Terapie ve speciálně pedagogické péči Koncepce terapeutické pomoci Zásady nČlověk je přijímán v jeho bio-psycho-sociální jednotě, jako jedinečné individuum nKaždý člověk si zaslouží úctu – každý je kompetentní žít svůj život a řešit svoje problémy nTerapeut změnu nenacvičuje, ale připravuje, vytváří předpoklady, aby k ní mohlo dojít nTerapeut vystupuje ve vztahu ke klientovi jako člověk, ne jako výchovná nebo odborná autorita nKlient je autonomní subjekt, který si z připravených podnětů sám vybírá nZískání důvěry, spolupráce Terapie nuplatnění terapeutických postupů, cvičení a programů na zlepšení narušených funkcí, na zprostředkování potřebných zkušeností a zážitků, na vytváření prostoru pro formování, dozrávání a pozitivní změnu nHipoterapie nCanisterapie nArteterapie nMuzikoterapie nHerní terapie Hipoterapie nSpeciální forma léčebné rehabilitace spojující fyzické a psychické prvky nRozdělení: tHipoterapie (hiporehabilitace) tPedagogicko-psychologické ježdění tSport pro handicapované Kůň nTerapeutický prostředek nTrojrozměrný pohyb těla (frontální, sagitální, horizontální) nPři pohybu dochází ke střídání napětí, kterému se klient musí přizpůsobovat i při své naprosté pasivitě nPozitivní vliv na psychiku klienta Tělesné postižení nTP klient - DK vyloučeny z pohybu, pánev, páteř, trup, HK, šíje a hlava uvolněny k fyziologickým souhybům – obraz normální chůze nAktivizace senzomotorické integrace a rytmizující vliv – zejména rytmizace hybných a řečových funkcí a silná emoční motivace nHipoterapie = biostimulátor lidské lokomoce, koordinace celkové motoriky Diagnózy v oblasti ortopedie: nVrozené malformace končetin nAnomálie páteře a hrudník nStavy po zlomeninách končetin nAmputace a další na základě doporučení lékaře Diagnózy v oblasti neurologie: nRoztroušená mozkomíšní skleróza nSvalové atrofie a dystrofie nDMO Další diagnózy: nPsychotické stavy, LMD, depresivní nálady, neurózy, kardiovaskulární choroby, chronická bronchitida, obezita Terapeutická jednotka nDélka 20 – 40 minut nK vyvolání pozitivního efektu 2-3 měsíce s intenzitou 2-3x týdně nCvičení prováděno fyzioterapeutem na základě indikace lékaře nHipolog – příprava a ovládání koně n2-4 pracovníci podle fyzického handicapu a pokročilosti pacienta Hipoterapeutická cvičení: nCviky odpovídají postižení pacienta nZvládnutí základních dovedností – nasednutí, sed nVolná jízda nDechová cvičení nPředklon k šíji koně s natažením HK, pohlazení nZáklon, leh na koně nUpažení a vzpažení HK nJízda se zavřenýma očima, plnější vnímání pohybu koně Canisterapie nTerapie při níž dochází k působení psa na člověka nVztah člověk-zvíře dokáže vyvolat pozitivní sociální a emocionální terapeutické efekty AAA – Animal assisted activity – zvíře je přítomno, ale není součástí plánovaného procesu AAT – Animal assisted therapy – zvíře je integrální součástí terapeutického procesu Pes nNapomáhá stimulaci dítěte, je-li jeho životní prostředí ochuzeno nProstředník, napomáhá rozvoji v oblasti socializačních kompetencí, emočního působení, neverbální komunikace, empatie nUspokojování potřeby bezpečí a citové jistoty nPes - pomocník Formy canisterapie nMazlení nHry nPoznávání nPolohování nUvolnění, relaxace Arteterapie nLéčba uměním nOpírá se o výtvarný projev jako o hlavní prostředek léčby lidské psychiky nRozvoj zejmna od 30. a 40. Let s rozmachem psychoanalýzy, analytické a humanistické psychoterapie Cíle: nIndividuální rozvoj kreativity nRedukce napětí, zvyšuje soustředění, uklidňuje nTP, MP, SP – arteterapie napomáhá odbourávání stereotypů, navázání kontaktu, vyburcování z nečinnosti, pozitivní vliv na sebevědomí, zlepšení funkce rukou nVhodné pro osoby, které se nesnadno vyjadřují slovně – děti, dospívající, starší lidé, lidé trpící neurózami, psychózami Arteterapeutické techniky nVelké množství nVolné čmárání různě motivované (déšť, rytmus hudby..) nKresba prsty namočenými v barvě nKoláže nPráce s keramickou hlínou nTématická kresba, malba nInterakční kresba ve dvojici nebo ve skupině Zásady: nDítě se nebojí projevit nArteterapeut musí klienta přesvědčit, že výsledek není důležitý nPřátelská a příjemná atmosféra nOdstranění strachu z neúspěchu vede ke snížení zábran projevovat se tvůrčím procesem Muzikoterapie nPoužití hudby k usnadnění terapeutických cílů: obnovení, udržení a zlepšení duševního a tělesného zdraví nhudební rovina nabízí možnost symbolického vyjádření pocitů Rozdělení muzikoterapie: nReceptivní – poslouchání hudby ,uvolnění vyvolání emočních procesů, které odhalují racionalizované nebo potlačené konflikty nAktivní – provozování hudby uPoužití – psychoneurotické poruchy (deprese, hysterie), léčba narkomanie, oblast psychosomatiky uImprovizace melodie, bez textu líčí atmosféru, instrumentální skupinové improvizace, tanec a pohyb Použití muzikoterapie nPsychiatrie, dětská psychiatrie, pediatrie, klinická psychologie nK léčbě neuróz, anorektických dětí, instabilních dětí nPři spastických stavech nPozitivně ovlivňuje srdeční tep, dechový rytmus, krevní tlak, snižuje bolest nPomáhá při koktavosti a dalších VŘ Herní terapie nNový přístup v péči o děti v nemocnicích nProvádí herní specialista nZaměřeno na pochopení psychiky hospitalizovaných dětí a jejich rodičů nPříprava dětí před pobytem v nemocnici, při příchodu hospitalizovaného dítěte, příprava před zákrokem a vyšetřeními Herní specialista nČlověk, který prostřednictvím hry pomáhá dítěti porozumět důvodu hospitalizace, objasňuje neznámé lékařské procedury a tím odstraňuje strach z neznámého nPoužívá látkové figuríny Péťu a Petrušku, fotoalba a fotoseriály v nichž jsou P&P na konkrétních odděleních, zdravotnický materiálk demonstraci zákroků Zásady práce herního specialisty: nVždy podává pravdivé informace nVychází z dobrých znalostí diagnóz nRespektuje právo dítěte na soukromí – informace poskytuje individuálně nÚzce spolupracuje se zdravotníky Dramaterapie nZáměrné použití dramatických / divadelních postupů pro dosažení terapeutického cíle symptomatické úlevy, duševní a fyzické integrace a osobního růstu Cíle dramaterapie: nZvyšování sociální interakce a interpersonální inteligence nSchopnost uvolnit se nNaučit se kontrolovat emoce nRozšíření repertoáru rolí pro život nSchopnost spontánního chování nPředstavivost a koncentrace nSebedůvěra a sebeúcta nPoznat a přijmout svoje omezení i možnosti Prostředky: nMožnost manipulovat s časem nIdentifikace nebo odstup od reálného života nImprovizace – základní prostředek uOdráží vnitřní stav klienta, konflikty, volné asociace uUmožňuje expresi aktuálního stavu cítění uVnitřní vhled do modelových situací uMá blíže ke skutečnému životu než strukturovaný tvar Použití dramaterapie: nMP, autismus, psychotická onemocnění nSPCH, SPU nMládež ohrožená sociálně patologickými jevy nMládež a dospělí ve výkonu trestu nGerontologičtí klienti