TATIŠTIKY A ANÁLY Lékařská a Přírodovědecká fakulta, Masarykova Univerzita Jak prezentovat výsledky bakalárske nebo diplomové práce D. Némethová © Institut biostatistiky a analýz Jak prezentovat Obsah přednášky • Proč tato přednáška • Zásady slušného chování • Příprava prezentace • Jak mluvit Jak mluvit tělem • Jak na snímky prezentace • Shrnutí Proč tato přednáška • Někteří studenti neumí popsat výsledky své práce • Většina prezentujících neovládá umění prezentace • Úspěšnost produktu = kvalita produktu + reklama • Problematiku správně pochopíte, až se ji pokusíte vysvětlit Zásady slušného chování • Co už dávno znáte + vypnout pípátka (mobil, PDA, . . . ) • Pípátka jsou rušivé elementy => chovat se tak k nim ° za svoje se omluvit ° u ostatních počkat: prezentace je důležitá natolik, aby ji slyšeli všichni Jak získat pozornost Hlavní kritéria získání pozornosti 1. Jak mluví 2. Co mluví 3. Jak vypadá to, co ukazuje 4. Co ukazuje r\ 7\ • Důležité zaujat ° řečník má pro zaujetí posluchače 1 minutu • Důležité udržet pozornost ■ji ° když řečník nezaujme na začátku svého vystoupení, je velice obtížné udržet pozornost © Institut biostatistiky a analýz 1BA Příprava prezentace • Stanovit si cíl ° pochopení problému x vysvětlení problému ° sklidit úspěch ° navázat kontakty • Prezentace = vysvětlit problém odborně laikovi • Vysvětlovat strukturovaně, stanovit si milníky • Propojení částí prezentaci plynulé, logické • Nepodceňovat závěr - výčet hlavních myšlenek, vyhodnocení hypotéz Postupovat stylem Co říkat => říci => rekapitulace. • Slajdy měnit pomalu, nikdy nečíst doslova • Využívat pomůcky, možné malovat na tabuli, ne moc dlouho • Předem odzkoušet Příprava prezentace • Vždy se snažit o dokončení myšlenky • Vytvořit si časový itinerář a odzkoušet si ho • Určit si co by v prezentaci mělo být, co musí a co tam muže být • Zajistit si podpůrné materiály ° Každý argument je třeba umět obhájit ° Možné přichystat si podrobnosti kdyby se někto zeptal • Základní obecné principy, které platí nejen pro prezentace ° prezentace musí být poučná, objevná, NE moc dlouhá ° prezentaci přizpůsobit úrovni posluchačů Průběh prezentace Začátek prezentace o pozdravit a představit se o proč právě já prezentuji Úvod prezentace o úvod do problematiky o cíle o úvodem něco veselého - zlomí ledy Stať prezentace o nejdůležitější část prezentace o Pravidlo tří: důležité věci říci 3x, aby si to posluchač zapamatoval o Skladba musí mít logiku Závěr prezentace o v několika větách shrnutí prezentace o poděkovat za pozornost a vyzvat k otázkám Úvod a závěr prezentace, výstupu ■ ° maximálně 10 % z celkového času věnovat začátku « ° maximálně 10 % z celkového času závěru © Institut biostatistiky a analýz IBA IM) Otázky z pléna Prezentace nekončí posledním slovem přednášejícího. Na otázky z pléna se nelze jednoduše připravit. • položenou otázku vždy nahlas zopakujeme pro ostatní • s odpovědí nemusíme pospíchat, chvilka zamyšlení zvýší naši prestiž a je důkazem respektu k tazateli • nejsme-li si jisti, na co se tazatel přesně ptá, neváháme a ihned požádáme o vysvětlení • dlouhé diskusi pouze s jedním tazatelem nad jednou otázkou se vždy vyhneme • nejsme-li schopni na otázku odpovědět, nikdy se neomlouváme o navrhneme, že tuto otázku prostudujeme a odpovíme příště o navrhneme jiný zdroj informací (knihu, článek) o kterém víme, že by tazateli pomohl odpovědět na jeho otázku o zeptáme se ostatních, zda by znali odpověď na tuto otázku Jak mluvit © Institut biostatistiky a analýz 1BA m Jak mluvit n Rétorika 38% projevu je hlas vyvarovat se přílišnému používání cizích slov přirovnávat, používat synonyma využívat triky - gradace hlasu, střídání tempa výkladu, chvíle mlčení (ne dlouho, pouze působivé odmlky) melodická řeč mluvit v krátkých větách vyslovovat zřetelně lepé znějí přesná čísla než „přibližně ..." do projevu nepatří slova pochyb pozor na parazitická slůvka (že ano, ano apod), odkašlání, llfená citoslovce © Institut biostatistiky a analýz IBA IM) Jak mluvit • Jedním jazykem (na výrazy v jiném jazyce upozornit předem) • Hlasitě a zřetelně • Plynule (připravené věty k tématu, záchytné body, kartičky) • Neopakovat stejná slovní spojení - že, takže, tedy, jinými slovy, a teď Jak mluvit • Pomalu i rychle x ne pomalu nebo ne rychle • Tvořit pomlky • Zdůraznit (vypíchnout) nové pojmy, důležité informace, závěry • Ptát se a odpověď zřetelně zopakovat • Shrnout každou kapitolu jednou větou Jak mluvit • Pozor na osobní zájmena (já jsem udělal, muj způsob) nebo na tzv. univerzální řešení • Málo používat neurčitá a ukazovací zájmena (něco, nějaký, to, ten, . . . ) • Doplňovací zakončení (atd., a jiné, apod.) pouze v jasných případech Jak mluvit tělem • Navodit příjemnou atmosféru (dobrá nálada je nakažlivá) • Dívat se na všechny (nejen na tu pěknou slečnu ve druhé řadě) • Popisovat a kreslit rukama (pouze při prezentaci v malé skupince. Pozor, ať nerozbijete lustr!) Jak mluvit tělem • Dbát na správnou řeč těla ° vzpřímený postoj; pokud není nutné nesedět ° chození při prezentaci působí dynamicky ° udržovat oční kontakt s publikem - střídavě s každým; hlavně nezírat ° vhodná otevřená ruka (dlaně nahoru) ° nevhodná útočná gesta (šermování prstem, ruce v bok, ...) mimiku je vhodné měnit -udržuje se tím pozornost Jak mluvit tělem Usmívat se, mračit se (ve velkých vzdálenostech lze přehánět) Používat různá gesta (přiměřeně, pouze když jsou vhodné) Ani socha, ani ratlík - působit klidným a vyrovnaným dojmem Laserovým ukazovátkem nebo kurzorem hýbat pomalu Ukazovat celou dlaní, ne prstem Image Když jde o něco (např. o bakalářský nebo magisterský titul) je důležitý vzhled řečníka © • být upravený • být o stupínek lépe oblečen než posluchači • vyvarovat se křiklavých barev • vhodné doplňky (levná propisovačka může snížit důvěryhodnost) • aktovka nebo kabelka, ne ruksak Jak odbourat trému Předcházení trémových situací • důslednou přípravou • opakováním • vše si předem ověřit • bude na místě technika a bude vše v pořádku • naladit se pozitivně I přijít včas • zaujmout správný postoj těla, dýchat pravidelně Jak na snímky • Plynulost a pozornost prezentace vychází z její struktury a časového rozvržení ° Název, Přehled, Úvod, Popis, Závěr, Přílohy ° Počet snímků: psané informace: 30-60 s/l snímek, mluvené informace: 1-2 minuty/l snímek • Klást si otázku: "Co chci říct?" Namísto: "Co bude na dalším snímku?" • Nadpis musí být stručný a jasný, musí informovat o současné pozici. • Velké písmo (dalekohled si s sebou nikdo nebere) • Používat hesla. Použití vět pouze ve výjimečných případech. • Používat odrážky a číslování. Ne víc než 7 na jeden snímek. • Jednou za čas zopakovat současnou pozici (právě příchozí nebo probudivší se) Jak na snímky Používat: • Obrázky - Jeden obrázek dokáže říci více než tisíc slov. • Diagramy - Jeden diagram dokáže říce více než sto slov, A protože nikdy nemáte prostor pro tisíce slov, tak. . . • Více diagramu • Složité obrázky nebo definice začínat z jednoduchých a postupně je doplňovat • Obrázek buď popsat celý nebo zbylé části odstranit Jak na snímky • Žádn omalovánky • STOP animacím typu: "Wau! Super prezentace z Powerpointu! m • Důležité nebo nové pojmy zvýraznit (platí i pro části obrázků) • Vzorce popsat • Algoritmy symbolicky, používat zjednodušená schémata © Institut biostatistiky a analýz IBA IM) Shrnutí • Prezentaci se dá věřit pouze v případě, že věříte prezentujícímu. Když se řečník nepřipraví na svůj výstup, když mumlá nebo jeho řeč postrádá intonaci, posluchači nebudou respektovat stanovisko řečníka a nebudou mu naslouchat. Naštěstí pro vás nemají posluchači důvod vám nevěřit. • Prezentujícímu lze věřit pouze tehdy, když vypadá sebevědomě. Ujasnění si, co chci vlastně ukázat. • Pokud má ale příliš velké sebevědomí, začne časem každý pochybovat o pravdivosi jeho tvrzení. Ujasnění si, co umím, co neumím, a podle toho zaujmout svůj postoj. • Zlaté pravidlo pro bezvadnou prezentaci => Připravit se! Shrnutí Otázky, na které bych měl kladně odpovědět: • Rozumím tomu, o čem chci povídat? • Umím říct, co jsem dělal já, co jsem převzal a kde je hranice, za kterou už věcem moc nerozumím? • Umím problematiku vysvětlit ve dvou větách? A v pěti? Mám podle těchto vět uspořádanou strukturu své prezentace? • Mám počet snímků přímo úměrný rezervovanému času? • Řekl jsem vše podstatné a důležité? Řekl jsem pouze to podstatné a důležité? • Nemám tam pravopisné chyby nebo překlepy? • Vyzkoušel jsem si svou řeč? Mluvil jsem plynule? Stihl jsem to všechno říci ve vymezeném časovém prostoru? © Institut biostatistiky a analýz IBA IM) Shrnutí Otázky, na které bych měl kladně odpovědět (pokračování) • Stihnu se pořádně vyspat? Ukázka prezentace Projekt ARROW: hodnocení stavu povrchových vod (Czech \ Approach/ #*rruuj Assessment and Reference reports of Water Monitoring © Institut biostatistiky a analýz IBA IUI State -- Macrozoobentos --• Fishes — Macrophytes -- Fytobenthos Partial indices Saprobity and trophism Diversity Habitat degradation Predictive model community 3|oJ ■ I Reproduction Migration 1 Tolerance Biotic index 3x~| I Expert community Biotic index (saprobity) ] Biotic index (mineralisation) Expert community -- Supporting characteristics i i i----Chemical and physics ^ojisujaßijoj ----Hydromorphology 10 hydromorphology parameters Makrozoobentos Final multimetric -----A. Saprobity and trophism • Saprobic index • RETI i------B. Diversity • Number of individuals • Q statistic stochastic • EPT - number of taxa of Ephemeroptera, Plecoptera, Trichoptera • P - number of taxa of Plecoptera C. Habitat degradation D. Predictive model of community Zonation • zonation hypocrenal (WSES) • zonation epirhithral (WSES) • zonation epipotamal (WSES) • zonation metapotamal (WAES) • zonation hypopotamal (WAES) • zonation litoral (WAES) • zonation profundal (WAES) Microhabitat preference • microhab. psammal (WSES) • microhab. pelal (WAES) • microhab. lithal (WAES) Feeding preference • feeding type: grazer and scrapers (WAES) • feeding type: active filter (WAES) Expected community predicted - similarity index with expected community Final multimetric calculatio nvironmental Quality Ratio) for typology of rive eqr = <2 Observed value Range of EQR transferee! into 0-1 scale e Expected (reference) value (0: disturbed, 1: very good ecological state) 1. Each index transformed into 0-1 scale. 2. 5% and 95% quantile of indices calculated => range of ecological state 3. Expected value for each index is predicted from reference model. Expected value indicate the best ecological state on the locality. 4. The value for the worst and the best ecological state is included into calculation. Final multimetric calculation with decreasing values with increasing pollution Index Value - the Lowest Value eqr = the Highest Value - the Lowest Value Indices with increasing values with increasing pollution Index Value - the Lowest Value eqr = \- the Highest Value - the Lowest Value Values > 1 will be transformed to 1 EQR e (0,1) (0: disturbed, 1: good ecological state)