Multimedia ve výuce II
Mgr. Marek Stehlík
Multimedia ve výuce II

Vítejte v kurzu Multimédia ve výuce II

V rámci výuky se budeme společně zabývat dvěma základními okruhy témat:

  1. sestavováním stránek ve formátu HTML
  2. vytvářením interaktivních animací v programu Adobe Flash

Ukážeme si rovněž, jak fungují nové nástroje ISu pro podporu e-learningu.

Přeji vám chladnou hlavu, pevné nervy a bystré oko při ne vždy příjemné a jednoduché práci na webdesignu při intenzivním zažívání probírané látky:-))

Při sestavování své závěrečné práce se můžete inspirovat pracemi svých kolegů, kteří již předmět úspěšně absolvovali – viz téma Seminární práce na konci osnovy.

Teacher recommends to study from 17/12/2007 to 23/12/2007.
Chapter contains:
3
Homework Vault
1
Study Materials
1
Study text
2
Web

Základy tvorby webových stránek

Základy značkování

Značkování v XHTML slouží k vytvoření struktury dokumentu.

Formátování dokumentu (nastavení, jak bude vypadat v prohlížeči) je záležitostí kaskádových stylů CSS.

Seznámíme se s prací v textovém editoru PSPadu:

  • vytvoříme prvního dokumentu podle šablony XHTML
  • označkujeme chemického textu o alkalických kovech.

V následujících odkazech najdete zdrojový text dokumentu, zkopírujte si ho do PSPadu.

Zde pomocí značek vytvořte jeho strukturu, do konečné podoby ho upravíme s využitím kaskádových stylů -- zkusíme ho co nejvíce připodobnit vzorovému dokumentu.

Seznamy

V této lekci navážeme na předchozí, rozšíříme si repertoár struktur používaných v dokumentech o široce rozšířené a užitečné seznamy

Ukážeme si také specifika jejich formátování

a typické příklady použití jednotlivých typů

Nejprve si ovšem zopakujeme a procvičíme to, co jsme se naučili v předchozí lekci.

Tvorbu tabulek a seznamů si procvičíme na příkladech - slovníčku pojmů a několika tabulkách.

Začneme seznamy. Do nového souboru vytvoříme postupně všechny tři typy seznamů:

  1. sestavte formou číslovaného seznamu soupis vašich spolužáků v kruhu, popř. vašich přátelů, tak, aby seznam měl alespoň pět položek
  2. do seznamu s odrážkami uveďte soupis předmětů, které máte zapsané v tomto semestru
  3. sestavte slovníček pojmů z následujícího zdrojového textu.
Celou stránku nyní upravte tak, aby měl trochu fazónu - na začátek stránky vložte hlavní nadpis (např. Seznamy). Před jednotlivé seznamy vložte nadpisy druhé úrovně, které budou vhodně uvozovat obsah seznamů. Slovníček pojmů zkuste opět co nejvíce připodobnit vzorovému dokumentu.

Opakování

V rámci opakování si zkusíme zformátovat část textu o teorii e-learningu, který se nachází na stránkách CESNETu.

K dispozici máte jeho zdrojový text a vzorový dokument.

Tabulky

Sestavování tabulek v textovém editoru je práce hodně náročná na pozornost. V následujícím vzorovém dokumentu naleznete několik tabulek, které zkuste přepsat do HTML a patřičně zformátovat. Přeju vám opravdu bystré oko a pevné nervy:-))

Pro inspiraci přikládám odkaz na další nevšední možnosti zobrazení tabulek.

Opakování

Nejprve si zopakujeme kódování nejběžnějších druhů seznamů.

Zpracujte zdrojový text následujícího zadání.

 

Obrázky, odkazy

V rámci opakování si nejprve procvičíme používání struktur probraných v předchozích hodinách - seznamy, tabulky, nadpisy a běžné odstavce.

V lekci tohoto tématu se poprvé setkáme s externími zdroji používanými v kódu HTML - s obrázky, naučíme se též vytvářet spojení mezi soubory pomocí odkazů.

V následujícím cvičení si ukážeme roli odkazů při vytváření větších vzájemně provázaných celků webových stránek.

Cvičení - odkazy

Vytvořte nový soubor, uložte ho ke svým ostatním souborům z minulých cvičení, pojmenujte ho index.html.
V tomto novém souboru sestavte odrážkový seznam, v němž budou odkazy na soubory HTML vytvořené v předchozích cvičeních. Stránku opatřete rovněž hlavním nadpisem, popř. dalšími informacemi podle vlastního uvážení.
Může to dopadnout např. takto:

Moje cvičení v HTML

  • Základy značkování
  • Základy online výuky
  • Seznamy - cvičení
  • Tabulky - cvičení

Do všech souborů, které jste takto navázali na index, vložte zpětné odkazy na index.html, např.

<a href="index.html">Zpět na hlavní stranu</a>

Cvičení - obrázky

Vkládání obrázků si procvičíme při sestavování tabulky s obrázky a jednoduché obrázkové galerie, v níž navíc uplatníme odkazy.

Pro inspiraci přikládám komentovanou tabulku stylů, kterou můžete porovnat se svým návrhem formátování galerie obrázků.

Opakování

Pro srovnání vám nabízím vlastní návrh tabulky stylů CSS.

Clipart – obrázky pro webové stránky

Pokročilé formátování

Cílem lekce je zvládnutí dalších technik - připojení vnějších formátovacích stylů k dokumentům HTML a formátování dokmentů pomocí mechanismu tříd.

Opakování

V rámci opakování vytvoříme osnovu rozsáhlejšího dokumentu s využitím záložek.

Nejprve si stáhněte a rozbalte zdrojové soubory:

Mezi nimi naleznete soubor plyocyemata.html, ten využijeme pro editaci.

Pro obrázky vytvořte novou složku (nazvěte např. obrazky).

V dokumentu vytvořte obsah, tj. seznam nadpisů s odkazy na příslušné záložky v nadpisech.

Hotové soubory

Rozvržení stránky (layout)

V dnešní lekci si ukážeme, jakým způsobem můžeme stránku rozdělit na dílčí bloky (hlavičku, navigační menu, vlastní věcný obsah). Využijeme k tomu obecné blokové prvky div.

Opakování

Formátování dokumentu s využitím mechanismu tříd v CSS bude hlavním obsahem následujícího cvičení.

Zdrojový text zformátujte do podoby výsledného vzorového dokumentu

Hotové soubory

Rámy

Formuláře, základy JavaScriptu

Hotové soubory

Práce v Adobe Flash

Základy práce s programem Macromedia Flash

Animace ve Flashi

Cílem dnešní lekce je seznámit se s časovou osou (panel Timeline), ve kterém se nastavuje a řídí mj. i průběh animace.

Dále se seznámíme s prvním typem animace používané ve Flashi - Motion Tween.

Naznačíme si rovněž obecný postup při navrhování a sestavování animovaných scén.

Pohyb po křivce, tlačítka

V dnešní lekci si zopakujeme tvoření animace pohybu po křivce. Na příkladu si procvičíme rovněž práci s časovou osou. Seznámíme se s prvními interaktivními prvky - tlačítky - a ukážeme si, jak se s pomocí jednoduchých skriptů ovládá průběh animace.

Programování tlačítek v AS2

Tento případ je nejjednodušší: stačí vytvořit instanci tlačítka na scéně, vybrat ji, otevřít panel Akce (F9) a zde připsat kód

on (press) { ... kod, ktery se ma provest ... } 

popř.

pojmenovat instanci tlačítka na scéně a pak do klíčového snímku připsat kód
tl_start.onPress = function() { ... kod, ktery se ma provest ... } 

Programování tlačítek v AS3

 Zde je třeba

  1. pojmenovat instanci tlačítka
  2. vytvořit ovládací funkci
  3. přiřadit tuto funkci ovladači tlačítka

např. pro tlačítko pojmenované tl_start:

function prehrat(event) { play()}


tl_start.addEventListener(MouseEvent.CLICK, prehrat);

V dnešní lekci vytvoříme komplexnější scénu - ukázku pohybu nabitých i neutrálních částic v magnetickém poli, v níž budou animace Motion Tween doplněné ovládacími prvky (tlačítky se skripty).

Úlohy k opakování

Vytvořte následující animaci zatmění Měsíce.

Náměty pro další práci

Zkuste samostatně zpracovat další podobné interaktivní animace.

Animace typu Shape Tween, ozvučení animace

Ve svých animacích můžete využít zvuků z volně přístupných galerií zvukových efektů. Jednu z nich najdete pod následujícím odkazem.

Náměty pro další práci

Ovládání časové osy

Složené animace

V dnešní lekci si ukážeme, jakým způsobem lze vytvářent vnořené animace.

V souvislosti s tím se seznámíme se třetím typem symbolů používaných ve Flashi, s Movie Clipy.

Ukážeme si též, jak fungují časové osy jednotlivých typů symbolů. S tlačítky jsme se už seznámili, dnes jsou na řadě symboly typu Graphic a Movie Clip.

Opakování

Nejprve si zopakujeme tvorbu animací typu Motion a Shape Tween. Zkuste sami vytvořit následující animaci allosterické inhibice enzymů.

Náměty pro další práci

Maskovací vrstva

Opakování

Pokročilá interaktivita

V dnešní lekci si rozšíříme spektrum vlastností Movie Clipů, které lze ovládat skripty, zkombinujeme s maskovací vrstvou.

Ukážeme si, jak lze vytvořit vlastní kurzor a jak lze vkládat do flashové scény odkazy na internetové stránky.

Externí zdroje - obrázky, zvukové soubory

V této lekci si ukážeme, jak můžeme do flashových animcí nahrávat multimediální objekty - zvuky a obrázky, uložené v samostatných souborech.

Obrázky pro galerii

Zvuky pro vyzkoušení

Samostatná práce, souhrnné opakování

Seminární práce

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/auth/el/1431/podzim2009/C7665/op/seminarka.html

Jako další možnost zápočtové práce nabízím sestavení a realizaci grafického návrhu stránek, splňující parametry:

  • 5 barevných variant (pro jednotlivé jazyky s použitím příslušného loga - angličtina, němčina, španělština) a univerzálního loga barevného a černobílého (viz odkaz níže)
  • šířka webu min. 750 px, možno i relativní velikost
  • šablonu pro stránku bez menu i s levým, popř. pravým vertikálním menu
  • v patičce povinně texty a logolink OPVK - viz např. patička u http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/kruh/web/index.html
  • nastylování prvků table, th, td, ul, ol, li, dl, dt, dd, h1 - h3, p, blockquote; em, strong 
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1431/podzim2009/C7665/op/loga.zip

Můžete se inspirovat pracemi vašich kolegů v předchozích semestrech:

Homework Vaults
Homeworks, file collecting.
Homework Vaults
Homeworks, file collecting.

Svou práci vložte do níže odkazované složky.

Homework Vaults
Homeworks, file collecting.