1 Dodatek k sylabům: Tabulka vývoje vybraných funkcí Zpracoval Jiří Dan Hrubá motorika a udržování rovnováhy (statomotorika) 5. měsíc gravidity - matka vnímá pohyby plodu do narození - reflexní činnost (mimovolní, stereotypní odpovědi na specifické podněty) Narození 0;1 novorozenecké reflexy 0;2 na krátkou dobu ležíc na bříšku zvedá hlavu 0;3 ležíc na bříšku pohybuje hlavou s pomocí paží zvedá hlavičku 0;5 zvedá hlavu ležíc na zádech 0;6 sedí po posazení s cizí pomocí 0;7 obrací se ze zad na bříško 0;8 sedí pevně po posazení bez cizí pomoci obrací se z bříška na záda s pomocí stojí 0;9 sedí bez opory, leze na bříšku 0;10 samostatně se posadí, leze 0;11 postaví se s oporou o nábytek 1;0 bez pomoci se postaví, stojí krátkou dobu, udělá 1. krok 1;1 jde, drží se za ruku, resp. se přidržuje 1;3 samostatně jde, volně stojí, po schodech se škrábe dolů tam a zpět 1;5 jde pozpátku 1;6 jde do schodů, přidržuje se (dětský krok) 2;0 jde ze schodů, přidržuje se (dětský krok) 2;2 1 vteřinu stojí na jedné noze, jde po schodech nahoru 2;3 jezdí na trojkolce 2;7 jde po schodech dolů 3;0 jde po schodech nahoru a dolů (střídá obě nohy) 3;8 5 vteřin stojí na jedné noze 3;9 poskakuje po jedné noze 4;9 10 vteřin stojí na jedné noze 5;3 chytá hozený míč 2 Jemná motorika (obzvláště motorika ruky, grafomotorika a motorika úst) Narození 0;1 úchopový reflex, polykací a sací reflex 0;2 počínající mimická hra koordinace očních pohybů 0;3 fixuje předmět očima a sleduje ho 0;4 přechod k aktivnímu uchopování pohybuje s předměty, které mu dáme do ruky počátek přijímání potravy lžící 0;4-0;7 koordinace oko - ruka 0;5 uchopování celou dlaní a nataženým palcem (např. chrastítko) 0;6 rukou si dává předměty k ústům 0;7 pije z podaného hrnku, olíže do čista lžíci 0;9 úchop palec-dlaň, samo drží láhev předání předmětu z jedné ruky do druhé 0;10 opozice palce a ukazováku (pinzetový úchop) 0;11 počátek volního kousání a žvýkání 1;0 přežvykuje pevnou stravu 1;0 - 1;6 dosahuje volního uchopování 1;1 ovládá ruce 1;3 spontánní čárání, staví věž ze dvou kostek 1;4 obrací listy knihy 1;5 čárá kruh 1;6 staví věž ze 4 kostek samostatně jí lžící a pije z hrnku 1;8 otevře zdrhovadlo (zip) 1;9 s pomocí si umyje a usuší ruce 1;10 rozšroubuje dózu, cukřenku 1;11 navléká velké perly 2;1 palec směřuje vpřed vzhůru při držení tužky kreslí svislé čáry 2;2 užívá kliku u dveří 2;3 hází balon nad hlavu 3 2;9 čárání s významem 3;1 stříhá nůžkami 3;3 zapne si knoflíky 3;4 samostatně si čistí zuby a kloktá 3;5 samostatně si umyje a usuší ruce 3;6 kreslí kruh podle předlohy 3;8 otáčí klíčem (ve dveřích nebo hračce) 3;9 kreslí hlavonožce 4;0 kreslí kříž podle předlohy 4;9 kreslí domy 5;0 kreslí čtverec podle předlohy 5;6 "napíše" podle předlohy jednoduchá slova 4 Vývoj systému regulujícího slyšení Narození 0;1 reflexní slyšení: reakce křikem při hlasitém hluku 0;2 pozornost při akustických podnětech, naslouchání 0;3 otáčení hlavy ve směru zdroje zvuku 0;4 hledá zvuk - pohybuje hlavou a očima uklidnění při hlasech a hudbě 0;5 rozlišování zvuků příjemných (známé hlasy, smích, hudba, zvony) a zvuků nepříjemných 0;7 zdokonalení hledání zdroje zvuku lokalizace tónu mimo oblast obličeje pomocí otáčení hlavy a pohledu 0;8 napodobí hluky (např. klepání, kvičení gumové panenky) 0;10 zpozorní při známých slovech 1;0 uposlechne jednoduché pokyny (dej mi míč) a zákazy (ne) 1;2 reaguje na jméno, rozhovory v okolí, zpěv, tikot hodin 1;5 zpěv tónů 1;6 na vyžádání opakuje jednotlivé slovo (3 slabiky) 1;8 ukáže jmenované části těla ukáže 4 jmenované věci 2;9 opakuje 4 slabiky 2;10 ukazuje činnost na obrázku 3;6 opakuje šestislabičnou větu nebo 2 čísla 4;6 opakuje osmislabičnou větu nebo 3 čísla 5;6 opakuje desetislabičnou větu nebo 4 čísla 5 Vývoj systému regulujícího řeč Narození 0;1 reflexní křik novorozence (1.-6. týden) 0;2 směrovaný křik, volání, emocionální křik (5.-7. týden) 0;3 broukání 0;5 slabiky, izolované zvuky 0;7 žvatlání 0;8 počínající porozumění slovům 0;9 žvatlání, napodobování 0;10 narůstající porozumění slovům 1;0 počátky řeči 1;6 jednoslovná věta 2;0 uvádí křestní jméno 1. věk otázek (Otázky "Co?") dvou- a víceslovná věta (plynulejší užití vět) užívá "ano", pochopení pojmenovací funkce slov 2;1 užití "já" a "můj", otázky "kde?" 2;8 užívání futura pomocí adverbiálních přívlastků (pojedu teď), otázky "kdy?" počínající flexe (skloňování, časování) přibývající vytváření pojmů časová adverbia présenta (teď) 2;9 uvádí jméno a příjmení 3;0 užívání plurálu 3;2 počínající 2. věk otázek (otázky "proč?") užívání "ty" a "tvůj" 3;3 uvádí protiklady (malý-velký) 3;6 užívání minulého času 3;7 užívání všech slovních druhů 4;0 užívání hlavních a vedlejších vět stadium intelektualizace řeči 4;6 užívání podmiňovacího způsobu 4;9 užívání budoucího času (až budu velká, budu chodit do školy) 5;0 ovládnutí artikulace (pražský), větné skladby a flexe 6 Vývoj kognitivních schopností Narození Stadium senzoricko-motorické 0;1 reflexní chování, vnímání světlosti 0;2 poznání tvarů 0;3 fixování předmětů, sleduje známé předměty 0;4 rozlišuje lidské obličeje od předmětů 0;5 koordinace vizuálních a uchopovacích schémat 0;7 pochopení konstantnosti velikosti předmětů znovu rozpozná známé osoby 0;8 pochopení stálosti objektu 0;10 pochopení konstantnosti tvaru 0;11 poznání vlastního obrazu v zrcadle 1;0 pochopení konstantnosti velikosti známých osob 1;2 vzrůstající poznání vlastní identity 1;3 pochopení množství 1 stadium předpojmového myšlení 2;3 vložení kruhu, čtverce, trojúhelníku do matrice 2;10 znovu rozpozná známá místa 3;1 navzájem přiřadí základní barvy 3;6 simultánní pochopení množství 2 3;9 vložení komplikovaných tvarů do matrice stadium názorného myšlení 4;6 simultánní pochopení množství 3 4;7 udává své pohlaví 5;0 znalost dnů v týdnu a ročních dob (neuspořádaně) 5;6 simultánní pochopení množství 4 ----oOo---- Dan XI/2000