Oftalmopedie základní pojmy, zařazení do systému věd Oftalmopedie §Z řeckého oftalmos = oko, paidea = výchova §Obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním zrakově postižených. Cíl: optimální rozvoj osobnosti jedince se ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění §Zraková vada ovlivňuje celou osobnost jedince a jeho fyzický a psychický vývoj. Dochází k tzv. senzorické deprivaci. Oftalmologie §Z řeckého oftalmos = oko, logos = nauka §Je oční lékařství, tj. nauka o anatomii, vývoji, fyziologii a patofyziologii zrakového ústrojí, o jeho očních vadách a chorobách, o jejich prevenci, léčbě a nápravě §Zabývá se odbornou léčebnou péčí o osoby slabozraké, se zbytky zraku a nevidomé Zastoupení analyzátorů při spontánním získávání informací §Zrak: 70-80% informací §Sluch: 15% §Hmat: 6% §Chuť: 3% §Čich: 2% Zrakové ústrojí člověka: §Periferní část: oči + pomocné orgány §Zraková dráha §Zrakové centrum mozkové kůry §Pro správnou fci nesmí být žádná z částí vyřazena (nádor, úraz, zánět etc.) §Vnitřní (nervová) vrstva: §Sítnice (retina) – jemná blána, tloušťka 0,4 mm, vlastní světločivný systém oka - fotoreceptory tyčinky a čípky §Tyčinky – vidění za tmy §Čípky – aktivní při větším stupni osvětlení, pro vidění za dne, rozlišování barev, nakupeny při zadním pólu oka §Žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění §Terč zrakového nervu – dovnitř od žluté skvrny – místo vstupu nerv. vláken a cév Nitro oka: §Přední oční komora: prostor mezi rohovkou a duhovkou vyplněný tzv. oční komorovou vodou §Čočka (lens): zavěšena na vazivových vláknech vycházejících z řasnatého tělesa, jejich uvolněním se vyklenuje §Zadní oční komora: vyplňuje prostor mezi čočkou a zadní plochou duhovky §Sklivec: vyplňuje prostor mezi čočkou a sítnicí Okohybné svaly: §Na každém oku celkem 6 svalů (2 páry přímých, 1 pár šikmých) Zraková dráha: §Spojuje oči se zrakovým centrem mozkové kůry §Zrakový nerv (nervus opticus) §Přes bělimu proniká ven z oka do nitrolebního prostoru, v oblasti hypofýzy se zrakové nervy kříží - chiasma Zrakové vady §Rozlišujeme 5 skupin zrakových poruch: §Ztráta zrakové ostrosti §Postižení šíře zorného pole §Okulomotorické poruchy §Problémy se zpracováním zrakových podnětů §Poruchy barvocitu Zrakové vady §Rozlišujeme 5 skupin zrakových poruch: §Ztráta zrakové ostrosti §Postižení šíře zorného pole §Okulomotorické poruchy §Problémy se zpracováním zrakových podnětů §Poruchy barvocitu Ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) §Vady oka, při nichž se nevytváří ostrý obraz na sítnici §Porušen poměr mezi délkou oka a lomivostí optického systému §Lomivost oka správná (světelné paprsky vytvářejí obraz právě na sítnici) = zraková ostrost normální – oko emetropické §Vady v lomivosti oka – oko ametropické Vyšetření zraku do dálky: §Schnellenovy optotypy písmena, číslice či znaky sestaveny do řádků, velikost znaků se směrem dolů zmenšuje velikost znaků určena vzdáleností, ze které by je zdravé oko mělo rozpoznat §Pflügnerovy háky představují písmeno E ve 4 základních polohách §Běžná vyšetřovací vzdálenost je 5 m §Zraková ostrost je zapisována do zlomku §Čitatel – vzdálenost od optotypu v m §Jmenovatel – vzdálenost, ze které by měl být daný řádek přečten §Fyziologický vizus = 5/5 Vyšetření zrakové ostrosti do blízka: §Jägerovy tabulky: §Pracovní vzdálenost 35 cm §Různá velikost písma Rozdělení zrakových postižení pro školní účely: §Děti slabozraké: §Děti se zbytky zraku: §Děti prakticky nevidomé: §Děti naprosto nevidomé: Vizus 5/5: Vizus 6/18: Vizus 3/60: Vizus 1/60: Druhy refrakčních vad: §Ametropie sférická: §Myopie (krátkozrakost) §Hypermetropie (dalekozrakost) §Ametropie asférická: §Astigmatismus Anizometropie – odlišná refrakce obou očí Myopie: §Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz již před sítnicí, na níž pak vzniká neostrý obraz §Jedinec vidí špatně do dálky §Korekce rozptylkami (označení v minusových dioptriích) Klasifikace myopií podle počtu dioptrií (D): §Myopia levis (lehká): do –2 až –3D §Myopia modica (střední): -3.25 až –6D §Myopia gravis (těžká): nad –8D (doprovázena změnami na očním pozadí) Hypermetropie: §Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz za sítnicí §Jedinec vidí hůře do blízka §Korekce spojkami (konvexní čočky, plusové dioptrie) Příčiny: §Při narození je normálním nálezem hypermetropie +2 až +3 D, klesá s růstem předozadního průměru oka §Fyziologická hypermetropie – u dětí do 8 let §Zlepšení ostrosti lze docílit zvýšeným akomodačním úsilím (s věkem plasticita čočky klesá) Akomodace §Přizpůsobení se oka pohledu na blízké či vzdálené předměty §Děje se různým oploštěním nebo vyklenutím čočky pomocí svalu obsaženém v řasnatém tělese oka Presbyopie: §„stařecká dalekozrakost“ §Porucha akomodace v důsledku ztráty elastičnosti čočky §Neschopnost vidět ostře blízké předměty §Fyziologický stav §Korekce spojkami Astigmatismus: §Porucha pravidelného vyklenutí (zakřivení) rohovky a čočky §Bod se na sítnici nezobrazí jako bod, ale jako neostrá čárka §Korekce cylindrickými spojnými nebo rozptylnými skly Postižení šíře zorného pole Zorné pole: §Na zevních stranách až 90° §Na straně nosu nahoře a dole jen okolo 60° Trubicové vidění Poruchy barvocitu Barvocit: §Schopnost oka rozlišovat barvy neboli světlo o různé vlnové délce §Lidské oko vnímá světelné podněty různé vlnové délky §Světlo, kt. se do oka dostává prochází optickým prostředím oka Stupně: §Úplná (totální) barvoslepost – postižený vidí pouze odstíny bílé, šedé a černé §Částečná barvoslepost §Dichromazie – ze čtyř skupin základních barev je poškozeno vnímání jednoho páru barev (červené a zelené nebo žluté a modré) §Daltonismus – barvoslepost pro červenou a zelenou barvy Vyšetření barvosleposti: Sada na cvičení barvocitu: Okulomotorické poruchy §Nesprávná koordinace pohybu očí §binokulárního vidění narušeno nerovnovážným postavením očí a jejich nedokonalou pohybovou souhrou Strabismus: §Abnormální souhyb očí, většinou ve vodorovné rovině §Dvojitému vidění zabrání „vypnutí“ obrazu z odchylujícího se oka, mozkové centrum ignoruje zrakové vjemy šilhajícího oka (oko slábne, vzniká tupozrakost) Konvergentní strabismus: §Sbíhavé šilhání §Šilhavé oko se stáčí do vnitřního koutku §70-75% všech šilhavostí Divergentní strabismus: §Rozbíhavé šilhání §Šilhavé oko se stáčí do zevního koutku Hypertropie, hypotropie: §Hypertropie – šilhavé oko se stáčí vzhůru §Hypotropie – šilhavé oko se uchyluje směrem dolů Paralytický strabismus: §Podstatou je porucha v motorické sféře zrakového ústrojí (kdekoliv v průběhu motorické dráhy) §Příznaky: dvojité vidění, kompenzační držení hlavy, dezorientace v prostoru a z toho plynoucí subj. potíže – závratě, nevolnost od žaludku §Příčiny obrn okohybných svalů: vrozené, úrazy hlavy, nádory, cévní poruchy, degenerativní nebo toxické změny etc. Paralytický strabismus: §Podstatou je porucha v motorické sféře zrakového ústrojí (kdekoliv v průběhu motorické dráhy) §Příznaky: dvojité vidění, kompenzační držení hlavy, dezorientace v prostoru a z toho plynoucí subj. potíže – závratě, nevolnost od žaludku §Příčiny obrn okohybných svalů: vrozené, úrazy hlavy, nádory, cévní poruchy, degenerativní nebo toxické změny etc. Léčba: §Terapie je symptomatická §Cílem je zabránit dvojitému vidění §Chirurgická léčba (nutná u výškového šilhání), operace do 6 let (v době, kdy se zrakové fce tvoří) §Nejčastější prostředky: §okluze §Ortoptika Amblyopie: §Porucha jednoduchého binokulárního vidění §Snížená zraková ostrost způsobená útlumem z nečinnosti oka §Mozkové centrum ignoruje zrakové informace přicházející z tohoto oka a přijímá pouze vjemy oka druhého Příčiny: §vrozená §při strabismu (amblyopie funkční) §Při rozdílu dioptrií mezi oběma očima §Z nepoužívání oka §Amblyopie organická – podmíněna anatomickou poruchou Z ústrojí Hygiena zraku ve škole §Optimální vzdálenost očí od textu je 25 - 35 cm §Správná výška stou a židle §Správné návyky u čtení a psaní §Včasné řešení odchylek od normy Osvětlení §podle mezinár. Směrnic má být osvětlení umělým světlem 120-250 luxů §Slabé – namáhá zrak §Silné – např. sluneční, kt. dopadá přímo do očí – oslnění §Citlivost na osvětlení zejm. u jedinců neurotických, krátkozrakých, albínů, trpících barvoslepostí Barvy §Odrazivost světla je tím vyšší, čím je daná plocha světlejší (bílá 80%, světle žlutá 60%, světle zelená 55%) §Teplé §Studené §Uklidňující §Povzbuzující §Barevné řešení třídy, barva nábytku, obrazová výzdoba atd. ovlivňují osobnost žáka Pomůcky: Stojánková lupa: Čelní binokulární lupa: POSP - Prostorová orientace a samostatný pohyb: 1. Základní techniky pohybu bez hole (chůze s vidícím průvodcem, bezpečnostní postoje, kluzná prstová technika, rozvoj sluchové orientace, chůze po schodišti atd. ) 2. Technika dlouhé hole (základní postoj, základní držení, chůze po schodech, přecházení ulic, techniky pohybu s holí (chůze podél vodící linie), eskalátory, obcházení překážek ) 3. Nácvik sebeobsluhy *Obvykle v SPC pracuje instruktor POSP a metodik zrakového výcviku Bodové písmo oje základem písma pro nevidomé oje tvořeno kombinací šesti bodů oabeceda bodového písma se skládá ze 63 kombinací onerozlišuje se tiskací a psací písmo obodovým písmem lze zaznamenat i složité matematické zápisy, chemické vzorce, notopis onevidomí čtou pomocí hmatu, nejčastěji ukazováky obou rukou