Posuzování vlivů na životní prostředí (aneb co vlastně dělá projektant) Věra Velecká Löw a spol. s.r.o. Vranovská 102, Brno Cíl: l poznat vybrané typy posouzení l seznámit se s legislativou, která je podmiňuje l poznat jejich základní principy a fáze l studium materiálů l diskuse Typy posouzení: l procesy EIA a SEA l naturové posudky l biologické hodnocení l IPPC Vysvětlení pojmů: l EIA - Environmental Impact Assessment = hodnocení vlivů na životní prostředí l SEA - Strategic Environmental Assessment = strategické posuzování životního prostředí l IPPC - Integrated Polution and Prevention Control = integrovaná prevence a omezování znečištění Co je posuzováno? stupně projektové dokumentace: l studie – podklad pro projekt, např. urbanistická l projekt – k územnímu řízení – ke stavebnímu řízení l prováděcí projekt Společné principy: l posouzení jsou: nástrojem ochrany ŽP v mezinárodně uznávané praxi transparentního rozhodování v oblasti životního prostředí za účasti veřejnosti l slouží k posuzování vlivů záměrů, koncepcí a zařízení na životní prostředí Legislativní východiska: l normy EHS (EC) versus národní legislativa l transpozice = předvedení široce a obecně pojatého textu Směrnic EHS do funkčního sytému národní legislativy – legislativní proces ukončený schválením zákonné normy (zákon, vyhláška) l implementace = naplnění, realizace – následující práce s legislativním nástrojem l není-li řečeno jinak, je vždy myšleno aktuální novelizované znění zákonů, tzv. „v platném znění“ EIA, SEA: – 1992 první zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 244/1992 Sb. – novelizován jako č.100/2001 Sb., l implementace směrnice 2001/41/EHS o hodnocení účinků určitých plánů a programů na životní prostředí a Protokolu o strategickém posuzování životního prostředí – 2004 - tzv. euronovela č.93/2204 Sb. Natura 2000: – transpozice 2 směrnic Rady 79/409/EHS o ptácích a 92/43/EHS o stanovištích = euronovely 2 národních zákonů: l č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny č. 218/2004 Sb. l a zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP č. 93/2204 Sb. – posudky dle § 45i l biologické hodnocení dle § 67 zákona 114/1992Sb. l IPPC – směrnice EU 96/61/EHS o integrované prevenci, transponována do zákona č. 76/2002 Sb., o IPPC EIA - principy l slouží k posuzování vlivů záměrů na ŽP l postup dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí l procesem EIA jsou posuzovány stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 zákona: – kategorie I – jsou posuzovány vždy – kategorie II – podléhají zjišťovacímu řízení EIA - fáze l oznámení dle přílohy č.3 zákona 100/2001 Sb. = zjišťovací řízení dle přílohy č.2 cíl: vše upřesnit a rozhodnout, zda záměr bude dále posuzován l dokumentace dle přílohy č.4 l posudek dle přílohy č.5 l výsledek: závěrečné stanovisko dle přílohy č.6 – je doporučující, nelze se odvolat a nechat ho přezkoumat soudem, platí 2 roky – poznámka: existují i přeshraniční EIA řešené ve spolupráci daných států K čemu je to dobré? l EIA je obvykle prvním souborem jednání – stanovují se zde základní parametry a omezující podmínky pro příslušnou aktivitu, hodnotí se varianty řešení, jejich negativa a přínosy – součástí procesu EIA (SEA) může být biologické hodnocení či naturový posudek l většinou následuje územní řízení – řeší otázku, zda bude stavba umístěna v daném území, stanovují se její parametry a technická řešení – bez ukončené EIA nelze vést územní řízení – výsledek: územní rozhodnutí l a stavební řízení – zpřesňuje jednotlivé technické detaily, konkrétní technologie, podrobné členění stavby, její funkce, provoz atd. – předmětem řízení je též organizace výstavby, dopravní řešení apod. – výsledek: stavební povolení SEA - principy l nástroj k posuzování vlivů koncepcí – (politik, plánů a programů) na ŽP l posuzování podléhají jen koncepce uvedené v § 3 písm. b) a § 10a odst. 1) zákona č.100/2001 Sb. l procesně se EIA a SEA provádí dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí l SEA pro ÚP (ÚP VÚC a ÚPNO) se procesně provádí dle stavebního zákona č.50/1976 Sb. a v rozsahu § 10i zákona č.100/2001 Sb. SEA - fáze l proces podobný jako hodnocení záměrů EIA, ale má kratší průběh – tedy: oznámení, zjišťovací řízení, návrh koncepce+vyhodnocení SEA (v rozsahu přílohy č.9 zákona č.100/2001 Sb.), veřejné projednání l výsledek: stanovisko k návrhu koncepce – je doporučující, nelze se odvolat a nechat ho přezkoumat soudem Co je to koncepce? l ve smyslu zákona 100/2001 Sb. – rozvojové koncepce a programy schvalované ústředními orgány státní správy (vládou a ministerstvy) v oblasti energetiky, dopravy, zemědělství, nakládání s odpady, těžby a zpracování nerostů, rekreace a turistiky – územní plány velkých územních celků (zpracovávané kraji nebo vládou) – směrný vodohospodářský plán l dále záměry financované EU – Fond soudržnosti a Strukturální fondy l a je-li to účelné také územní plány obcí ÚPNO – výsledek SEA územních plánů je tzv. souborné stanovisko Srovnání EIA a SEA l EIA prováděna na konci rozhodovacího procesu l vychází z projektových návrhů l identifikuje vlivy na ŽP l pracuje s navrženým počtem variant (včetně nulové) l omezeně vyhodnotitelné kumulativní vlivy l těžiště spočívá v minimalizaci negativních vlivů l SEA prováděna v dřívějších fázích rozhodovacího procesu l aktivní přístup k rozvojovým návrhům l ŽP chápe jako složku udržitelného rozvoje l pracuje s širokým spektrem všech potenciálních variant l včas odhaluje kumulativní vlivy l důraz je kladem na cíle životního prostředí Natura 2000 l soustava chráněných území evropského významu vytvořená plochami 2 typů: evropsky významné lokality EVL a ptačí oblasti PO l předmět ochrany: planě rostoucí rostliny, volně žijící živočichové a přírodní stanoviště – vzácné, citlivé či ohrožené jsou prioritní druhy – postup při vytváření soustavy Natura 2000 a její ochrana vyplývá z §45 zákona 114/1992 Sb. – mapovací jednotka ČR biotop, viz Chytrý, M. ed.(2001): Katalog biotopů České republiky Poznámka: Některé evropsky významné druhy a stanoviště jsou v ČR hojné a národní legislativou nejsou chráněné. aplikace §45i zákona 114/1992 Sb.: l od roku 2004 slouží k posuzování vlivů záměrů na soustavu Natura 2000 l posuzován je každý záměr, pokud není vyloučen významný vliv, stanovisko vydává příslušný OOP (KrÚ, správy NP, CHKO, újezdní úřady a MŽP na ostatních plochách určených k obraně státu) – nevztahuje se na plány péče o chráněná území, LHP a LHO l procesně podle ZPV č.100/2001 Sb., i v případě záměrů dle EIA podlimitních „naturový“ posudek v rozhodovacím procesu: l samostatný posudek, součást oznámení, dokumentace nebo posudku (EIA/SEA) nebo v rámci územního řízení, stavebního, vodoprávního řízení atd. l výsledek: významný vliv nastane/nenastane A co teď? l je-li nalezen negativní vliv a neexistuje-li variantní řešení, lze záměr schválit z důvodu veřejného zájmu za současného uložení kompenzačních opatření l jde-li o negativní vliv na prioritní druhy či stanoviště, lze záměr uskutečnit jen z důvodu veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků na ŽP a vydala-li své stanovisko Komise biologické hodnocení: l biologické hodnocení dle § 67 zákona 114/1992Sb. – biologické hodnocení může být součástí různých procesů (EIA, SEA, územní řízení, stavební, vodoprávní řízení) l sledování obvykle po dobu 1 roku l cíl: hodnocení s ohledem na biotickou složku s důrazem na výskyt zvláště chráněných druhů IPPC - principy l cíl: ochrana ŽP před průmyslovým a zemědělským znečištěním l vztahuje se pouze na zařízení uvedené v příloze č.1 zákona 76/2002 Sb. (uveden typ a kapacita výroby), povolení nutno získat do roku 2007 l nahrazuje správní akty dle zvláštních právních předpisů (o ovzduší, vodách, o odpadech) l prostředek: využívání nejlepších dostupných technik BAT, plnění limitů přísnějších, než zákonné normy IPPC - fáze l žádost, vyjádření k žádosti včetně posudku OZO l veřejné projednání l výsledek: integrované povolení – přínos: nově umožňuje veřejnosti vstupovat do oblastí, které do platnosti zákona přístupny nebyly: nakládání a odpady, ochrana ovzduší, ochrana zdraví, lázeňství, vynětí pozemků ze ZPF a další IPPC v rozhodovacím procesu: l IPPC je obvykle součást stavebního řízení – předchází mu obvykle EIA, rozhodnutí podle zákona o ochraně přírody a krajiny, územní řízení l povolení IPPC se vztahuje k technologickým provozům – pro jeden velký podnik tak může být vydáno několik integrovaných povolení (chemický provoz, energetický…) l integrované povolení vydávají krajské úřady – s výjimkou provozů s negativním vlivem přesahující státní hranice, pak jej vydává MŽP Diskuse: l (ring volný) l děkuji za pozornost Věra Velecká držitel autorizace k provádění posouzení podle §45i zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny v platném znění vvelecka@seznam.cz