Specifické poruchy učení Žáci se specifickými poruchami učení patří mezi jedince se speciálními vzdělávacími potřebami. Definice SPU: l Jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Příčiny specifických poruch učení. Největší rozvoj poznání umožnilo využití moderních vyšetřovacích metod v posledních letech, tj. funkční magnetické rezonance a mozkové tomografie. Na základě těchto metod se ukazuje stále podrobněji, že mozek jedince s dyslexií pracuje jinak než mozek běžného čtenáře. Rozložení funkcí mozku Mozek a čtení Zatímco běžný čtenář aktivuje při čtení velmi malou oblast mozku, dyslektik jakoby tápe, aktivizuje pravou i levou hemisféru a zmocňuje se textu s velkým vypětím sil. (S.Shaywitz, 2003) Mozek a čtení Selhání žáka ve školních výkonech SPU znemožňují: - přiměřeně reagovat - rozumět pokynům - plnit běžné úkoly - sledovat instrukce učitele v normálním tempu Opakovaný neúspěch vyvolává: - stav úzkosti a strachu - frustrace - pocit méněcennosti (mnohdy horší než porucha sama) Diferenciální diagnostika (vyloučení jiných postižení) - Intelekt v normě nebo neodpovídající SPU - Dobré metodické vedení - Podnětné rodinné prostředí - Bez smyslových vad (SPU se může vyskytovat i společně s jiným postižením, není však jeho následkem) Jednotlivé druhy SPU l Dyslexie l Dysgrafie l Dysortografie l Dyskalkulie l Dyspinxie l Dysmúzie l Dyspraxie Dyslexie l Specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami l Dítě má problémy s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen, zvláště pak písmen tvarově podobných (b-d, s-z, t-j) nebo zvukově podobných hlásek (a-e-o, p-b) l Starší žáci a studenti mohou číst poměrně rychle a správně, ale k porozumění potřebují pročítat text opakovaně Dyslexie l Dyslexie je specifická porucha čtení, při které je postižena rychlost, správnost, technika čtení a porozumění čtenému textu. l Dyslexie negativně ovlivňuje práci ve všech předmětech, kde má žák text číst a získávat z něj informace. l Mechanické dlouhodobé čtení nevede ke zlepšení, pouze vytváří negativní vztah ke čtení. Dysgrafie l Porucha grafického projevu, postihuje zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, řazení písmen l Problémy: neuspořádanost, neobratnost, nedodržení lineatury a výšky písma l Žák není schopen soustředit se na obsahovou a gramatickou stránku projevu Dysgrafie l Písmo je příliš malé nebo naopak velké. Písemný projev je obtížně čitelný až nečitelný. l Na samotné psaní vydává dítě tolik energii, že mu nezbývá sil na další aktivity (aplikace gramatických pravidel, přemýšlení o obsahu textu). Dysortografie l Porucha postihující osvojování gramatiky l Dysortografické jevy: vynechávky, záměny písmen, inverze, zkomoleniny, vynechání délek, chyby v měkčení l Markantnější v časově omezených projevech (diktát) Dysortografie - Žák poslouchá diktovaná slova (sluchová percepce) - vnímá jejich obsah (slovní zásoba, porozumění řeči) - rozkládá slyšené slovo na hlásky (sluchová analýza) - vybavuje si tvary písmen (automatizace spojení hláska-písmeno) - píše (grafomotorika) - diktuje si po písmenech (sluchová syntéza) - přemýšlí nad gramatickými pravidly (paměť, pracovní paměť) a aplikuje je. Obtíže v kterémkoli z kroků způsobují chyby. Dyskalkulie l Specifická porucha matematických schopností l Typy: - Praktognostická: žák není schopen pochopit pojem číslo, v geometrii seřadit různě dlouhé předměty - Verbální: problémy při označování množství a počtu - Lexická: neschopnost číst číslice - Grafická - Operační - Ideognostická Dyskalkulie l Dyskalkulie postihuje různé dílčí dovednosti. Žák může chybovat při psaní číslic (záměny 6- 9, 42 - 24), ale matematická logika zůstává zachována. Častým projevem bývají záměny matematických operací a především absence číselných představ. l Dyskalkulie ovlivňuje nejen osvojování matematiky, ale všech předmětů, kde se objevují čísla, tj. dějepis a časová přímka, práce s číselnými údaji (záměna roku 1549 a 1945 studenta nepřekvapí). Česká specifika l Dyspinxie – nízká úroveň kresby l Dysmúzie – špatné vnímání a reprodukce hudby l Dyspraxie – specifická porucha motorické funkce – extrémní neobratnost, nešikovnost. Je to porucha postihující koordinaci pohybů a vývoj pohybových dovedností. Narušené dílčí funkce CNS Nedostatečné funkce analyzátorů: -zrak – nesprávné oční pohyby -sluch – porucha fonematického sluchu (poznání první hlásky ve slově, rozklad slov na hlásky) -rytmus -orientace v prostoru -určování levé a pravé strany Obecné zásady l Vysvětlit ostatním žákům rozdílný přístup k hodnocení l Zažít pocit úspěchu l Chválit za snahu nejen za úspěch l Při hodnocení zvýraznit motivační složku l Hodnotit pouze jevy, které žák zvládl l Klasifikace širším slovním hodnocením l Specifický přístup při klasifikaci uplatňovat ve všech předmětech do kterých se porucha promítá Speciální podmínky l Prodloužený čas l Upravený formát testových sešitů l Úprava nebo nahrazení nevhodných testových úloh l Kompenzační pomůcky l Asistenti l Náhradní způsob zkoušky Možnosti vzdělávání l Integrace l Integrace + speciální pedagog l Třídy individuální péče (žák dochází na určité předměty) l Cestující učitel l Specializované třídy l ŽŠ pro SPU l Psychiatrické léčebny l Individuální a skupinová péče v PPP