Člověk-Auto: náměty a témata pro výzkum a bakalářské, diplomové práce a doktorské práce Viníci dopravních nehod v Jihomoravském kraji: Věk, pohlaví, příčiny Anotace: Statistické vyhodnocení nehodovosti z hlediska věku a pohlaví účastníků nehod a příčin. Řízené rozhovory s „viníky“ a „poškozenými“ zaměřené na změny chování před dopravní nehodou a po ní. Automobil: Sexuální a erotické souvislosti Anotace: Význam automobilu v sexuální praxi mladých lidí (například v sociální vrstvě vysokoškolských studentů) – seznamování, schůzky, sexuální styky. Získávání dat pomocí dotazníkových šetření, řízených rozhovorů a ankety na internetových sociálních sítích. Automobil a prostředí: Transkulturní studie Anotace: Vztah člověka k automobilu v různém geografickém a klimatickém prostředí (úspornost a malé rozměry při jízdě a parkování ve městech atd., téměř úplná nepřítomnost jakýchkoliv cest v některých krajích atd.; spolehlivost v odlehlých končinách, vytápění v severských krajích). Nejenže pro každého člověka v rámci jedné kultury může automobil znamenat něco jiného, ale také v různých prostředích může mít zcela jiný rozměr. Automobil: Zvířata Vztah automobilismu k volně žijícím zvířatům. Tento vztah je oboustranný a i když je významnější pro zvířata, dotýká se někdy citelně i řidičů nebo majitelů aut. Změny prostředí způsobené člověkem jsou faktory, ovlivňující populace živočichů stejně jako faktory přírodní. V území omezeném nějakými bariérami se projevuje tzv. „ostrovní efekt“, známý z biogeografie. Na druhé straně mohou představovat komunikace i vůdčí linie pro migrace živočichů podobně jako pro invazní druhy rostlin, například šíření hrabošů polních příkopy podél komunikací do nitra lesů nebo do vyšších poloh. Toto vše jsou důsledky existence komunikací. U pohyblivých pozemních živočichů se však často stává komunikace rozhraním mezi životem a smrtí v důsledku provozu. Z hlediska automobilistů jsou důležitá především velká zvířata: srážka, někdy nevyhnutelná, může skončit tragicky. Ani v garážích si nejsou auta před živočichy „jistá“, neboť plastové kabely pod kapotami se mohou stát „potravou“ (například kun lesních). Jsou známy i případy hnízdění, a to dokonce někdy úspěšného, na konstrukci spodku nákladních aut a krmení mláďat během jízdy. Automobil: Kam s ním? Anotace Exhalace, vrakoviště, recyklace, aspekt vývoje motorů z hlediska úspornosti. Zrychlení a rychlost automobilu: Fyziologické a psychologické aspekty Anotace: Podstata příjemnosti/nepříjemnosti pocitu zrychlení. Kam sahají fyziologické a psychologické hranice zrychlení a maximální rychlosti. Proč o to mnozí z nás usilují? Automobil a interiér: Antropologická studie Anotace: Automobil a jeho části jako součást obytného interiéru. Existují interiéry, kde místo obrazu visí na betonové masivní stěně originální ojetý závodní vůz. Sochařsky tvarovaná část karoserie se stává velkorozměrovým výtvarným prvkem jako socha. Díly a části aut a motorů jsou po transformaci užity jako sedací, lehací, osvětlovací, stolkové nebo zásobníkové interiérové prvky. Dalším řešením je použití celých karoserií včetně sedadel k vytvoření „boxů“ v kavárenském provozu. Cíle: Cílem je zjištění významu a smyslu takových objektů a antropologické hledání kořenů takového počínání (uvádění starých věcí do nového a jiného užití) v minulých kulturách. Materiál: Podklady, konzultace a exkurze do realizovaných objektů jsou zajištěny. Metody: Popis a obrazová dokumentace „auto-objektů“, řízené rozhovory s jejich autory a uživateli, odpovídající na otázky takové volby atd. Vedoucí práce: Prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc. Konzultant: Ing. arch. Jan Velek Automobil a exteriér: Antropologická studie Anotace Existují případy, kdy „garáž“ tvoří například jednu prosklenou stěnu obytného pokoje a ze sezení je vidět přímo zaparkovaná a nasvětlená auta. Milovník dvoutaktních motorů sesbíral desítky starých aut a vytvořil z nich v podstatě „obrazovou“ galerii v prostorách bývalé průmyslové haly, která je navíc mimořádně dobře řešena jako průmyslová architektura a objekt působí jako velká soukromá galerie. Cíle: Cílem je zjištění významu a smyslu takových objektů a antropologické hledání kořenů takového počínání (uvádění starých věcí do nového a jiného užití) v minulých kulturách. Materiál: Podklady, konzultace a exkurze do realizovaných objektů jsou zajištěny. Metody: Popis a obrazová dokumentace „auto-objektů“, řízené rozhovory s jejich autory a uživateli, odpovídající na otázky takové volby atd. Vedoucí práce: Prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc. Konzultant: Ing. arch. Jan Velek Automobil: Lidská agresivita Anotace: Automobil je sice především dopravním prostředkem, od počátku své existence je však spojován s nebezpečím a agresí. Výzkumy ukazují, že v českých zemích je typickým agresivním řidičem muž do 35 let. V poslední době přibývá na českých silnicích i agresivních řidiček. Za jejich chováním je hlavně neschopnost zvládat stres a ovládat emoce nejen za volantem. Řízené rozhovory s „agresory“ a jejich „oběťmi“ zaměřené na příčiny agresivního chování. Automobil: Výraz lokálního patriotismu v historickém a kulturním kontextu Anotace: Vynález a masové rozšíření automobilu změnilo povahu moderní civilizace, bezpochyby způsobilo sblížení životního stylu širokých vrstev v různých částech světa a promítlo se i do architektury, urbanizace a uspořádání veřejného prostoru. V době existence globálních automobilových značek začínáme zapomínat na dobu, kdy existovala úzká vazba mezi národní identitou a konkrétními automobilovými značkami. Úkolem studie bude prozkoumat způsob, jak se v určitých historických epochách promítala do vzhledu, vybavení a výroby některých výrazných automobilových značek (Austin, Citroën, Fiat, Ford, Mercedes, Peugeot, Renault, Saab, Škoda, Volkswagen, Volvo apod.) dobová atmosféra, kolektivní aspirace, očekávání a historické osudy moderních národů. Automobil: Česká beletrie Anotace: Automobil jako téma české beletrie (romány, povídky, eseje) od konce 19. století do současnosti. Zjištění proměn sociální a kulturní hodnoty a symboliky automobilu jako antropologického fenoménu od počátku jeho vstupu do literárních děl (koncem 19. a počátkem 20. století) až do současnosti. Automobil: Slovenská beletrie Anotace: Automobil jako téma slovenské beletrie (romány, povídky, eseje) od konce 19. století do současnosti. Zjištění proměn sociální a kulturní hodnoty a symboliky automobilu jako antropologického fenoménu od počátku jeho vstupu do literárních děl (koncem 19. a počátkem 20. století) až do současnosti. Automobil: Český film Anotace: Nástup prvních motorových vozidel (v roce 1886 bylo patentováno Benzovo tříkolové vozidlo se spalovacím motorem, které způsobilo revoluci ve výrobě automobilů) a objev celuloidového pásu s pohyblivými obrázky spadají do závěru devatenáctého století. Tyto dva fenomény se záhy spojily a na plátně se objevil první automobil. Vozidla na plátně zafungovala jako symbolické vyjádření oscilující od vyjádření sociálního statusu jeho majitele, aktuálních estetických kritérií, prezentace technologického pokroku až po normativní roli, kterou v mnoha dílech zastávalo. Jak byly tyto a další antropologické projevy zobrazovány a proměňovány v kontextu doby v české filmové produkci od jejích počátků až do současnosti? Automobil: Reklama Při výkladu tématu automobilu a reklamy lze vymezit minimálně tři možná pole zkoumání: reklama na auto (1), reklama na autě (2) a reklama pohledem z okna aut (3). Antropologické výzkumy vztahu automobilu a reklamy jsou spíše na okraji současného antropologického diskurzu. O to důležitější by byla práce pomáhající rozkrytí tohoto badatelského pole, neboť automobil je se světem reklamy úzce spojen již od prvních momentů rozvoje automobilismu koncem 19. století. xxx Další možná témata: Vystavování automobilů v interiéru a to jako komerční aktivita – veletrhy, prodejní stánky atd. * Vystavování automobilů jako výsledek sběratelské aktivity, nebo firemní aktivity – formou muzea – muzeum BMW, Mercedesu, Škody atd. * Individuální vs. hromadná doprava. * Silniční doprava vs. jiné dopravy. * Automobilová doprava budoucnosti.