(©) Centrum pro výzkum iŕP^ toxických látek v prostředí Půdní ekotoxikologie v Centru pro výzkum toxických látek v prostředí Doc. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D. hofman@recetox.muni.cz Úvod (©) Proč nás zajímá půda ? • Klíčová složka přírody, neobnovitelný přírodní zdroj • Produkční schopnosti půdy • Počátek i konec potravního řetězce a cyklů látek • Filtrační a dekontaminační prostředí • Zásobárna biodiverzity Půda je v ohrožení - celosvětově r O NUTNOST UDRŽENI PUDNÍ KVALITY A ZDRAVÍ JAK LZE PŮDU CHRÁNIT ? • Politika a legislativa • Výchova, vzdělávání, komunikace • Výzkum (©) Půdní ekotoxikologie • zkoumá efekty kontaminace na půdní organismy , RO LiEÍl contaminant Výzkumná podpora ochrany půdy proti kontaminaci \$®w@»\ a dalším stresorům (vědecká báze ochrany půd) ÚKOL: Sledovat vztahy mezi organismy a kontaminanty v půdním prostředí v celé jeho komplexnosti... A vyvozovat závěry, navrhovat řešení a nástroje pro účinnou a racionální ochranu půd ... HLAVNÍ AKTIVITY Vývoj nástrojů použitelných v rutinní Vědecký výzkum komplexních praxi témat jako: Testování chemikálií a - Osud kontaminantů v půdě přípravků Testování odpadů, kalů Hodnocení kvality půd a biodostupnost - Toxicita směsí - Biodiversita apod. (©) Skupina půdní ekotoxikologie --- LHTLM LANCASTER UNIVERSIT ECT Oekotoxikologie GmbH (Research atid'Services in 'EcotojQčůíůgy vrije Universiteit amsterdam INSTITUTE OF CHEMICAL TECHNOLOGY PRAGUE (Bio)monitoring půd Monitoring půd prováděný centrem RECETOX Rozsáhlá síť lokalit: - regionální pozaďový monitoring na observatoři Košetice - monitoring lesních ekosystémů - půdy v okolí průmyslových zdrojů (cementárna Mokrá či Beroun) - půdy zatížených regionech (Zlínsko, Liberecko, Berounsko ...) - půdy v okolí silnic a dálnic - nivní půdy v celé ČR zahrnuje několik set lokalit a tisíce vzorků (opakování kampaní) Komplexní studie Zaostřeno nejen na půdu! OVZDUŠÍ Polyaromatické uhlovodíky (PAHs) Polychlorované bifenyly (PCBs) Organické chlorované pesticidy (OCPs): HCH, DDT, HCB Polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDDs/Fs) Polétavý prach (PM2,5 a PM10) Těžké kovy (HMs) Volatilní organické látky (VOCs) výsledky ze stanice AIM ČHMÚ na lokalite 12A - štandartní atm. polutanty a proudéní Testy toxicity a genotoxicity PUDA Polyaromatické uhlovodíky (PAHs) Polychlorované bifenyly (PCBs) Organické chlorované pesticidy (OCPs): HCH, DDT, HCB Polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDDs/Fs) Těžké kovy (HMs) Fyz.-chem. parametry Testy toxicity a genotoxicity Hodnocení biologické kvality půd SEDIMENTY Polyaromatické uhlovodíky (PAHs) Polychlorované bifenyly (PCBs) Organické chlorované pesticidy (OCPs): HCH, DDT, HCB Polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDDs/Fs) Těžké kovy (HMs) Obsah Corg srovnaní lokalit Analýza rizik VODA Polyaromatické uhlovodíky (PAHs) Polychlorované bifenyly (PCBs) Organické chlorované pesticidy (OCPs): HCH, DDT, HCB pH, teplota, vodivost, 02 Testy toxicity a genotoxicity Srovnání s LIMITY (©) Studie vlivu průmyslových zdroju Základní baterie mikrobiálních parametrů velikost mikrobiální biomasy Cbio • respirační aktivita - bazálni respirace - BR a substrátem indukovaná respirace - SIR, respirometrie - OxiTOP íxample of aovUcation usina MG/... measuiina vesseh mineralizace dusíku: amonifikace a nitrifikace (AMO, NIT) či potenciální amonifikace a nitrifikace (PAMO, PAO) enzymatické aktivity (dehydrogenázová aktivita) diverzita společenstva půdních mikroorganismů 10 PřÍKlady studentských prací - půdní mikrobiologie Diplomky: • Metodická standardizace kinetických testů substrátem indukované respirace u kontaminovaných půd • Testování vlivu POPs na půdní mikrobiální společenstva - laboratorní kultivace jako standardní test ekotoxicity • Validace metody hodnocení funkční diverzity systémem BIOLOG pro ekotoxikologické studie • Validace a optimalizace postupů odběrů, transportu a úpravy vzorků půd pro mikrobiální analýzy • Vliv zimního chemického ošetření silnic na mikrobiální společenstvo okolních půd Disertace: • Efekty perzistentních organických polutantů (POPs) na vybrané parametry půdních mikrobiálních společenstev Výzkum půdních mikroorganismů na úrovni biomasy, procesu a společenstva (©) Vliv solení na pudní chemismus a MO Půdní ekotoxikologické biotesty (©) / Proč ekotoxikologické biotesty ? CHEMICKÉ ANALÝZY samotné NEDOKÁŽOU postihnout reálné riziko pro živé organismy: 1) reálná expozice se liší podle biodostupnosti toxických látek v dané situaci, 2) jde vždy o směs toxikantů, která působí jinak než jednotlivé toxikanty zvlášť 3) Negativní vlivy matrice samotné bez ohledu na obsah toxikantů a interakce vlivu matrice s efekty toxikantů 4) spektrum analytických metod (tedy i limitů) je omezené a ve vzorku mohou být přítomny neanalyzované významně toxické látky Půaní biotesty - koncepce A Response Dose Testuje se chemická látka koncentrační řada, např. 1, 10, 100, 1000 mg Cd / kgsuché půdy Testuje se materiál typu kontaminovaná půda, sediment, kal ČOV apod. koncentrační řada vzniká „ředěním" s referenční půdou, naW. 10, 20, 40, 80, 100 % kalu s čistou půdou 15 Artificiální půda 0% Suchá a jemně namletá rašelina 20% Kaolinitový jíl obsahující minimálně 30% kolinitu 70% Křemenný písek jemný obsahující minimálně 50% zrn o velikosti 0,05 - 0,2 mm 0,3 - 1% Uhličitanu vápenatého, který je přidán tak, aby výsledné pH bylo 6 ± 0,5 Test s chvostoskokem Folsomia Candida (©) Test s chvostoskokem Folsomia Candida / / 18 19 Příklady studentských prací P a DP: Testování ekotoxicity POPs na půdních roupicích Efekty perzistentních organických polutantů (POPs) na půdní chvostoskoky Zavedení a optimalizace metod pro vybrané biomarkery půdních bezobratlých Efekty organicky bohatých kalů a sedimentů na půdní biotu v terestrických modelových ekosystémech Vliv vytěžených sedimentů na nitrifikaci v půdě po aplikaci na zemědělskou půdu Využití testu toxicity s Caenorhabditis elegans pro hodnocení kontaminovaných půd a sedimentů Disertace: • Ekotoxikologie půdních bezobratlých: žížaly, roupice a chvostoskoci Využití hlistic (Nematoda) pro výzkum efektů POPs na receptory v půdním prostředí (©) Toxicita toxafenu půdní organismy 0 1 10 IDO TcHaphene contsrtralKjn (mgJkgJ 0 1 10 100 1000 10400 Toaphena cůicerlrafon (mg/kg) o. •u 5 i S, iß l Í0 t 60 40 20 ■ í i í i i a í - "700 (00 B 500 ä -■- survival O- reproduction 300 iri ŮJ SM f 100 I 0 ] 10 100 1000 L0O00 Tcraphene concentralion (mg/kg) 100 LOUD 10000 Toaphene concentration (mg/kg) 000 10 WC TgKspriene TOncentra(iOfi (mgig) CH? M U JU kil [jhJIlliKS Ü (B j :l.: :l :l! '.'i (ngcoj-c.a-1 .h-1) Subsuaia-nduced 1 10 ICO 10M \*:i:.-i7iiü ůaneenlraliofi {rig/kg) To*aphene oaneerilraliMi {mg/ta]) i-■ ii ■ -=iľ .-i (M NHrN.fl-'.d-1) '. :■1 eal -.i o t m ton tmu To*aphäM OHioenlíaliai ľ ■ ■ i-. _.j■ Arg hline =■-■!-■ i-.'i ■ -,=■: -.-i D t 10 100 1000 . i: i >■ i _■ i ití concerts aiiai (mg/kg) 0 1 10 100 1000 0 1 10 100 1000 ■. i r.'i in concert!äian (mg/kg) Tcxapnece coccertf äiai (mg/kg) Bezchlebová, J., Cernohlávková, J., Lána, J., Sochová, I., Kobetičová, K., and Hofman, J. (2007): Effects of toxaphene on soil organisms. Ecotoxicology and Environmental Safety 68, 326-334. 21 Hodnocení kalu ÚČOV Praha Obsah konta m i na ntů ve srovnání s limity (mg/kgDW) Limit ČR Limit EU Limit EU návrh Kal v této studii As 30 6.1 Cd 5 20-40 10 2.7 Cr 200 1000 133 Hg 4 16-25 10 3.8 Ni 100 300-400 300 67.5 Pb 200 750-1200 750 60.4 Zn 2500 2500-4000 PCBs 0.6 0.3 0.16 PAHs 6 F. Candida - survival 100 - - - ■ a 75 80 -> £ 60 - \ V 1 40- V m \ 20 - \T ■ 0 - -........1-1-1 1 1 1 0.1 1 10 % Sludge in soil 100 E. albidus - survival 100 g 80 60 £ V) 40 20 0 T í T _■-1--L_ t—i i i i im-1—i i i i mi-r t r .t 0.1 1 10 % sludge in soil 100 E. crypticus - survival -1—I I I 11 III-1—I I I 11 III-1— 0.1 1 10 % sludge in soil 100 C. elegans - survival 100 75 80 I 60 v> 40 a? 20 0 ■ - - . ■ -L ■ i J 0.1 1 10 % sludge in soil 100 F. Candida - reproduction 500 400 300 200 100 0 —r"T-i"T".".- 0.1 1 10 100 % sludge in soil E. albidus - reproduction 1 10 % sludge in soil 100 E. crypticus - reproduction 500 v, 400 aj č 300 Kritérium toxicity Kontaktní testy Reprodukční test s roupicí E. crypticus ISO 16387 (2004), OECD (2004b), ČSN ISO 11267, 2010 Počet juvenilů a dospělců 20 °C, 50% WHC, krmení ovesné vločky, světlo/tma 15 g, 4x vzorky, 8x kontrola 28 dní mortalita < 20%, juvenilové > 25 na nádobu, CV< 50% apočet juvenilů nižší o 50% než v kontrok "mortalita > 20% Reprodukční test s chvostoskoky F. candida ČSN ISO 11267 (2010), ISO 11267 (1999), OECD (2009) Počet juvenilů a dospělců 20 °C, 50% WHC, krmení kvasnice, světlo/tma 30 g, 4x vzorky, 6x kontrola 28 dní mortalita < 20%, juvenilové > 100 na nádobu, CV< 30% apočet juvenilů nižší o 50% než v kontrok "mortalita > 20% Test inhibice potenciálni oxidace amoniaku ISO 15685 (2004) Aktivita potenciální oxidace amoniaku 25 °C, pH suspense 7,2, původní WHC půdy 60% 10 g, 3x vzorky, 5x kontrola < 1 den 0,2-0,8 |jg N02-N/g/hod aaktivita směsi + její SDje nižší než Acak (0,25x aktivita půdy + 0,75x aktivita sedimentu) Test inhibice růstu kořene salátu L. sativa ISO 11269-1 (1993), ASTM E 1963-09 (2009) Délka kořínků 24 °C, 60% WHC, tma 300 g, 4x vzorky, 6x kontrola 4 dny Délka kořene > 15 mm, CV < 20% adélka kořene menší o 30% než v kontrok Reprodukční test s žížalou E. fetida ISO 11268-2 (1998), OECD, (2004a) Počet juvenilů, kokonů a dospělců, změna váhy 20 °C, 50% WHC, krmení hnůj, světlo/tma 500 g, 5x vzorky i kontrola 56 dní mortalita < 10%, juvenilové > 30 na nádobu, CV< 30% reprodukce inhibována o 50% vůči kontrole "mortalita > 20% "úbytek váhy > 20% Únikový test s žížalou E. fetida ISO 17512-1 (2008) Únik žížal z testovaného vzorku do kontroly 20 °C, 50% WHC, světlo/tma 200 g, 5x vzorky, 10x kontrola 2 dny mortalita < 20% dúnik > 60% Test mortality s hlísticí C. elegans ASTM E2172-01 (2008), ISO 10872 (2010) Počet dospělců 20 °C, tma 3 g, 5x vzorky i kontrola 1 den mortalita < 20% "mortalita > 20% Testy výluhu Test imobilizace hrotnatek D. magna ČSN EN ISO 6341 (1997), ISO 6341 (1996) Imobilizace dospělců 20 °C, pH 7,8, tma 10 ml 2 dny mortalita < 10% °inhibice vůči kontrole > 20% Test inhibice růstu řas P. subcapitata ČSN ISO 8692 (2005), ISO 8692 (2004) Růst 23 °C, pH 8,3, světlo < 1 ml 3 dny Zvýšení populace 16x °inhibice vůči kontrole > 25% Test inhibice luminiscence bakterie V. fischeři ČSN EN ISO 11348-3 (2009), ISO 11348-3 (1998) Luminiscence 15 °C, pH 7 1 ml < 1 den °inhibice vůči kontrole > 20% a Kritérium toxicity pro reprodukci roupic, chvostoskoků, pro inhibici růstu salátu a inhibici oxidace amoniaku dle vyhlášky č. 257/2009 Sb. " Kritérium toxicity pro test s hlísticí, pro mortalitu u chvostoskoků a roupic a změnu váhy žížal je navrženo na základě kriteria toxicity pro mortalitu žížal v ISO/FDIS 17616 (2007) 0 Kritérium toxicity pro reprodukční test se žížalou, testy s dafniemi, řasami a V. fischeři úle ISO/FDIS 17616 (2007) d Kritérium toxicity pro únikový test se žížalou a dle ISO 17512-1 (2008) (©) Výsledky {Počet indikaci půdní (vyhláška) [Počet indikaci půdni (alternativní) [Počet indikaci půdni (celkem) [Počet indikaci (výluh) [Počet indikaci (celkem) ipH H20 X (0 < [As mob T3 O __ Cd mob n Q. i Pbmob c _D±_ Zn mob |PAHs |PCBs |ddt 1 2 2 4 4 "Ti 1.6 0.01 0.03 35 0.03 0.8 959 10 6.5 2 1 1 1 ^b. 0.08 4.1 0.01 0.47 0.11 _________________________1.4 0.07 ________________.82. 2.1 _____________143 _________________1.5 10.7 __ lil lil iL 5.8 Ö.04 .._________6.8 ö.'ö'i Ö.26 0.01 ________________________29 ö.ö'i _____________1.23 .._________0.8 2 17Ö _________________1.4. 15.Ö 5.2 Ö.13 16.9 ö.'ö'i Ö.78 Ö.Ö8 ________________________50 Ö.Ö3 _____________216 3.1 9 040 ________________.22. 23.6 ............... ......... ......... "2" .......... ........ 4.6 Ö.03 2.8 ö.'ö'i Ö.16 ö.i'ö 3 Ö.Ö9 46 i.3 _____________314 _________________1.1. .._________7,6. ............... ......... ......... .......... _ 4.7 Ö.05 76.5 005 .0,4.5. Ö.Ö7 _____________________775 2Í .99 _____________4.1.0. .._________9,7 i Ö9Ö _________________1.3. .._________9.4 7 Iii lil ...™... .......... I?I 4.1 Ö.44 10.2 .....II 14.3 ö.'ö'i ö.'ö'i ö.'ö'i q 23 ___________.0,17 0.10 ö.i'ö Ö.Ö7 Ö05 ________________________35 ________________________33 ________________________29 0.54 Ö.47 Ö.2Ö ________________.87. ________________.43. ________________.27. 23.2 ___________LI .._________6.5 i 36Ö _____________495. _____________383. _________________1.5. 12.3 16.7 .._________9,8. ...... __________1.0.1.0. _____________104 10 3 3 ...i... 4 28.Ö ö.'ö'i 0.53 ö.i'ö _________________________1.8 Ö.Ö9 _____________1.28 8.9 _____________225. _________________1.1. .._________7.8 "2" "2" _ 5.9 ö.i'ö 9.3 ö.'ö'i .Q..20. ö.'ö'i _________________________1.8 Ö.Ö2 ________________51. Ö.i _____________258. _________________1.4. 16.5 lil _ "3" ........ 6.2 Ö.08 .._________7.6 ö.'ö'i ___________0,2*2 ö.'ö'ö ________________________6.i. ö.ö'i ________________.38. .._________0.0 _____________428. ____________________5. .._________6.9 ............... lil ......... "7" 3.8 Ö.Ö9 9.2 ö.'ö'i ___________0,24. Ö.Ö8 ________________________79 Ö.55 ________________.29. i.2 _____________370. ________________.34. i i .9 ......... ......... "7" 6.6 Ö.Ö7 6.7 ö.'ö'i .0,23. Ö.'Ö'Ö ________________________29 ö.ö'i ________________.75. Ö.Ö i ZiÖ ________________.35. .._________9,9. ""Ts" lil ......... .......... _ 6.4 Ö.06 .._________7.3 ö.'ö'i Ö.18 Ö.'Ö'Ö _________________________1.9 ö.ö'i ________________.80. .._________0,0 i 47Ö _________________1.8. .._________9.2 "~16~ ■4 "7 ......... ......... ......... ......... lil _ ......... 4.1 Ö.11 14.8 ö.'ö'i Ö.20 Ö.Ö9 ________________________30. ÖJi _____________iil .._________3,1 iäiöö _________________1.8. i'0.3 r.Ts...^ rTrfTi1:........ 19 2 2 2 4.7 0.07 9.9 0.01 0.56 ö.i'ö ________________________39 0.16 _____________1.45 .._________3.7 _____________51.0. _________________1.7. .._________8,6 ............... ......... ......... "7" 4.4 Ö.Ö7 8.9 ö.'ö'i .0,4.7. Ö.Ö9 ________________________57 Ö.75 _____________1.69 13.3 _____________662 _________________1.4. .._________8,8. ......... ......... lil _ 5.3 Ö.06 9.3 ö.'ö'i Ö.17 Ö.Ö2 _________________________1.2 Ö.Ö3 _____________1.33 .._________ÖJL 6 i 40 _________________1.1. i'Ö'.Ö "2" ......... "3" ........ r 4 Ö Ö"? 12.3 ö.'ö'i ...........Oj.!. ö.'ö'i _________________________1.Ö ö.ö'i ________________.39. Ö.3 _____________597. _________________1.0. .._________8,0. ............... "2" _ "4" ......... 16.Ö ö.'ö'i Ö.21 ö.'ö'i _________________________1.9 Ö.Ö2 ________________.78. Ö.4 _____________580. ________________.27. i'Ö.3 ......... ......... 2 __________ ^„.p..„_p 20.6 Ö 03 ..........OJÍ ö.'ö'i ________________________.20. ö.ö'i _____________1.66 .._________1.0 3 53Ö ________________.37. 32.3 .............. "2" lil "3" 2 5 < 22.4 004 .0,78. Ö.Ö3 ________________________57 Ö.Ö3 _____________3.Ö8. 8.1 ________________.4.1.. 14.5 __ "3" "3" 3 gö Ö.06 19.4 002 Ö.20 ö.'ö'i ____________________________3 ö.ö'i _____________i.i.6 Ö.i 7 670 _________________1.1. i i .3 ......... lil "2" _ 7.1 Ö.04 10.1 ö.'ö'i Ö.15 Ö.'Ö'Ö _________________________Ii. ö.ö'i ________________.59. .._________0,0 1 290 ________________.26. .._________8,3. .............. "2" "2" .......... ........ 7.1 Ö.03 9.2 ö.'ö'i Ö.18 Ö.'Ö'Ö _________________________1.Ö ö.ö'i ________________.52. Ö.'Ö _____________182. _________________1.4. .._________2,8. .............. ......... ......... "2" .......... ........ F 4 "Ö.04 _____9,1 ö.ö'i Ö..24 Ö;Ö'Ö 7 ö.ö'i 47 .__________ö,o. 327 13 8.6 ............... Iii ..... I?I 1 iL T ""ji"" JĹ 29.4 003 .0,3.8. Ö;'Ö3 _________________________1.8 Ö.Ö5 _____________1.42 ___________2,1 694 _________________1.0. .._________8.8 _ -2--T ........ .._ 108 17 1 2 774' _____________21.3. 18 ...9.9.6,6 40 33 2 3 4 7.0 6.08 977.7 0.41 19.771 0.00 _____________________128 0.00 2750 1.5 330 ____________________0 .._________3.0 ......... ......... "2" .......... ........ 6.7 Ö.08 .._________4,9. 0.01 0.06 0.00 ö.ö'i ________________.26. .._________0,1 7 872 _________________1.0. 13.2 "3" í 4 1 5 5.7 0.28 13.9 Ô 04 i.i 2 0.19 479 13.66 271 22.Ö 1 880 20 9.Ö 36 i ...9....I1J...1..ĽL 4,9 0,12 26,9 0,01 0,40 0,19 1300 144,65 132 20,8 621 0 1.1 Celkové výsledky: málo významných vztahů (r < 0,60) Vzorky identifikované jako toxické, jen pár možných důvodů, např. vz. 9 - pH 2,8 ^vz. 18 pro půdní organismy - nejvyšší koncentrace PAHs + zvýšený obsah kovů (Cd, Zn) a to i dostupné formě vz. 32 - vysoké koncentrace kovů i v mobilní formě Naopak celá řada vzorků identifikována jako toxická, aniž z výsledků analýz patrná zátěž kontaminanty či nevhodné fyz.-chem. vlastnosti Biodostupnost kontaminantů v půdách (©) 75 -t: o E > 3 E o 100 90 80 70 60 4 50 40 30 20 10H 0 roc se zabyvat biodostupnosti ? Eisenia andrei exposed to 2000 Pb mg/kg ^ ^ v- xS From: Bradham et al. (2003) Soil (©) Specifika půdního prostředí i v*** Chvostoskok i mm —|— ^ ^ 1 - 2 mm 100 um / IlO um 1 um 100 nm 1 nm 0.1 nm \ Houby 2-10 um Bakterie 1-2 um Jílová Částice Či h um i nová kyselina - 2-0.2 um Organický polutant 1 nm Anorganický polutant -0.1 nm 29 Příklady prací • Ekotoxicita vybraných perzistentních organických polutantů v půdách ve vztahu k jejich biodostupnosti • Nové chemické metody vhodné pro hodnocení biodostupnosti půdních kontaminantů • Bioakumulace polutantů bezobratlými v půdě ve vztahu k jejich biodostupnosti • Využití metody SFE k extrakci vybraných organických polutantů • Osud a biodostupnost PAHs v artificiálních půdách • Možnosti snížení rizikovosti arsenu v problematických kalech (©) Sledování biodostupnosti pro žížaly / P hena nth rene Pyrene "-a----H---- t---t= = = =£= = = : Metody pro odhad biodostupnosti 10 mM NaN3 a PDMS vlákno 30 um / Zkumavky, půda 0-5g) Třepačka (20 h) Extrakce a analýza (©) Sledování snížení rizikovosti kalu s As / (©) I ce výuky environmentálne zaměřených oborů sociální 1 li li MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání vv;**^?7 fond V CR EVROPSKÁ UNIE mládeže A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost IMI INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Cílem projektu je, aby výuka PřF MU zaměřená na problematiku životního prostředí vzdělávala absolventy a absolventky lépe připravené na potřeby trhu práce a systematicky vzdělané v oblasti trvale udržitelného rozvoje. Inovace zvýší u budoucích absolventů a absolventek flexibilitu, uplatnitelnost, konkurenceschopnost a přechod do praxe. (©) Nové předměty od 2011 z. ENV001 Environmentalistika v dnešním světě ENV002 Trvale udržitelný rozvoj ENV003 Environmentálni informace a modelování ENV004 Stáž v environmentálni praxi ENV005 Politika a nástroje ochrany životního prostředí ENV006 Statistické zpracování environmentálních dat ENV007 Vzorkování a základní chemické a biologické analýzy v hodnocení životního prostředí ENV008 Nápravy environmentálních škod ENV009 Odpadové hospodářství v praxi ENV010 LCA - hodnocení životního cyklu výrobků a služeb ENV011 Přenositelné kompetence v environmentálni praxi ENV012 Chemická bezpečnost a hazardní materiály Hf evropský ř00?'11!,, 1 M MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzděUvínl fOndVCR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pfO INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 35 Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Kamenice 126/3, Brno - Bohunice Tel: 549 49 4267, 775 140 071 Fax: 549 492 840 E-mail: hof m a n @ recetox. m u n i. cz http://www.recetox-education.cz/index-vyuka.php?page=uvod www.recetox.muni.cz