PaleoetnologiePaleoetnologie Struktura přednáškyStruktura přednášky Mgr. Sandra Sázelová, Ústav antropologie, PřF MU sabykkha@mail.muni.cz Foto: Sacred of the Lost Cavern; http://www.mobidik.cz/obrazky/9397/secret-of-the-lost-cavern-pc-hra-default.jpg; staženo: 3.9. 2008 PaleoetnologiePaleoetnologie Člověk Přírodní vědy Socio-kulturní vědy Prostředí Přírodní vědy Socio-kulturní vědy Minulost Současnost Struktura paleoetnologieStruktura paleoetnologie I. Prostředí a ekologie * Topografický obraz (krajina), * Geologické procesy (vznik a vývoj hornin, sedimentace, zvětrávání, ovlivňující faktory) * Hydrologie a zdroje vod (změny toků řek, minerální prameny, podzemní voda), * Biota (vegetace a fauna), * Klima (srážky, teploty, podnebí, vítr), * Sezónnost (sluneční svit). Krajinný model, lokalita Stratzing II. Ekonomie a obživa * Socio-ekomický systém (lovci/sběrači, nomádi, zemědelci, kombinace), * Potrava a její získávání (zdroje domestikované/divoké; jejich vztah k sídlišti; osoby podílející se na obstarávání potravy; časová bilance; artefakty a techniky potřebné k získání), * Zpracování potravy uvnitř sídliště (příprava a porcování; vaření; skladování; artefakty; jídelní vzorce; osoby zainteresované), * Nakládání s odpadky (vztah k odpadkům, procesy zachování, post-depoziční změny), * Sezónnost. Foto: CD ­ Eiszeit in Niederdösterreich und Mähren, 2008. III. Geografická sídlištní strategie * Typ sídliště (město, vesnice, kamp, ...), * Vnitřní uspořádání sídliště (poloha obydlí, poloha dalších struktur, vznik a rozložení opuštěných obydlí, odpadové oblasti, vztah k pohřebním prostorám), * Vnější uspořádání sídliště (poloha v krajině, vzdálenost vodních zdrojů, využití vegetace, atp.) a jeho vztah k okolním sídlištím (teritorialita), * Velikost sídliště (počet obydlí, počty ohnišť, odpadních jam, skladovacích prostor a sýpek a jejich vztah k velikosti sídliště). Rekonstrukce sídliště ve Willendorfu Inuitské ,,město" IV. Demografická sídlištní strategie * Počet obyvatel * Složení obyvatel (příbuzenské vztahy, sociální postavení, hierarchizace podle věku, pohlaví, zaměstnání), * Rozložení obyvatel (rozmístění obyvatel uvnitř obydlí, vzájemné sousedské vztahy), * Rozmístění hlavních a vedlejších aktivit uvnitř a vně sídliště, * Sezónní pohyb (letní-zimní sídla). Foto: CD ­ Eiszeit in Niederdösterreich und Mähren, 2008. http://www.windows.ucar.edu/tour/link=/earth/polar/inuit_image_gallery.sp.html; staženo: 5.9. 2008 V. Kulturní artefakty * Složky materiální kultury (architektura, pracovní nástroje a zbraně, oděvy a ozdoby, umění, aj.), * Procesy výroby (zdroje a jejich využití, techniky výroby, časová bilance, vedlejší produkty, osoby podílející se na výrobě, variace formy a typu, faktory ovlivňující variaci, výuka výrobních procesů a další předávání), * Využití výrobku (za jakým účelem, kým, vzorce použití, opravy), * Odložení výrobku (co k tomu vedlo, konečná podoba a uložení nepoužívaného výrobku, další proměny a procesy). VI. Symboly a rituályVI. Symboly a rituály * Symbolismus (význam symbolů, jejich vzájemné vztahy, sebeidentifikace), * Rituály (porod ­ přechod ­ smrt; léčba, zajištění úlovku/úrody, zlepšení počasí..., záškodnictví), * Náboženské uspořádání (bohové, duchové, vzájemné vztahy se společností, mytologie). Rekonstrukce pohřebního ritu lovce DV 16; Jiří Brenner a Miriam Nývltová-Fišáková EtnologickéEtnologické analogieanalogie Foto: Sacred of the Lost Cavern; http://www.mobidik.cz/obrazky/9397/secret-of-the-lost-cavern-pc-hra-default.jpg; staženo: 3.9. 2008 Aplikace etnologieAplikace etnologie 1) Terénní dokumentace: a) Organizační dokumenty: záznamy o lidech, místech, institucích, aj. spjatých s každodenní organizací výzkumu, b) Terénní poznámky: chronologicky řazené, všechny poznámky a dokumenty sesbírané během výzkumu,dokumenty sesbírané během výzkumu, c) Analytické dokumenty: průběžný záznam procesu analýzy dat a jejich interpretace, d) ,,Technické" dokumenty: fotodokumentace, dokumentární filmy a videozáznamy, záznamy rozhovorů, nákresy, mapy... Terénní studieTerénní studie 2) Sběr dat a) rozhovory, b) životopisy, c) geneaologické studie (rekonstrukce vztahů mezi příbuznými) d) vlastní pozorování. Práce s informátory = jazykové bariéry, zprostředkovaný výběr dat, vtípky (Darwin a Jimmy Knoflíček = kanibalismus Ohňozemců)... Spolupráce mimo-místo: a) informanti s přímou životní zkušeností (tvůrci nebo pamětníci), kteří jsou zpovídáni mimo místo specifické činnosti či nálezové situace, neboť jejich transport by byl příliš obtížný (staří lidé, nemocní); b) informanti s nepřímou životní zkušeností (abstraktně či nepřímo informovaní o minulosti); Spolupráce na-místě: a) informanti s přímou životní zkušeností ­ nejcennější (vzpomínky, přesnější popisy, lokalizace...); b) informanti s nepřímou životní zkušeností (pomáhají pohybovat se v terénu...) Studium sbírek a dokumentaceStudium sbírek a dokumentace = umožňuje získat širší přehled o vybraných kulturních artefaktech a jejich použití; součást dobové dokumentace X sbírky často postrádají přesnější informace o výrobě a funkčnosti artefaktů v konkrétních socio-ekonomických systémech nebo o jejich vztahu k dalším předmětům (obdobně u fotografií).(obdobně u fotografií). Nůž na sníh, Náprstkovo muzeum Foto: E. Curtis, 1927; http://www.old-picture.com/indians/Indian-WomanCooking.htm; staženo: 5.8. 2008.Foto: S. Sázelová, 2008. Indiánská žena kmene Sarsi Studium etnografické literaturyStudium etnografické literatury = obsahuje množství relevantních informací a detailních popisů života a prostředí vybraných společností světa X kvalita záznamu, rozsah popisu, různé předměty zájmu (autor x paleoetnolog) omezuje vhodnost pro rekonstrukci minulých společnostírekonstrukci minulých společností Foto: Peuples de la Russia; 1862. Podle: http://hdl.loc.gov/loc.ndlpcoop/mtfxph.na0006a_06001; staženo: 8.8. 2007. litografie z 18. století; Podle: http://mtfxph na0002_05202 http://hdl.loc.gov/loc.ndlpcoop/mtfxph.na0002_05202; staženo: 8.8. 2007. Něndalský lovec Aleuťané na lovu Modelování v paleoetnologii Modelujeme variabilitu lidského chování v různých kulturách a prostředích množství alternativních realit, které jsou potencionálně přínosné, stejně tak jako zavádějící: práce s pravděpodobnostmi, etnologická analogie nemusí vždy poskytnout přesné ztotožnění s archeologickým materiálem (x žijící ,,fosilníposkytnout přesné ztotožnění s archeologickým materiálem (x žijící ,,fosilní záznam"), Kromě statické materiální složky kultury (archeologický kontext) můžeme mapovat dynamiku sociálního a symbolického systému (etnografický výzkum) Obrovská variabilita lidské kultury, můžeme najít analogii pro téměř každou archeologickou hypotézu Foto: http://media.rozhlas.cz/_obrazek/00469977.jpg; staženo: 18.3. 2008 Vytváření modelůVytváření modelů Etnografické pozorování Relevantní data pro archeologii Archeologické pozorování Relevantní data pro etnografii Prostředí a ekologie Nevyhovující data Hypotéza pro vytvoření paleoetnologické analogie Vytvoření a použití paleoetnologické analogie Testování vhodných dat Nevyhovující data Výběr srovnávaných sadVýběr srovnávaných sad Akumulace: společnost dokumentovaná archeologicky, společnost dokumentovaná etnograficky Limitující podmínky: Pravděpodobnost vzájemné podobnosti mezi dvěma společnostmi (dokumentovanými archeologicky a etnograficky) vzrůstá, čím blíže jsou si jejich socio-ekonomické systémy v čase a prostoru, celková platnost užité paleoetnologické analogie tím pádem vzrůstá. čas (minulost-současnost), prostor (geografická vzdálenost, prostředí), socio-ekonomický systém (lovci-sběrači ­ nomádi ­ zemědělci - kombinace) Model diskontinuálníModel diskontinuální (Richard A. Gould, 1974) též model všeobecně komparativní; metoda ,,hrubých zrn" Model srovnává 2 datové sady, které jsou vzájemně ohraničeny časem, prostorem a/nebo socio-ekonomickým systémem studované společnosti spolu ,,nemají nic společného" (přesto záleží, co chceme studovat) Př. 1) Proto-eskymácká kultura lovců-sběračů Ipiutak (SZPř. 1) Proto-eskymácká kultura lovců-sběračů Ipiutak (SZ Aljaška) Sališové, skupina z tzv. Prérijních indiánů (SZ USA, Kanada). V ipiutakských hrobech nálezy lidských a ptačích lebek (alka), které měly vykládané oči. Symbolický význam v sališské mytologii = alka propůjčuje oči slepému šamanu a odvádí ho ze světa lidí. nebo se shodují v některém z limitujících faktorů. Př. 2) Využití recentních lovecko-sběračských společností při rekonstrukci mladopaleolitických lovců a sběračů střední Evropy upřednostnění lovců-sběračů ze subarktických a arktických oblastí. Ipuitakská lebkaIpuitakská lebka Foto: http://media-2.web.britannica.com/eb-media/74/10774-004-914BB67F.jpg; staženo: 8.9. 2008. http://files.splinder.com/435af7c5d9518bd9d29ffbf0e864e9f9.jpeg; staženo: 8.9. 2008. Model kontinuálníModel kontinuální (Richard A. Gould, 1974) též model přímý historický; metoda ,,jemných zrn" Srovnává 2 datové sady, které jsou vzájemně propojeny časem, prostorem a/nebo socio-ekonomickým systémem studované společnosti mají kontinuální časoprostorový vývoj Př. Malby z lokality Drakenberg (jižní Afrika) ­ k jejich interpretaci je využíváno symbolické struktury u dnešních Sanů. Foto: http://www.akudo.eu/news/?q=sanove; http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:San_-_Khoekhoen_rock_art_-_Namibia.jpg; http://blogs.guardian.co.uk/art/rockart460.jpg; staženo: 10.9. 2008. ,,Man the Hunter",,Man the Hunter" Konference, Chicago (1966) - Irven DeVore & Richard B. Lee ­ snaha konkrétněji definovat lovecko-sběračské společnosti: 1) malé osobní vlastnictví, sociální systém založen na egalitářství; 2) vysoká pohyblivost jedinců uvnitř skupin, větší skupiny sezónně; 3) volná organizace, bez teritoriálních práv; 4) žádné skladování potravin;4) žádné skladování potravin; 5) žádná ze skupin nemá pevnou vazbu k určitému území. Teorie ,,OAS" (Original Affluent Society) = lovci a sběrači jako nejpůvodnější společnosti, které oplývají hojností a všechny lidské potřeby jsou lehce uspokojeny (x hladovění, hierarchizace usedlých lovců- sběračů...). - Affluent Society (1958) ­ harvardský ekonom John K. Galbraight = kritika soukromého vlastnictví v USA po 2. světové válce. Foto: http://www.unl.edu/rhames/courses/current/grandmother-child.jpg; staženo: 3.9. 2008. Teorie 4Teorie 4--rozměrůrozměrů Rozdělení lovecko-sběračských společností podle pohyblivosti sdílení potravy ­ skladování ­ teritoriality (Peter Rowley-Conwey, 1999) 1) OAS = pohyblivé skupiny, které málo nebo logisticky nevýznamně sdílejí své potravní zdroje; potrava může (Aborginci) a nemusí být skladována v závislosti na její celoroční dostupnosti;celoroční dostupnosti; 2) pohyblivé skupiny, které nebrání svá teritoria, v různé míře sdílejí potravní zdroje a skladují (většina Inuitů); 3) pohyblivé skupiny, které hájí svá teritoriální práva; v různé míře sdílejí potravní zdroje a skladují; 4) usedle žijící skupiny, které volí různé strategie při skladování potravy a obraně svých teritorií. Komplexní lovciKomplexní lovci--sběračisběrači (David Yesner 1994; Jeanne Arnold 1996) * polousedlé ­ usedlé společnosti, sociálně stratifikované (vč. otroctví), * jsou natolik specializovaní v rámci svého přírodního prostředí, že jeho změny mohou vést až k zániku kultury (př. Gravettien,jeho změny mohou vést až k zániku kultury (př. Gravettien, Kwakiutlové). Použitá literaturaPoužitá literatura * Brumbach, H. J. - Jarvenpa, R. 1990: Archeologist-Ethnograprapher-Infromant Relations: The Dynamics of Ethnoarchaeology in the Field. Archeological Papers of the AAA, 2, 39-46. * Fagan, B. 1985: In the Beginning: An Introduction to Archaeology. Boston ­ Toronto: Little, Brown and Company. * Chang, K. C. 1967: Major Aspects of the Interrelationship of Archaeology and Ethnology. Current Anthropology, 8, 227-243. * Panter-Brick, C. ­ Rowley-Conwy, P. ­ Layton, R. 2001: Hunter-Gatherers: An Interdisciplinary Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.Perspective. Cambridge: Cambridge University Press. * Soukup, V. 2004: Dějiny antropologie ­ encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie sociální a kulturní antropologie. Praha: Nakladatelství Karolinum. * Stiles, D. 1977: Ethnoarchaeology: A Discussion of Methods and Applications. Man, New Series,12, 87- 103. * Svoboda, J. 1996: Ohňová země, Dolní Věstonice a etnoarcheologie. Vesmír, 75, 378-372. * Van Reybrouck, D. G. 2000: From Primitives to Primates: a History of Ethnographic and Primatological Analogies in the Study of Prehistory. Leiden: Universiteit te Leinden. * CD ­ Eiszeit in Niederösterreich und Mähren, Naturhistorisches Museum, Wien, 2008. * Sacreds in the Lost Cavern ­ PC hra.