Diferenciální rovnice a jejich užití I 1. cvičná písemka I. část 1. Najděte obecné řešení rovnice tx - x = t tg x t . 2. Rozhodněte, zda počáteční úloha x = -t 3 x , x(0) = 0 je jednoznačně řešitelná. Odpověď zdůvodněte. 3. Najděte první tři členy Picardovy posloupnosti postupných aproximací řešení úlohy x - x = 0, x(0) = 0, x (0) = 1. 4. Odhadněte řešení problému x = t + x 1 + x2 , x(0) = 0, tj. najděte funkce , takové, že (t) x(t) (t) pro všechna t > 0 z definičního oboru řešení x. 5. Zjistěte, zda autonomní systém x = 2x - y, y = -x + 2y má nekonstantní periodické řešení. 6. Určete, pro které hodnoty parametru a je řešení x(t) = t rovnice x = a(x-t)+1 stejnoměrně asymptoticky stabilní. II. část 1. Najděte řešení počátečního problému x + x + 2x + 2x = 3, x(0) = 1, x (0) = 1 2 , x (0) = - 1 2 . 2. Vývoj dvou populací o velikostech x = x(t), y = y(t) je modelován systémem rovnic x = x - (x - k)y, y = -ay + (x - k)y; parametry a, k, jsou kladné. Určete, o jaký typ interakce (vztahu populací) jde, najděte rovnovážné velikosti populací a vyšetřete jejich stabilitu. 3. Sestavte model epidemie SEI bez vitální dynamiky. Načrtněte fázové portréty a popište vývoj epidemie v případě, že na počátku je jeden infekční jedinec a žádný nakažený v latentním stádiu. Čas na vypracování: I. část 90 minut, II. část 60 minut. Bodování: I. část 6 × 1 bod, II. část 3 × 2 body. Hodnocení: I. část: dosáhnout více než 3 bodů. II. část: [5,6]=A, [4,5)=B, [3,4)=C, [2,3)=D, (0,2)=E. Výsledky: I1. x(t) = t arcsin Ct I2. Ano; řešení je x 0 a řešení jednoznačně řešitelné úlohy s počáteční podmínkou x(t0) = a = 0 pro t0 = 0 není řešením zadané úlohy. I3. x0(t) = 0, x1(t) = t x2(t) = t + t2 2 I4. t2 2 - t x(t) t2 2 + t I5. Reálné části vlastních čísel matice jsou nenulové, imaginární nulové; proto nestacionární periodické řešení nemůže existovat. I6. a < 0. II1. 1 2 ` 3 - e-t ´ . II2. Dravec-kořist; úživnost prostředí pro populaci kořisti je neomezená a obsahuje úkryt, který pojme populaci kořisti o velikosti k a ochrání ji před dravcem; koeficient úmrtnosti dravce bez potravy je a, efektivita, s níž přemění zničenou kořist na růst své populace je . Stacionární řešení x k + a , y 1 + k a je asymptoticky stabilní. (Pro k < 2a2 1 + r 1 + 1 a ! se jedná o ohnisko, pro k > 2a2 1 + r 1 + 1 a ! se jedná o uzel.) II3. S = -IS, E = IS - E, I = E, S(0) = N - 1, E(0) = 0, I(0) = 1. (N označuje velikost populace). Počet zdravých jedinců monotonně klesá k nule, počet infekčních monotonně roste k N, počet nakažených v latentním stadiu nejdříve roste a po dosažení jistého maxima klesá k nule. Diferenciální rovnice a jejich užití I 2. cvičná písemka I. část 1. Najděte obecné řešení rovnice y sin x = y ln y. 2. Zjistěte, zda je lokálně jednoznačně řešitelná počáteční úloha x + x sin 2t + x (cos t)2 = 0, x(0) = 1, x (0) = 0. 3. Ukažte, že funkce x1(t) = t a x2(t) = et tvoří fundamentální systém řešení homogenní rovnice přidružené k rovnici (t - 1)x - tx + x = (t - 1)2 . Pak najděte řešení této nehomogenní rovnice s počátečními podmínkami x(0) = 0, x (0) = 0. 4. Najděte maximální a minimální řešení úlohy x = x t , x(0) = 0. 5. Určete parametr a tak, aby autonomní systém x = 2x - 5y y = x + ay měl periodické řešení. 6. Zjistěte, zda řešení x 3 rovnice x = x3 - 27 je stabilní nebo asymptoticky stabilní. II. část 1. Najděte řešení počátečního problému x + 8x + 16x = cos t, x(0) = 1 9 , x (0) = 0, x (0) = - 1 9 , x (0) = 0. 2. Uvažujte model konkurence dvou populací takových, že pro druhou z nich je kapacita prostředí neomezená: dN1 dt = r1N1 1 - N1 K1 - a12N2 , dN2 dt = r2N2 (1 - a21N1) . Najděte nezáporná stacionární řešení a určete jejich typ a stabilitu. Určete podmínky, za kterých může druhá populace vyhynout. 3. Sestavte model epidemie SIS s vitální dynamikou za předpokladů: Potomky má pouze zdravá část (S) populace; úmrtnosti ve zdravé (S) a infekční (I) části populace mohou být rozdílné; omezenost zdrojů (vnitrodruhová konkurence) se neprojevuje, tj. zdravá populace by rostla neomezeně (exponenciálně). Může epidemie tohoto typu stabilizovat populaci? Jaká musí být úmrtnost infikovaných jedinců, aby se růst populace zastavil? Čas na vypracování: I. část 90 minut, II. část 60 minut. Bodování: I. část 6 × 1 bod, II. část 3 × 2 body. Hodnocení: I. část: dosáhnout více než 3 bodů. II. část: [5,6]=A, [4,5)=B, [3,4)=C, [2,3)=D, (0,2)=E. Výsledky: I1. y = exp n C tg x 2 o . I2. Ano. Jedná se o lineární rovnici se spojitými koeficienty. I3. et - t2 - t - 1. I4. Maximální ani minimální řešení neexistuje. I5. Systém má vždy řešení x 0, y 0, tj. řešení konstantní tedy periodické s libovolnou periodou. Pro a = -2 má nekonstantní periodické řešení. I6. Řešení je nestabilní. II1. x(t) = 1 9 cos t. II2. Pokud a21K1 1, existuje jediné stacionární řešení: sedlo (K1, 0) a druhá populace nemůže vymřít, roste nade všechny meze. Pokud a21K1 > 1, existují dvě stacionární řešení: stabilní uzel (K1, 0) a sedlo ,, 1 a21 , a21K1 - 1 a12a21K1 ; v tomto případě tedy může druhá populace vymřít, pokud její počáteční velikost je ,,dostatečně malá a počáteční velikost první populace je ,,dostatečně blízko kapacitě prostředí K1. II3. S = mS - d1S - IS + I, I = IS - I - d2I. Všechny parametry jsou kladné, m > d1. Systém má jediný rovnovážný bod ,, + d2 , (m - d1)( + d2) d2 , který je pro m - d1 > ,, 2d2 2 ( + d2) stabilním uzlem a pro m - d1 < ,, 2d2 2 ( + d2) stabilním ohniskem. Epidemie, která potlačuje plodnost, tedy může zastavit růst malthusovské populace bez ohledu na to, jaký vliv má na úmrtnost.