Prezentace vědecké práce Přednáška Plakátové sdělení Konference Vaše prezentace Přednáška Cíle prezentace • Cílem je informovat veřejnost o výsledcích své práce • Nutno podat jasný, srozumitelný a přehledný výklad • Jde nám o to, aby si posluchači naše sdělení zapamatovali, aby s námi diskutovali, aby se nám podařilo navázat spolupráci… atd. • Můžeme získat nové náhledy na svoji problematiku Příprava prezentace • Pečlivá příprava a organizace přednášky! • Orientace v dané problematice, sebevědomé vystupování – přesvědčte posluchače, že získají tím, že Vám věnují pozornost! • Ke komu mluvím, kdy, kde, proč a hlavně co přesně chci říct • Úroveň znalostí posluchačů (prezentace studentům, kolegům v laboratoři, na konferenci..) – ušijte jim prezentaci na míru, podle ohlasu uvidíte, že se to vyplatí! • Délka prezentace – dodržet daný čas! • dobře strukturovaná prezentace (tři hlavní části – teoretický úvod, hlavní část, závěry) Úvod prezentace • Pozdrav • Představení se – jméno, pozice, laboratoř, univerzita (pouze v případě, že jste nebyli představeni moderátorem) • Představení tématu – informativní název – o čem budete mluvit, vymezení tématu, hlavní souvislosti, teoretický úvod, vysvětlení klíčových pojmů • Cíle práce – jasně a konkrétně formulovat cíle a zdůraznit praktický význam a smysl práce Teoretický úvod • Nejdůležitější část – první dojem, navázání kontaktu s posluchači, příležitost zaujmout a vzbudit pozornost, představení tématu zajímavým způsobem • Nejnáročnější část – tréma největší J, u nezkušených řečníků se doporučuje naučit se úvodní věty zpaměti – nikdy ne však celou přednášku! – „strojený“ a nepřirozený dojem; nikdy přednášku nečíst, přípustné jsou pouze základní poznámky v bodech „Main Body“ - výsledky • Obsah – omezte se pouze na informace, které přímo souvisejí s tématem, neodbíhejte od tématu • Množství informací – „méně je více“, nesnažit se v krátkém čase za každou cenu zařadit co nejvíce informací, kvantita na úkor kvality (10 min. přednáška – cca 5-7 slidů) • Hierarchie – organizace myšlenek – logický sled, chronologicky, od obecného ke konkrétnímu, od známého k neznámému, od všeobecně platného ke kontroverznímu, příčina – následek, představení problému a návrh jeho řešení…) „Main Body“ - výsledky • Orientace a udržení pozornosti • 1 slide – 1 hlavní myšlenka – 1 minuta • Efektivně proveďte posluchače svou prezentací – Vymezujte důsledně jednotlivé úseky prezentace – naznačujte, co se chystáte říct a proč – kam směřujete a proč – Průběžně zopakujte dosažené výsledky – Formulujte dílčí závěry, shrnutí – Pro názornost zařaďte příklady – Odlište od sebe zásadní a dílčí výsledky – Porovnejte své výsledky s literaturou – zdůrazněte Váš přínos! Závěry • Shrnutí dosažených výsledků • Hlavní závěr(y) • Poděkování vedoucím, spolupracovníkům • Poděkování posluchačům, organizátorům • Výzva k diskusi, kladení otázek (většinou to za vás udělá moderátor) Diskuse • Nebát se diskuse, odpovídat upřímně, nebát se říct, když nevím • V případě, že dotaz z publika nejde slyšet nebo jste nerozuměli – nebát se požádat o zopakování, příp. dotázání se, jak byla otázka myšlena • Odpovídat stručně, věcně, konkrétně • Nesouhlasit či zopakovat informaci nebo podat jednoduché vysvětlení J • Poděkovat za dotazy „Visuals“ • 55% informací, které posluchači získávají během prezentace, je neverbálního charakteru (visuals, body language, hlas…) • Zapojení jednotlivých smyslů Visuals - typy • Grafy • Obrázky • Text • Mapy • Schémata • Modely • Fotografie • Video • Animace Visuals – důvody použití • Upoutání pozornosti • Názornost • Zapojení dalších smyslů, delší uchování v paměti • Snadnější pochopení a zapamatování • Ilustrace k mluvenému slovu • Šetří čas „Visuals“ – příklady - graf • Nadpis – vystihnout hlavní „message“ – shrnující věta, aktivní, informativní • Dostatečná velikost celého grafu • Čitelné a srozumitelné popisky os • Zdůraznění hlavního výsledku (šipky, orámování, barevné zdůraznění..) • Srozumitelná statistika • Čitelné a informativní legendy Visuals – příklady - obrázek • Nadpis – vystihnout hlavní „message“ – shrnující věta, aktivní, informativní • Množství informací – – složité schéma spíše matoucí – detaily nebudou vidět ze zadních řad – posluchači začnou studovat detaily a přestanou Vás poslouchat – Vy sami se do něj zamotáte – „A picture is worth a thousand words.“ PŘEVZATÉ „VISUALS“ ŘÁDNĚ ODCITOVAT!!! Visuals – příklady - text • Množství a organizace textu • Pozor na pravopisné chyby • Čitelné fonty • Zvýraznění v textu – barevné, grafické – Experiment – Experiment – Experiment – Experiment – Experiment Visuals – příklady – pozadí, barvy Animace Smysl • Přechod z jednoho slidu na druhý Media + kompatibilita + sál • Jaké projekční zařízení mám k dispozici? • Jaký počítač? Jaký software? Jaká verze? Bude kompatibilní s mojí verzí? • Nahrávat přednášku vždy předem!! • Mám v přednášce složité animace? Vyžaduji speciální software? • Ukazovátko, mikrofon, zatemnění, ozvučení? • Jak budu ovládat techniku? • Jaká je velikost sálu? Kontakt s posluchači • Nepředpokládejte, že všechny bude a priori zajímat, o čem mluvíte • snažte se pojmout sdělení takovým způsobem, abyste zaujali i ty posluchače, kteří původně zájem neměli • Mluvte jasně, srozumitelně, poutavě a k věci • Vaše nadšení a úsměv se dá přenést na posluchače, stejně tak ovšem i Váš nezájem a nuda • Buďte otevření, přátelští a vnímaví • Používejte zajímavé příklady • Klaďte otázky – řečnické, přímé • Udržujte kontakt a posluchači Body language • Řeč těla – hodně řekne o člověku, hraje důležitou roli v celkovém hodnocení • Oční kontakt, výraz ve tváři, držení těla, pohyby, gesta, postoje Body language - pozitivní • Udržování očního kontaktu s posluchači • Úsměv • Vzpřímený postoj (hlava, ramena..) • Přiměřené pohyby • Gesta pro zdůraznění Body language - negativní • Chybí oční kontakt s posluchači (čtení přednášky z poznámek nebo obrazovky, upřený výraz do dáli, oční kontakt jen s jedinci) • Chůze, kývání ze strany na stranu, urovnávání oblečení, pohrávání si s předměty… • Otáčení se zády k posluchačům • Neobratná manipulace s mikrofonem, ukazovátkem, ovládačem • Ruce v kapsách • Nervózní pohyby… Intonace a výslovnost • Správná výslovnost – anglická přednáška • Dostatečná hlasitost • Přiměřená rychlost (ne rychlé memorování, ne pomalé hledání slov) • Změny intonace, kladení důrazu na hlavní body přednášky, ne monotónní monolog! • Správné odlišení celků (pauzy) • Nepoužívat nespisovné výrazy Srovnání psaného a mluveného projevu • Neomezený čas • Není interakce se čtenářem • Podrobné body • Možnost zacházet do detailů • Důraz na text • Rychlost si udává čtenář sám • Striktně daný čas • Interakce s posluchači • Hlavní body • Omezené množství informací • Důraz na „visuals“ • Rychlost udává přednášející „Handouts“ • Doprovodný materiál k přednášce • shrnutí Vaší přednášky – různý rozsah (stručné body až kopie slides v ppt) • Klíčové termíny, teoretický úvod, hlavní obrázky, tabulky, výsledky • Použitá literatura a zdroje • Usnadní práci posluchačům, nebudou ztrácet čas psaním poznámek a budou sledovat Váš výklad • Handouty si odnesou s sebou a snaze si Vás zapamatují, příp. Vás kontaktují (uveďte adresu, e-mail!) Handout • Název • Jméno studenta • Adresa, kontakty • Laboratoř, vedení • Teorie – stručné nastínění problematiky • Obrázek, schéma • Hlavní cíle práce • Plánované metody • Aplikace výsledků, předpokládané výstupy pro praxi „Practice makes perfect“ • Málokdo je rozeným řečníkem schopným mluvit bez přípravy na jakékoli téma • Většina lidí se ale může dobrými řečníky stát, i když to nejsou zrovna extroverti • „practice makes perfect“ • Mluvit se člověk naučí jen mluvením • Příprava před prezentací je velmi důležitá „Tell me and I will forget, Show me and I will remember, Involve me and I will understand.“ „KISS“ Not kiss the audience, but „Keep It Simple Stupid“ J „If you fail to prepare, you prepare to fail.“ Poster Poster • „Plakátové sdělení“ na vědecké konferenci • Výborná příležitost informovat vědeckou veřejnost o své práci, diskutovat výsledky a navazovat spolupráce • Panelová diskuse – řízená, volná • Dobrá příprava na tuto diskusi je základem úspěchu Poster – forma • Dělení do několika sekcí (úvod, cíle, výsledky, závěry…), označení, číslování, návaznost, logické pořadí • Dostatečná velikost a čitelnost (nadpis z 5 m – min. 50, text z 1-2 m – min. 20) • Barevnost (vkusně) a názornost • Kvalitní tisk (nepoužívat samostatné papíry, ale tisk vcelku na kvalitní papír a v přiměřené kvalitě) Poster - členění • Nadpis – Informativní, výstižný – Krátký (ne více než 2 řádky) – Aktivní tvrzení, otázka, odpověď – Raději nepoužít pouze velká písmena – Výrazná barva, upoutání pozornosti Autoři + adresy - celá jména, menší než nadpis - celá adresa včetně e-mailové Poster - obsah • Vysvětlení vědeckého problému (what is the question?) • Významnost (why should we care?) • Jak chci problém vysvětlit (what is your strategy?) • Jaké experimenty byly provedeny (what did you actually do?) • Výsledky (what did you actually find?) • Závěry (what do you think it all means?) • Další plány (where do you go from here?) Poster – obsah • Každý oddíl má nadpis (úvod, výsledky, závěr…) • Každý obrázek má svou legendu • Nezapomnět na „Acknowledgements“ (finanční podpora, spolupracovníci) • Nevynechávat „References“ (zkrácené citace!) Poster versus publikace • poster má jinou strukturu a plní jiný účel než publikace • Nepoužívat dlouhé texty a obecné formulace, ale text musí být konkrétní a přesný • Text členit, používat odstavce, odrážky, strukturování • Nepopisovat detailně materiál a metody • Citace pouze nejzákladnější (do 10) • Psát krátce, heslovitě, výstižně Prezentace posteru • Vymezené sekce během konference • Využít příležitost, být vždy u svého posteru během sekcí • Ochotně komunikovat, nebát se • Připravenost – s sebou své publikace, handout, vizitku, podpůrné materiály Grafika • Software – CorelDraw, PowerPoint, InDesign, AdobeIllustrator • Předem domluvit tisk v grafickém studiu, zjistit, jaký používají software a jakou verzi • Předem daná velikost posteru – dodržet • Důsledně zkontrolovat chyby – na velké ploše velmi vyniknou! Konference Konference – důležitá součást vědeckého života • Nové poznatky, nápady, kontakty, spolupráce, pracovní příležitosti • Networking – využít příležitost komunikovat s ostatními účastníky konference, nosit vizitku se jménem • Důkladně prostudovat program a vybrat si předem zajímavé sekce, přednášky a postery, které chci vidět • Připravit se na prezentaci své práce, umět mluvit o sobě a o své práci (anglicky) Konference • Využít možnosti žádat o finanční podporu (travel grant, scholarship) • Předem poslat abstrakt (jasný, srozumitelný, aktuální), CV a motivační dopis (o své práci, proč je pro mě konference důležitá…) • Training courses Konference • Předem si ujasnit, zda je konference vhodná pro mé účely, co od ní očekávám a co mi má přinést • Snažit se vytěžit co nejvíce…. Vaše prezentace • Prezentace (ročníkový projekt, bakalářská práce) – 5 minut – Název, autor, vedoucí, pracoviště – Teoretický úvod – stručně, výstižně – Schéma, obrázek – Cíle práce + význam – Plánované metody – Očekávané závěry a přínos + handout! Hodnocení • Dodržení času • Struktura (představení tématu - srozumitelnost, cíle – jasné vymezení, metody, očekávané výsledky) orientace, návaznost, logický sled, informativnost • Grafická část, visuals – čitelnost, výstižnost, přehlednost • Kontakt s posluchači – oční kontakt, body language, přednes • Řeč – srozumitelnost, spisovnost, intonace, tempo • Diskuse + reakce na otázky • Celkový dojem • Hodnotí všichni a celkový vítěz bude odměněn