Vědecká prezentace v botanice a zoologii Eva Řehulková PŘEDNÁŠKA Oddělení Parazitologie, ÚBZ, Kotlářská 2, 611 37 Brno knizka_21 Působivá prezentace a přednáška v angličtině Autor: Mario Klarer Nakladatel: Grada Vydáno: 2007 103313676118849 Jak psát a přednášet o vědě Autor: Zdeněk Šesták Nakladatel: Academia Vydáno: 2000 Příprava přednášky 1.Hlavní myšlenka, cíl -o čem chci mluvit ? -co si má posluchač odnést ? CÍL → OSNOVA (hlídá téma a čas) → TEXT Pomocné otázky: •popsat = Co? •vysvětlit = Jak?, Proč? •specifikovat = Jaké jsou nové podrobnosti? •zhodnotit a doporučit = Co si myslím? •přesvědčit = Pro co chci posluchače nadchnout? •vyprovokovat myšlení (směr diskuse) = Které hypotézy mám porovnat? 2. Příprava 1. verze textu přednášky (přibližně 2 strany A4) ! Brát v úvahu časový limit = jedna strana A4 vezme asi 2-3 min.! ! Dodržovat osnovu! 3. První korektura textu = hlasité čtení - přepracování nesrozumitelných a dlouhých vět 4. Průklest textu 5. Druhá korektura textu = hlasitý přednes - přednáškové přečtení textu se současným stopováním času - lze využít diktafon, magnetofon, videokameru 6. Uležení textu 7. Nácvik přichystané prezentace (časového limitu) - neuč se nazpaměť slovo od slova - cvič tak dlouho, až nebudeš potřebovat číst → přednes bude přirozený Pravidlo tří anglických R Reflect = uvaž všechna hlediska Rehearse = zlepši zkouškami Rewrite = změň podle připomínek kolegů Základ dobré přednášky: PŘÍPRAVA – PRŮKLEST – ZKOUŠKA v Připravit si odpovědi na očekávané otázky. Diskuse -nejméně předvídatelná část prezentace Příprava (?): Co bych chtěl jako posluchač ještě vědět? Na jaké otázky bych nebyl schopen odpovědět? Jak odpovídat ? -na jednotlivé dotazy postupně (ne zbrkle) -zopakovat otázku -nebojte se přiznat, že nevíte -nehádat se -nenechat se vyvést dotazem na vlastní názor - zpětný projektor dataprojektor diaprojektor Projekční technika Zásady tvorby prezentace 1.Šablony návrhů – jak bude vypadat celá prezentace -v normálním zobrazení klikněte pravým tlačítkem na snímek a zvolte nabídku „návrh snímku“ 2. Rozložení snímků Vložit → Nový snímek → Vybrat automatické rozložení -používejte předdefinované rozvržení snímků – pokud je to možné (vyrovnanější vzhled, stejné prvky budou umístěny vždy na stejném místě) 3. Úpravy stylu Úprava vzhledu objektů Formát → Pozadí … (Možnosti „standardní“ nebo „vlastní“) -neměňte nastavení jen u jednoho snímku, ale u všech najednou (aby prezentace působila vyrovnaným dojmem) Formát → Objekt (nebo Textové pole) … - můžete měnit vlastnosti výše uvedených (šířka, výška, barva, …) Obrázky Vložit → Obrázek Formát → Pozadí → Vzhled výplně → Obrázek 4. Kdy co zobrazit -nepoužívat automatický přechod snímku -neplýtvejte zbytečně efekty -nepoužívat animaci Písmo Fonty -klasické typy písmen (Ariel, Comic Sans MS) -max. 14 řádků na slide -zvolit čitelnou velikost Název 54 bodů Kapitola 36 bodů Text 24 bodů Co je zde napsané? Co je zde napsané? Co je zde napsané? Co je zde napsané? Obrázky Goldlocks%20PowerPoint Struktura prezentace 1.Titul -název -jméno a instituce 2. Úvod (10%) -upoutat pozornost -hypotézy, literární přehled, cíle (maximálně 3) 3. Metodika (10%) - co nejstručnější, bez podrobností, formou schémat a fotografií 4. Výsledky a diskuse (70%) -obrázky, grafy, tabulky 5. Shrnutí a závěr (10%) - naplnění cílů 6. Poděkování Oslovení = základní uvedení prezentace (složení publika → míra zdvořilosti) Tabulky -určené k zobrazení přesných hodnot -nepoužívat komplexní tabulky (více než 20 buněk) -upřednostnit grafické zobrazení - Grafy -software: MS Excel, SigmaPlot, statistické programy 1.Sloupcový graf -na porovnání množství, velikosti -sloupce širší než mezery -méně než 8 sloupců 2. Bodový (čárový) graf -ukazuje průběh, změnu, trend v čase -méně než 6 čar -čáry dostatečně tlusté, odlišené graficky nebo barevně 3. Koláčový graf - max 6 - vyhnout se trojrozměrným grafům - použít co nejjednodušší formu - hodnoty nevkládat do grafu, ale vkládat vně - výřez zdůrazní data PŘEDNÁŠKA – projev První dojem -příchod – jistý a pevný -úvod – navázat kontakt s publikem, upoutat pozornost -oblečení – součást neverbální komunikace, ne příliš nápadné Pravidla: üVlastní oblečení volte přiměřeně akci, ale vždy buďte oblečeni lépe než publikum. üNepřehánějte to s módou nebo zdůrazněním krás vašeho těla (dámy - správná míra výstřihu a délky sukně; pánové - stav obleku, čistota bot, vhodná košile a kravata). üČistý a upravený vzhled. Technika sdělení §Obsah přednášky má pro celkový dojem menší význam než forma. §Kromě prvního dojmu je důležitá také posturika a gestika. Přednášející by neměl: -stát jako dřevěný panák ani přehnaně gestikulovat rukama a běhat po stupínku -opírat se o zeď, ukazovátko, stůl, … -stát k posluchačům zády -číst přednášky z rozsáhlých lejster - § 10_posudky_a_obhajoba Lízal_Page_13 li Upozornění na obrazové materiály - poutavé -mechanická nebo světelná (laserová) ukazovátka ! Laserové ukazovátko - pozor na: -roztřesený signál -kroužení v okolí zdůrazňovaného bodu -poškození sítnice presentation Hlavní CHYBY PŘEDNÁŠEK Ømoc rychlý přednes, tichá řeč, špatné vyslovování Ømonotónní projev bez dynamiky a jediné přestávky Ømumlání („ehm“) a opakování pomocných slůvek („jako“, „prostě“, . . ) Øčtení přednášky, nesledování publika, nenavázání kontaktu s publikem Øodpuzující manýrismus Ønastavení animace Øchatrná stavba projevu, bez osnovy, bez zvýraznění hlavních informací, vracení se zpět Ømoc složité a podrobné výklady Øpříliš málo vizuálních materiálů Øtabulky tam, kde by se hodily grafy Ønečitelné obrázky, tabulky s mnoha malými číslicemi Øneposlouchání předsedajícího less is more Boring%20Presentation 9-giving-a-presentation POSTER Vědecká prezentace v botanice a zoologii Eva Řehulková Oddělení Parazitologie, ÚBZ, Kotlářská 2, 611 37 Brno POSTER = plakátové sdělení (1kus nebo A4 až A3) Øurčený ke komunikaci mezi 4 očima Øměl by být atraktivní (zajímavý název, poutavá grafika,…) Ømálo textu – ve stoje se špatně čte Øčitelný ze vzdálenosti 1 -1,5 m Výhody: -přednášející nemusí dokonale umět příslušný jazyk -absence trémy -snadnější navázání osobních kontaktů -podrobnější diskuse Nevýhody: - méně reprezentativní než přednáška Hrubý návrh posteru je dobré připravit tak měsíc dopředu a konzultovat se školitelem, kolegy, hlavně o srozumitelnosti textu, obrázků, velikosti písma atd. !!! FORMA by neměla zastínit OBSAH. Obě složky by měly být v ROVNOVÁZE. Zásady tvorby POSTERU üVelikost – daná pořadatelem konference (obvykle 80 x 100 cm) üKvalita papíru – hrubý lesklý nebo nechat zalaminovat üPodklad – nevolit tmavé pozadí pro text a fotografie; vhodná je (! střídmá) kombinace různě velkých barevných ploch üText – krátký a věcný (asi 4 strany rukopisu) üPísmo – pro nadpis bezpatkové (např. Arial), pro text patkové (např. Times New Roman) üObrázky (perokresby) – kvalita 600 dpi üFotografie – kvalita 400 dpi üSoftware: PowerPoint (!), CorelDraw, Adobe Photoshop ü ü ü - úvod (otázka) - jasně formulované a graficky doložené výsledky - závěr a diskuse - materiál a metodika - citace literatury - poděkování v úrovni očí dole Jaké kategorie by měl poster obsahovat? oTitul – čitelný ze vzdálenosti 5 m (= nad 55 b; max 1-2 řádky) oJména autorů – kolem 40 b (z různých institucí označení) oAdresa(y) pracoviště – kolem 35 b (označení shodné s označením autora) oSdělení – čitelné ze vzdálenosti 1m (= 25 – 40 b); hlavní části textu musí být výrazně odděleny mezititulky, vhodné i barevné rozlišení pozadí Hlavní CHYBY POSTERŮ Ønerozvržení plochy plakátu předem a improvizované skládání až před stojanem Øumístění významné textové části pod úroveň pasu zájemců Økombinace červené a zelené (až 8 % mužů a 0,5 % žen jsou barvoslepí) Ødlouhý text psaný malým písmem Øčernobílé grafy s nepřehledným množstvím čar Øvelké a složité tabulky Øpříliš malé rozlišení obrázků (!!! pozor na obrázky z Internetu – 72 Dpi) !!! Abstract na poster nepatří !!! Naučte se svůj POSTER dobře prezentovat - volba oblečení pro prezentaci posteru je velmi důležitá, neměli byste hrát všemi barvami a pokusit se svým oblečením spíš s barvami posteru ladit - nemějte na hlavě čepici nebo klobouk☺ -noste jmenovku, aby bylo hned zřejmé, že poster je Váš -svůj poster prezentujte v přesně vymezené době, kterou určí organizátoři konference (viz. program konference) – buďte u svého posteru včas! - pokud přijde víc zájemců - všem se věnujte, mluvte ke všem, zdůrazněte specifické, zajímavé části Vaší práce - za zájem o Vaši práci nezapomeňte poděkovat, mějte u sebe vizitku nebo zmenšený poster na velkost A4, které můžete zájemci nabídnout K plakátovému sdělení je možné přivěsit (s poznámkou „Handouts: please, take one!“): - separáty vlastních článků - vytištěné abstrakty k prezentovanému posteru - zmenšené kopie posteru ve formátu A4 Obrázek1