Příklady na první cvičení v počítačové učebně, SMI, PS 2006 Příklad 1.: Je dán homogenní markovský řetězec { }0n Nn;X s množinou stavů J = {0,1,2}, vektorem počátečních pravděpodobností p(0) = (, , ) a maticí přechodu = 0 2 1 2 1 100 0 2 1 2 1 P . Určete vektor absolutních pravděpodobností po jednom až po čtyřech krocích. Řešení: = == 3 1 , 3 1 , 3 1 0 2 1 2 1 100 0 2 1 2 1 3 1 , 3 1 , 3 1 )0()1( Ppp = = == 3 1 , 3 1 , 3 1 2 1 4 1 4 1 0 2 1 2 1 2 1 4 1 4 1 3 1 , 3 1 , 3 1 0 2 1 2 1 100 0 2 1 2 1 3 1 , 3 1 , 3 1 )0()2( 2 2 Ppp = = == 3 1 , 3 1 , 3 1 4 1 8 3 8 3 2 1 4 1 4 1 4 1 8 3 8 3 3 1 , 3 1 , 3 1 0 2 1 2 1 100 0 2 1 2 1 3 1 , 3 1 , 3 1 )0()3( 3 3 Ppp = = == 3 1 , 3 1 , 3 1 16 6 16 5 16 5 8 2 8 3 8 3 16 6 16 5 16 5 3 1 , 3 1 , 3 1 0 2 1 2 1 100 0 2 1 2 1 3 1 , 3 1 , 3 1 )0()4( 4 Ppp 4 Návod na řešení v MATLABu: P=[0.5 0.5 0;0 0 1;0.5 0.5 0]; p0=[1/3 1/3 1/3]; p1=p0*P p2= p0*P^2 p3= p0*P^3 p4= p0*P^4 Nebo: p2=p1*P p3=p2*P p4=p3*P Příklad 2.: (Model mužských zaměstnání) Předpokládáme rozdělení mužských zaměstnání do tří tříd: vědečtí pracovníci, kvalifikovaní pracovníci, nekvalifikovaní pracovníci. Je známo, že 80% synů vědeckých pracovníků se stane vědeckými pracovníky, 10% kvalifikovanými a 10% nekvalifikovanými pracovníky. Ze synů kvalifikovaných pracovníků 60% bude kvalifikovanými pracovníky, 20% vědeckými a 20% nekvalifikovanými pracovníky. Konečně v případě nekvalifikovaných pracovníků 50% synů bude nekvalifikovanými pracovníky, 25% kvalifikovanými a 25% vědeckými pracovníky. Předpokládejme, že každý muž má syna. Jaká je pravděpodobnost, že vnuk nekvalifikovaného pracovníka se stane vědeckým pracovníkem? Řešení: Zavedeme homogenní markovský řetězec { }0n Nn;X s množinou stavů J = {0,1,2}, kde stav 0 znamená ,,vědecký pracovník", stav 1 ­ ,,kvalifikovaný pracovník", stav 2 ­ ,,nekvalifikovaný pracovník". Náhodná veličina Xn nabývá hodnoty j, když muž v n-té generaci má zaměstnání typu j. Nejprve sestavíme matici přechodu: = 5,025,025,0 2,06,02,0 1,01,08,0 P . Zajímá nás pravděpodobnost, že vnuk nekvalifikovaného pracovníka se stane vědeckým pracovníkem. Hledáme tedy prvek p20(2) matice P2 . p20(2) = p20p00 + p21p10 + p22p020 = 0,25.0,8 + 0,25.0,2 + 0,5.0,25 = 0,375. Návod na řešení v MATLABu: P=[0.8 0.1 0.1;0.2 0.6 0.2; 0.25 0.25 0.5]; P^2 Dostaneme 0.6850 0.1650 0.1500 0.3300 0.4300 0.2400 0.3750 0.3000 0.3250 Hledaná pravděpodobnost je tedy 0,375. Příklad 3.: V příkladu 2 nyní předpokládejme, že muž má syna jen s pravděpodobností 0,8. Zaveďte nyní homogenní markovský řetězec se čtyřmi stavy ­ první tři jsou stejné jako v předešlé úloze a čtvrtý odpovídá případu, kdy muž nemá syna a proces končí. Jaká je pravděpodobnost, že vnuk nekvalifikovaného pracovníka se stane vědeckým pracovníkem? Řešení: Matice přechodu bude nyní řádu 4. = 1000 2,04,02,02,0 2,016,048,016,0 2,008,008,064,0 P . Opět nás zajímá prvek p20(2) = 0,2.0,64 + 0,2.0,16 + 0,4.0,2 + 0,2.0 = 0,24 Příklad 4.: (Klasifikace roků podle úrody jablek) V severní Nové Anglii můžeme klasifikovat roky podle úrody jablek jako úrodné, průměrné a neúrodné. Pravděpodobnost, že po úrodném roce bude následovat rok úrodný, průměrný, neúrodný, je postupně 0,4; 0,4; 0,2. Pravděpodobnost, že po průměrném roce bude následovat rok úrodný, průměrný, neúrodný, je postupně 0,2; 0,6; 0,2. Pravděpodobnost, že po neúrodném roce bude následovat rok úrodný, průměrný, neúrodný, je postupně 0,2; 0,4; 0,4. Rok 1965 byl úrodný. Vypočtěte vektor absolutních pravděpodobností pro rok 1967. Řešení: Sestavíme matici přechodu = 4,04,02,0 2,06,02,0 2,04,04,0 P . Vektor počátečních pravděpodobností je p(0) = (1, 0, 0). Hledáme vektor p(2) = p(0)P2 = (0,28, 0,48, 0,24). Příklad 5.: V příkladu 4 předpokládejme, že pravděpodobnost, že rok bude úrodný, je , průměrný a neúrodný . Jaký je vektor absolutních pravděpodobností pro příští rok? Řešení: Vektor počátečních pravděpodobností nyní bude p(0) = (, , ). Vypočteme vektor absolutních pravděpodobností p(1) = p(0)P = (, , ).