Kognitivní paradigma Kognice • percepce • učení • paměť • Myšlení • usuzování(dedukce, indukce,abdukce, analogie, logický klam) • řešení problémů (nalezení, formulace) • komunikace úsudek • Dedukce • Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou z klobouku • Tito králíci jsou bílí. • • Indukce • • Tito králíci jsou z klobouku. • Tito králíci jsou bílí. • (asi) Všichni králíci v klobouku jsou bílí. • • Abdukce • • Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou bílí. • (asi) Tito králíci jsou z klobouku. Aspekty • Mapová tvorba – Cíl vylepšit mapu • Mapová psycholologie – Jak mapy působí • Mapová výuka – Výuka pomocí map Tématické mapy • Distribuce vs. přesnost • Odpoutání se od reality • Empirický výzkum – Vnímání kvantity Flannery – Vnímaná vs. aktuální velikost – Yc = 0.98365X.8747 – Barvy, tečky, fonty … • Sledování pohybu očí Formulace • Část komunikačního paradigmatu • Individualita • Inhibice • mentální mapa • percepční zákonitosti a kognitivní limity • Nové aspekty –kvalita, nejistota • Mapa jako interface k prostorovým datům/znalostem • Efektivita • Map reading Percepce • Vnímání obrazu • vnímání barev • Velikost a rozlišení • Barevný kontrast • Seskupení a distribuce • Skenování • Pozadí / popředí • Rozlišení symbolů • bottom up/ top down (skládání /rozkládání, preattentive/postattentive) • Většína je preattentive – tedy před znalostní Vizuální kognice – chápání mapy • Znalostní schémata – Co vidí oko k tomu co chápe mozek • Propoziční – Znalost geografických fenoménu • Obrazové – Znalost prostorových konfigurací/vztahů • Událostní – Znalost jak se dostat z jednoho místa na druhé Obrazové schéma • Kontejner – vymezení, vnitřně homogenní (převážně) • nahoru dolů – nahoru – více, větší,vyšší vs. dolů méně, málo, nižší • V popředí, v pozadí • Část – celek • Vazba – svázané prvky tvoří strukturu • Centrum –periferie • Zdroj – cesta – cíl • Lineární uspořádání – postupně od menšího k většímu Propoziční schéma • Pinker – – Shoda – sestavení – Vyšetřování – inference 1. Vrcholová úroveň: scene-graph ● scene-graph (šedivý uzel nahoře) je kořen: celek vizuální scény, který se dále rozkládá podle mereologických (část–celek) vztahů 2. Dva hlavní podstromy 1. framework (vlevo) – to, co vytváří „rám“ grafu: souřadnicový systém i textové prvky. 2. pictorial-material (vpravo, tmavý uzel) – vlastní grafické prvky (tj. sloupce). Každý z nich je připojen k scene-graph hranou part („část“). 3. Framework – osa + texty a) Coordinate system ● Uzly označené *n představují dvě úrovně frameworku: ○ první *n je obecný rám (osa + popisky), ○ druhé *n je konkrétní „coord-sys“ (svislá i vodorovná osa, rysky). ● part spojuje rám → coord-sys. b) Textové uzly ● K rámu i k osám jako part patří textové štítky (název osy, jednotky). ● Textové štítky jsou navíc associated s konkrétními uzly osy, aby při ztrátě prostorové pozice mohly být lokalizovány. c) Spells v rámci frameworku ● Text pod osou „spells“ (vyhláskuje) absolute-value = A: to jsou nominální či kategoriální hodnoty IV (např. jména měsíců). ● Z kombinace atributu (attribute) a rozsahu (extent → C) spells poměrnou hodnotu (ratio-value) IV. 4. Pictorial-material – sloupce ● Černý uzel *j reprezentuje jeden grafický prvek – sloupec. ● part spojuje pictorial-material → *j. ● Se sloupcem je associated textový štítek (název kategorie), aby ho bylo možné spárovat. ● Dále z uzlu *j vede hrana spells na uzel E, který dává poměrnou výšku sloupce (ratio-value = E). ● A současně přes „associated → text → spells“ získáme absolute-value = D (např. číselná hodnota přímo u čáry osy). 5. Message Assembly 1. MATCH: Schéma rozpozná, že obraz obsahuje bar-graph. 2. Part–associated: Najde uzly rámu, osy, rysky, sloupce a texty a sestaví z nich vhodné dvojice podle part/associated. 3. Spells: Pro každý prvek aplikuje příslušný „spelling“ – převod fyzické veličiny (pozice, výšky, text) na číselnou hodnotu (absolute-value či ratio-value). Odlišení jevu(figury) • Heterogenita – primární – Jas, barva (ostatní interferuje) • Kontura • Obklopení • Orientace – Vertikální nebo horizontální • Relativní velikost – Malé objekty • Konvexita – schématizace Seskupování • Statické – Blízkost – Podobnost (stupně) – Dobré pokračování – Ohraničení – Jednoduchost tvaru – Znalostní schémata • Animace – Společný osud – Figurální stabilita Kritika Zjednodušení testů Subjektivita/individualita Vývoj prostředí ovlivňuje schémata Obtížná kvantifikace