[Další] [Předchozí] [Předchozí – na konec] [Na konec] [Výše]
Reálná funkce jedné reálné proměnné, stručně
funkce jedné proměnné, je zobrazení z do
. Zobecněním
tohoto pojmu je zobrazení z
n
(n ≥ 2) do
, které se nazývá funkce více
proměnných.
Cílem této kapitoly je naučit se určovat pro
funkci dvou a více proměnných její definiční obor a graf. Přestože
tato kapitola jako jediná neobsahuje žádnou matematickou větu, je
svým zaměřením na geometrii v 2 a
3 fundamentální.
Definice 1.1. Nechť M
|
Z předchozí
definice vyplývá, že po
formální stránce funkce f
: M
je
množina uspořádaných dvojic [x,y]
M
,
x =
[x1,…,xn] (tj. relace na M
),
která má následující vlastnosti:
1. x M, y
.
2. Ke
každému bodu x
= [x1,…,xn] M existuje právě jedno
číslo y (bod prostoru
) tak, že [x,y]
f.
Obraz bodu
x =
[x1,…,xn] M v zobrazení
f,
tj. reálné číslo y takové, že [x,y]
f, označujeme
f(x) nebo f(x1,…,xn) a nazývá se hodnota funkce f
nebo také funkční hodnota v bodě
x =
[x1,…,xn].
Z definice funkce více proměnných vyplývá, že
tato funkce je jednoznačně určena udáním jejího definičního oboru
(f) a
předpisem, kterým je každému bodu x =
[x1,…,xn]
(f)
přiřazena funkční hodnota f(x).
Pokud je předpis dán vzorcem a není udán definiční obor funkce, pak
definičním oborem rozumíme množinu všech bodů x
n,
pro něž má tento vzorec smysl.
Pro n = 2 budeme místo f(x1,x2) psát f(x,y) a pro n = 3 místo f(x1,x2,x3) píšeme f(x,y,z).
Příklad 1.1. i) Zobrazte v rovině definiční obor funkce
Rovnice + x2
= 1 je rovnicí elipsy se středem
v bodě [0,2] a
poloosami délek a = 1 a b
= 2, rovnice x2
+ y2
− 6x
= 0 je rovnicí kružnice se
středem v bodě [3,0]
a poloměrem r = 3, neboť tuto rovnici lze převést na tvar
(x −
3)2 +
y2 = 9.
Množina všech bodů [x,y]
2
splňující výše uvedené nerovnosti, tj. definiční obor funkce
f, je znázorněna na vedlejším
obrázku. Je to uzavřená množina v
2.
ii) Zobrazte v rovině definiční obor funkce
Řešení. Definičním oborem funkce arccos je interval [−1,1], první sčítanec je tedy definován pro [x,y] splňující nerovnosti
tj.
iii) Zobrazte v rovině definiční obor funkce f(x,y) = ln(y ln(y − x)).
Řešení. Logaritmovaný výraz musí být kladný, musí být tedy splněna nerovnost y ln(y − x) > 0, která je ekvivalentní dvojici nerovností
iv) Zobrazte definiční obor funkce f(x,y) =
arcsin + arcsin(1
− y).
Řešení. Definičním oborem funkce arcsin je interval [−1,1]. Proto musí být splněny podmínky:
a zároveň −1
≤ 1 −
y ≤ 1, tj. y [0,2].
Celkem tedy
Pro funkci dvou proměnných, tj. n = 2,
je grafem funkce množina bodů v trojrozměrném prostoru.
V příkladech, se kterými se zde setkáme, to bude vždy nějaká
trojrozměrná plocha. K získání názorné představy, jaký je tvar
a průběh této plochy, nám pomohou řezy rovinami z = 0,
y =
0, x = 0 (což jsou rovnice souřadných stěn
xy,
xz,
yz,
viz obr. 1.3
) a rovinami s nimi
rovnoběžnými.
Pojem vrstevnice funkce lze samozřejmě analogicky definovat i pro funkce n proměnných, n ≥ 3, zde však ztrácíme názorný „geografický“ význam. Chápeme-li graf funkce dvou proměnných jako reliéf krajiny, pak vrstevnice funkce na úrovni c je množina všech bodů s nadmořskou výškou rovnou c, tj. náš pojem vrstevnice je totožný s geografickým významem tohoto slova.
Příklad 1.2. i) Pomocí vrstevnic a řezů
rovinami xz,
yz
zobrazte graf funkce f(x,y) =
.
Řešení. Vrstevnice funkce na úrovni k > 0 jsou dány rovnicemi
Řez rovinou yz,
tj. x = 0, dává z =
=
y
. Řezem je lomená čára s vrcholem
v počátku daná rovnicí z
=
y
. Podobně řez
rovinou y = 0 dává z =
x
. V obou
případech je řezem lomená čára s vrcholem v počátku
o rovnici z =
y
, resp.
z =
x
,
viz obr. 1.5
, 1.6
. (V terminologii technického
kreslení a zobrazovacích metod se vlastně jedná o průmět
do svislých souřadných nárysen, tj. nárys a bokorys.)
Na základě získaných výsledků již můžeme říci, že
grafem funkce z = je rotační kužel s vrcholem v počátku a hlavní osou
z, nacházející se
v poloprostoru z
≥ 0, viz obr. 1.10. Na tomto obrázku
je znázorněn i dolní kužel, který je grafem funkce z =
−
.
ii) Zobrazte v 3
graf funkce f(x,y) =
+
, a,b >
0.
Řešení. Podobně jako v předchozím příkladu jsou vrstevnice dány rovnicemi
iii) Zobrazte v 3
definiční obor funkce f(x,y,z) =
ln(−z2
−x2
−y2
+ 1).
Řešení. Logaritmická funkce je definována jen pro kladná čísla. Proto musí být −z2 − x2 − y2 + 1 > 0, tj. x2 + y2 + z2 < 1, a tedy
Příklad 1.3. i) Načrtněte v rovině
vrstevnice funkce z
= e .
Řešení. Vrstevnice funkce mají rovnici c =
e a odtud
lnc =
. Označíme-li nyní lnc
= k, postupnými úpravami dostáváme
Z poslední rovnice je již vidět, že
vrstevnicemi dané funkce pro c≠1 jsou
kružnice se středem S
= [,0] = [
,0] a
poloměrem r =
=
procházející počátkem,
avšak bez počátku (neboť pro bod [0,0] není
funkce definována). Pro c
= 1 dostáváme 0 =
, tj. x = 0,
vrstevnicí dané funkce pro c
= 1 je tedy
osa y (bez počátku).
ii) Načrtněte vrstevnice funkce z =
x
−
y
+
x −
y
.
Řešení. Nejprve se zbavíme ve vyjádření funkční závislosti absolutních hodnot. Provedeme diskusi v jednotlivých kvadrantech.
Ia) x ≥ 0,y ≥ 0,x ≥ y ⇒ z = x − y + x − y = 2(x − y).
Ib) x ≥ 0,y ≥ 0,x < y ⇒ z = x − y − x + y = 0.
II) x < 0, y ≥ 0, (zde vždy x ≤ y) ⇒ z = −x − y − x + y = −2x.
Obdobným způsobem získáme vyjádření funkční
závislosti bez absolutních hodnot ve zbývajících dvou kvadrantech a
jako výsledek obdržíme situaci znázorněnou na obr. 1.12. Protože pro
libovolná [x,y]
2
platí nerovnost
x −
y
≥
y
−
x
(zdůvodněte
proč), je vždy f(x,y)
≥ 0, tj. pro c
< 0 je fc
=
. Pro c
≥ 0 načrtneme v jednotlivých sektorech
křivku
x
−
y
+
x −
y
=
c a pro c =
0,1,2,3 je
výsledek znázorněn na obr. 1.13
.
Cvičení
1.1. Zobrazte v rovině definiční obory funkcí:
a) z =
![]() |
g) z
= ![]() |
b) z =
![]() |
h) z
= arccos![]() |
c) z = ln(x + y) | i) z
= ![]() |
d) z =
![]() |
j) z
= ![]() |
e) z =
arcsin![]() ![]() |
k) z = ln[xln(y − x)] |
f) z =
![]() ![]() |
l) z
= ![]() |
1.3. Pomocí vrstevnic a řezů rovinami
xz,
yz
načrtněte v prostoru grafy funkcí:
a) z = 2 − x − y | c) z =
![]() |
d) z
= ![]() |
e) z =
![]() |
b) z = x2 + y2 | f) z
= 2 −![]() |
1.4. Určete definiční obory funkcí:
a) u =
![]() |
f) u = ln(xyz) |
b) u =
![]() ![]() ![]() |
g) u
= ![]() |
c) u =
![]() |
h) u
= ![]() |
d) u =
arccos![]() |
i) u
= arcsin![]() ![]() |
e) u =
![]() |
j) u = ln(−x2 − y2 + 2z) |
∗
Většina učitelů ztrácí čas tím, že klade otázky, jejichž cílem je zjistit, co žák neumí, zatímco pravé umění tázat se spočívá v tom, že má odhalit, co žák umí nebo je schopen umět. (A. Einstein)
∗
[Další] [Předchozí] [Předchozí – na konec] [Na začátek] [Výše]