Jak se píše bakalářská práce? Smysl BP Formální náležitosti Části BP Grafické přílohy Citace literatury Úpravy textu Smysl bakalářské práce • Studijní řád - podle čl. 7 odst. 1 je bakalářské studium řádně ukončeno státní závěrečnou zkouškou – její součástí je obhajoba bakalářská práce • Profesní růst – 1. publikace • Bakalářská práce má prokázat, že student je schopen se orientovat v zadaném tématu a dokáže srozumitelně definovat cíle a hypotézy. Práce bývá obvykle rešeršního charakteru, ale může obsahovat i vlastní výsledky. V každém případě jde o ucelené a uzavřené dílo. Formální náležitosti http://www.sci.muni.cz/ofiz/studium/zasady.pdf Práce je psána • Na formátu A4 • Jednostranně • Fonty Times New Roman (12) nebo Arial (11) • Řádkování 1,5; okraje stránky 2 cm • Odsazování odstavců • Rozsah 20-30 (max 60) stránek včetně grafických příloh • Jazyk český nebo slovenský + anotace CZ, AN • (https://inet.muni.cz/proxy/icspdoc/normy/csn-01-6910.pdf) Odevzdávají se 2 svázané kopie práce (pevná vazba) + elektronická verze vkládaná do IS (*.doc, *.pdf) JEDNOTNOST!!!! Vkládání do archivu prací IS MU – osobní administrace IS MU – Student • Věci vztahující se k celému studiu – Státní závěrečná zkouška a archiv závěrečných prací » Manipulace s archivem závěrečných prací • Anotace česky (min. 100 znaků) • Anotace anglicky (min. 100 znaků) • Klíčová slova (min. 30 znaků) • Vlastní text práce (min. 4000 znaků) Zadání bakalářské práce • http://www.sci.muni.cz/ofiz/ • Oddělení – Formuláře • Zadání závěrečné práce • Zadání vytisknout ve 3 kopiích, podepsat, jedna je pro studenta, ostatní odevzdat prof. Šimkovi (vedení oddělení) • Zadání vyplňuje vedoucí práce, nutné schválení vedoucího oddělení Části BP • Přebal + titulní list (1) • Prohlášení o samostatném vypracování práce (2) • Poděkování školitelskému týmu (není povinné) (3) • Obsah – čísla kapitol + název + čísla stránek (4) • Abstrakt (anotace) – česky/slovensky + anglicky (5) • Úvod do problematiky • Současný stav problematiky • (Cíle bakalářské práce) • (Materiál a metodiky) • (Výsledky) • (Diskuze) • Závěr • Seznam použitých zkratek • Literatura Pozn.: číslují se všechny stránky, ale číslo se fyzicky objeví poprvé až na stránce s abstrakty (teoreticky č. 5) Obsah Abstrakta • Minimálně 100 znaků, obvykle cca 10 řádků • Česky/slovensky + anglicky • Na jednu stránku pod sebe • Strukturován obdobně jako celá práce – Věta o významu studované problematiky – Několik vět o jednotlivých kapitolách – Závěrečné shrnutí Pozn.: Nepoužívat zkratky! Musí být schopen samostatného života 1. Úvod (1-2 strany) • Uvedení do problematiky – Historické odkazy související se vznikem studované problematiky – Současné zařazení tématu • Vyzdvižení důležitosti práce jak z vědeckého, tak celospolečenského hlediska • Objasnění motivace k vypracování studie • Objasnění úhlu pohledu, ze kterého hodláte danou problematiku studovat • Stanovení rozsahu a hloubky problému • Definice cílů (pracovní hypotézy) 2. Současný stav problematiky • Literární rešerše včetně analýzy problému • Pyramidální uspořádání kapitol – Obecnější počáteční kapitoly, téma se postupně zaostřuje na kapitoly, které tvoří hlavní cíl studia – Na tyto kapitoly je položen důraz rozsahem a detailnějším pojednáním • Tipy: Začít historickým vývojem problematiky Věnovat kapitoly modelovým organizmům Objasnit metody, používané při řešení tématu Inspirace pro uspořádání v kvalitním rozsáhlém review 3. Závěr (2 strany) • Shrnutí hlavních výstupů • Vyjádření subjektivního názoru • Jakou novou dimenzi jste „starým“ informacím přidali „novým“ úhlem pohledu • Jak lze získané informace dále využít, aplikovat, zvláště v diplomové práci • „douška“ na konec Práce s vlastními výsledky (BP i DP!) • 1. Úvod – - Informace nutné k pochopení širších souvislostí, motivaci, bývá zakončena logicky formulovanými cíli práce. Je třeba stanovit rozsah a hloubku problému. • 2. Současný stav řešené problematiky - Na základě literární rešerše úvod do studované problematiky. 3. Cíle bakalářské práce - - Postupné cíle i celkový záměr, pracovní hypotéza • 4. Materiál a metodika - - Kapitola zahrnuje přesný popis metod získávání a hodnocení dat a studovaného materiálu • 5. Výsledky - - Kapitola obsahuje vlastní kompletní výsledky zjištěné, naměřené, zmapované apod. • 6. Diskuze - - Do kapitoly patří hodnocení interpretace výsledků a jejich výpovědní hodnoty, vhodnosti metodiky a především srovnání s výsledky jiných autorů. • 7. Závěr - - V závěru by mělo být uvedeno, čím je předložená práce přínosná, co nového vědě přináší a jaké nové obzory se tak dalšímu poznání otevírají. DP rozsah – 50-70 stran (maximálně 100) Materiál a metodika (10 stran) • Části – modelový objekt, studovaná území – všechny použité metody – hodnocení a statistické zpracování dat • Každá metoda musí být popsána stručně, ale tak, aby podle ní mohl být experiment zopakován – Koncentrace uvádět v M, mg/ml; používat SI vyjádření – Za použitou chemikálií, přístrojem a použitým netradičním softwarem vždy uvézt výrobce (anti-PARP protilátka (Alexis Corp.), FACScalibur (B.D.) – Převzaté metody možno citovat podle původního autora • Možné používat pasiv, nebo singulár nebo infinitiv Výsledky • Výsledky uspořádat tak, aby tvořily logický celek a jednotlivé části na sebe navazovaly, vycházet ze základních jednoduchých experimentů • Před uvedením vlastních výsledků je dobré ozřejmit pozadí, na jehož základě byl daný experiment proveden (např. v předchozím experimentu bylo zjištěno, že dochází k aktivaci p38 kinázy. Pomocí sady inhibitorů jsme testovali, která nadřazená signální dráha je zapojena) • Výsledky uvést formou grafu, tabulky nebo upraveného výstupu z měřícího přístroje, ale neduplikovat!! • V doprovodném textu okomentovat zjevné trendy a zdůraznit, kdy se jedná o výsledek potvrzený na statisticky významné hladině spolehlivosti • NEVNÁŠET SUBJEKTIVNÍ NÁZORY na publikované výsledky • Možné používat pasiv, nebo singulár Diskuze (min. 3 strany) • Shrnutí a komentář výsledků • Uspořádání ve stejném pořadí jako vlastní výsledky • Vyjádřit vlastní názor na získaná data a jejich výpovědní hodnotu • Srovnání dosažených výsledků a informací z literatury • V případě, že data neodpovídají literatuře, snažit se zdůvodnit proč • Seskupit získaná data tak, aby tvořila kompaktní celek vyjádřitelný jednou větou (a uvést ji na konci) Grafické přílohy • Ilustrační schémata, obrázky (úvod, diskuze) • Výsledky shrnuté do grafů a tabulek začleněné do textu • Rozsáhlé tabulky uvádět jako samostatné přílohy na konci práce • Samostatné kategorie číslování – Obrázky, schémata, mapy, grafy – Obr. 1 – Tabulky – Tab. 1 • Číslovat v pořadí, v jakém se dané přílohy v textu objevují, na každý graf musí být v textu uvedený odkaz • LEGENDY!!! Seznam zkratek • Při prvním použití zkratky nejprve napsat celý název a do závorky za něj napsat zkratku a tu pak důsledně používat v dalším textu - např. 10 mM dihydrorhodamin 123 (DHR123) • Všechny použité zkratky abecedně seřadit a připojit k nim celý název (snažit se o český překlad, jestliže to nejde, dát anglický název do uvozovek) • V případě, že víte, že chemikálii v textu použijete jen jako příklad a nebudete toto slovo více používat, neuvádět zkratku (i když je běžně používaná) • (Není zcela nutné uvádět zkratky běžně používané - např. DNA, ATP) Citace literatury http://www.sci.muni.cz/ksfz/texty/Citace.htm http://www.sci.muni.cz/ofiz/studium/citace.pdf • Doslovná citace – uvozovky + zdroj • Použití informace zjištěné v minulosti – citovat zdroj • Zachovávat jednotný styl citací!!! (rozhodnout se jestli česky/latinsky(angl.)) – jeden autor: "…NOVÁKOVÁ (1999) uvádí..." – více prací:"…druh je uváděn v řadě prací (NOVÁKOVÁ 1999, STARÝ 2001, ...)" – dva autoři: "…NOVÁKOVÁ a/et STARÝ (1999) uvádějí…" "…druh uvádějí i některé další práce (NOVÁKOVÁ a/et STARÝ 1999, …)" – více autorů:"…NOVÁKOVÁ et al./a kol. (1999) uvádí...“ "…druh je uváděn v řadě prací (NOVÁKOVÁ a kol./et al. 1999, STARÝ 2001, ...)" • Řazení publikací v seznamu – abecedně + chronologicky • Převzaté citace – výjimečně – uvést obě • Atypické citace – (J. NOVÁK, in verb./pers. comm.), (NOVÁK in litt.) - připravovaná publikace (in prep.) - publikace v tisku (in press/v tisku) Typy citací v seznamu literatury • Článek z odborného časopisu: ROZKOŠNÝ R. a VAŇHARA J., 1992: Diptera (Brachycera) of the agricultural landscape in southern Moravia. Acta Sc. Nat. Brno, 26 (4): 1-64. (bývá i Vol 26, No. 4, pp 1-64) • Kniha, sborník: HELLAWELL J.M., 1986: Biological indicators of freshwater pollution and environmental management. Elsevier, Dordrecht, 546 pp, ISBN VAŇHARA J. & ROZKOŠNÝ R. (eds), 1997: Dipterologica bohemoslovaca. Vol. 8. Folia Fac. Sci. Univ. Masaryk. Brun., Biol., 95, 236 pp., ISBN • Kapitola z knihy, článek ze sborníku: BRETSCHKO G., 1990: A flexible larval development strategy in Siphlonurus aestivalis Eaton exploiting an unstable biotope. In: CAMPBELL I.C. (ed.), Mayflies and Stoneflies. Kluwer Publishers, Dordrecht, pp.17-25, ISBN • Citace se sborníku abstraktů z konference: NOVÁK J., SOUDEK K.: The effect of…… . In: II^nd Meeting of insect physiology, Prague, July 3^rd-6^th, 145-147, 1990. • Šedá literatura: Stejně jako kniha, ale za citaci uvést (učební text) nebo (manuskript) CITAČNÍ MANAŽER Citace z internetu • Za text uvést (URL 1 - Uniform Resource Locator) • Za seznam literatury uvést samostatný oddíl „Internetové zdroje“ URL 1: autor, rok aktualizace, napsaná plná adresa • Používat jen pro dokreslení informací, zásadní data musí být podložena tištěnou literaturou! Závěrečné úpravy textu • pravidla pro psaní rukopisů (M. Chytrý) http://www.sci.muni.cz/botany/studium/rukopisy.htm - Pravopis zkontrolovat v textovém editoru - Latinské názvy psát výhradně kurzívou - Typografické úpravy (mezery, pomlčky, - jednotky SI http://www.prevod.cz - První použití zkratek – vypsat celé spojení (platí i pro taxonomii) - Konkrétní případy: Doporučení • http://www.sci.muni.cz/ofiz/studium/doporuceni.pdf - Seznam nejčastějších chyb sestavený školiteli a oponenty prací JEDNOTNOST!!! Oponentura a obhajoba • Jeden oponent (musí mít Mgr.) • Posudek se zakládá do práce a je zveřejněn – Otázky, které musí být na obhajobě zodpovězeny (3 dny předem) • Závěrečné hodnocení práce – komise – Názor školitele, oponenta, dojem z obhajoby Termín odevzdání práce – konec dubna Obhajoby probíhají začátkem června