\__J ^ Autismus Poruchy autistického spektra Etiologie: • předpokládá se, že jde o neurologickou poruchu, která ovlivňuje fungování mozku • až 4 x častěji u chlapců • většinou se projeví do tří let věku dítěte Čeho si mohou rodiče všimnout \ m už v raném věku dítěte ? ^ \^/ ^ • Nereaguje na své jméno • Neříká, co chce • Opožděný vývoj jazyka • Nereaguje na pokyny • Někdy působí dojmem, zeje neslyšící • Zdá se, že slyší, ale nikoli ostatní osoby • Neukazuje a nemává na rozloučenou • Říkal/a několik slov, ale nyní přestal/a V současné době I í ) ■ • Neexistuje objektivní diagnostický nástroj pro zjištění autismu • Diagnóza autismu je založena pouze na pozorovaném chování jedince • V raném dětství je velmi obtížné autismus diagnostikovat Triáda příznaků •Neschopnost společenské interakce • Neschopnost komunikace •Omezený, stereotypně se opakující repertoár zájmů a aktivit Nespecifické rysy • strach (fobie) • poruchy spánku a příjmu potravy záchvaty vzteku a agrese (zvláště pokud je přítomna těžká mentální retardace) většinou chybí spontaneita, iniciativa a tvořivost při organizování volného času potíže s koncepčností při rozhodování v práci i přesto, že schopnostmi na samotné úkoly stačí Typy poruch autistického spektra: • Dětský autism us • Atypický autismus • Rettův syndrom • Aspergerův syndrom • Dezintegrační porucha • Autistické rysy PROJEVY J • lze rozdělit do dvou skupin: • negativní symptomy- představující nedostatek či chyběni určitých standardních projevů O poruchy socializace O poruchy poznávání, tj. narušení orientace v prostředí O porucha rozvoje řeči, především • výkyvy chování - odchylky a nápadnosti v chování, které často působí jako další překážka přijatelné socializace. • + charakteristické zájmy - stereotypy, rituály, rigidita Oblast socializace komunikaci nechápou a nestojí o ni, což je nápadné pro společnost 1 o sobě nemluví jako o JÁ, ale ve 3. osobě jednotného či množného čísla nechápou JÁ, mají k sobě i k ostatním věcný přístup nerozlišují, co je živé a co neživé nerady se mazlí, nerozumí lásce, nemají rádi oční kontakt nechápou jak se zachovat v určitých situacích, nejsou schopni napodobovat 1 co se týče hry - nehrají si na něco (na obchod apod.) nedokáží odhadnout nebezpečné situace, nedovedou se bránit, nechápou hostilitu Oblast řečová I Onarušen vývoj řeči, řeč se buď nevyvine, nebo je ve srovnání se zdravými jiný vývoj C chybí fáze žvatlání, rovnou začnou produkovat slova, věty - ale věty, které slyší od ostatních, opakují je, ale nerozumí jejich významu -echolalie - stále opakující se monolog Smyslové vnímání I í ) l Onerozlišují, co je podstatné a co podružné Ozaměřují se na nepodstatné znaky C způsob, jakým vnímají je typický pro děti mladšího věku - očichávají různé věci Ona některé podněty jsou zvýšeně citliví (hlavně zvuky - vysavač, mixér...) - nerozumí jim, prožívají paniku a dávají to patřičně najevo Vztah k prostředí Odůležitý stereotyp, O pokud dojde ke změně prostředí - afekt. Afektem dávají najevo svou nespokojenost, obrovský strach často sebezraňování - koušou se do ruky, bouchají hlavou do zdi •zvýšený práh bolesti - méně vnímaví na bolest Onapř. když jdou do stacionáře, musí chodit stejnou cestou, dojde-li k sebemenší změně, chovají se afektivně O nepoučená veřejnost si může myslet, zeje dítě nevychované, proto se rodiny s těmito dětmi často izolují od společnosti Asperguv syndrom í ) ■ • Disharmonický vývoj osobnosti, s převažující poruchou v oblasti sociálních vztahů, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí. • Intelektově jsou dobře vybavené, některé jsou i výrazně nadané. • Integrace do ZŠ je možná pod podmínkou osobního asistenta. Výchova a vzdělávání • Společnost pro pomoc autistů AUTISTIK organizuje ozdravné, terapeutické a rehabilitační pobyty pro rodiny s autistickými dětmi, semináře, setkání odborníků s rodiči. • Rodičům je poskytována pomoc SPC, Spec. MŠ a spec. školami. • Škola musí respektovat zvláštní potřeby učení a podpory těchto dětí. • Integrace do běžné školy se nedoporučuje, měli by být zařazeni do speciálního zařízení - speciální aut. třída při PŠ. Teacch program • Upravené prostředí, strukturovaný prostor, vlastní pracovní místa s učebnicovými boxy, důležitá i časová struktura. K tomu je nezbytné kvalifikace personálu, didakticko-metodický koncept, odpovídající organizační podmínky, které umožňují jednotlivou podporu. • Základní principy: Oindividuální přístup O strukturalizace )vizualizace DALŠÍ METODY PRÁCE Alternativní a augmentativní komunikace Augmentativní (podporující, rozšiřující) komunikace - zlepšuje komunikační proces • Alternativní komunikace - nahrazuje orální řeč, přičemž se vždy snažíme upřednostňovat augmentativní komunikaci před alt Systémy AAK ■ í • Piktogramy • Znak do řeči • Komunikační systém MAKATON • Komunikační systém Bliss • Sociální čtení • Facilitovaná komunikace Pedagogická podpora a zásady: Uznávat dítě v jeho jiném bytí Pochopit, že zdánlivě nesmyslné jednání má pro dítě význam Vstoupit s dítětem do kontaktu, přijmout odmítání kontaktu z očí do očí Podporovat výstavbu já identity V sociální oblasti dbát na to, aby se dítě nefixovalo na jednu doprovodnou osobu a zajistit pocit bezpečí, nezanedbat jeho emocionální potřeby V oblasti vnímání se pokusit k obrácení pozornosti na nové objekty, obměňovat známé situace a děje, udržovat prostorové uspořádání přehledné, aby dítě nemělo strach a nebylo nejisté V oblasti motoriky a praktických dovedností podporovat pohybové dovednosti, sebeobsluhu, kreslení, malování, psaní V oblasti rozumových schopností umožnit vytvoření si obrazu světa a pomoci k orientaci, začlenění a schopnosti jednání