Seminární úkol V rámci psychologického výzkumu byly u 856 dětí ze základních škol zjišťovány následující údaje: Pohlaví (1 ­ chlapec, 2 ­ dívka) ­ proměnná sex IQ verbální ­ proměnná IQ_verb IQ performační ­ proměnná IQ_perf IQ celkové ­ proměnná IQ_celk Třída (1. až 9.) ­ proměnná trida Vzdělání matky (1 ­ základní, 2 ­ SŠ, 3 ­ VŠ) ­ proměnná vm Vzdělání otce (1 ­ základní, 2 ­ SŠ, 3 ­ VŠ) ­ proměnná vo Sídlo (1 ­ město, 2 ­ venkov) ­ proměnná sidlo 1. Zjistěte absolutní a relativní četnosti proměnných sex, trida, vm, vo, sidlo. Pro proměnnou trida vytvořte sloupkový diagram, pro proměnné pohlavi, vm, vo, sidlo výsečové grafy. 2. Pro proměnné vm a vo sestavte kontingenční tabulky absolutních a relativních četností, sloupcově a řádkově podmíněných relativních četností. Kolik procent dětí, jejichž matka má základní vzdělání, má otce se středoškolským vzděláním? Kolik procent dětí, jejichž otec má základní vzdělání, má matku se středoškolským vzděláním? 3. Podle Sturgesova pravidla stanovte optimální počet třídicích intervalů pro proměnnou IQ_celk a nakreslete její histogram. 4. Zjistěte minimum, maximum, medián, průměr, směrodatnou odchylku a šikmost proměnných IQ_celk, IQ_verb, IQ_perf a) pro celý soubor b) pro chlapce a pro dívky c) pro městské a venkovské děti d) pro děti, jejichž oba rodiče mají základní vzdělání e) pro děti, jejichž oba rodiče mají vysokoškolské vzdělání 5. V jednotlivých třídách vypočtěte Personův koeficient korelace proměnných IQ_verb a IQ_perf. 6. V té třídě, která vykazuje nejtěsnější lineární závislost mezi IQ_verb a IQ_perf, najděte rovnici regresní přímky IQ_perf na IQ_verb. Jaký je index determinace a co vyjadřuje? Jaká je predikovaná hodnota IQ_perf pro IQ_verb = 100? Nalezenou regresní přímku zakreslete do dvourozměrného tečkového diagramu. Pokyny pro vypracování: Zápočtový úkol zpracujte pomocí STATISTIKY. K tabulkám a grafům pište komentáře. Úkol odevzdejte vytištěný nejpozději do 10. prosince.