: libovolný, hlavně se pokuste správně zdůvodnit příklady • • •Odevzdání •Pondělní skupina: do neděle 9. 3. do 23:59 •Úterní skupiny: do pondělí 10. 3. do 23:59 •Do příslušné odevzdávárny Dotazy?