Přenositelné kompetence v environmentální praxi
prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
Přenositelné kompetence v environmentální praxi


Chapter contains:
1
Discussion Forum
1
Image
2
PDF
2
Study text
2. seminář | 26. října 2011 | Sebereflexe, zpětná vazba, základy řízení
4. seminář | 23. listopadu 2011 | Základy týmové práce a řízení projektů
5. seminář | 7. prosince 2011 | Sebeřízení a sebereflexe
Závěr | leden 2012 | Závěrečná simulace a kolokvium

Úvodní informace

Vzhledem k pozdějšímu zahájení výuky (a tím omezené možnosti změny zápisu) si prosím pečlivě prostudujte všechny informace o předmětu předem. Pro jakékoliv dotazy můžete využít diskusní fórum.

Kalendář seminářů

V podzimním semestru 2011 jsou semináře rozloženy následovně (vždy 4 vyučovací hodiny od 13.00):

  • 1. seminář: 19. října (seminární místnost IBA v 6. patře);
  • 2. seminář: 26. října (seminární místnost IBA v 6. patře);
  • 3. seminář: 9. listopadu (učebna KAM1);
  • 4. seminář: 23. listopadu (učebna KAM1);
  • 5. seminář: 7. prosince (seminární místnost IBA v 6. patře);
  • závěrečná simulace a kolokvium: 11. ledna 2012 (rovněž od 13.00).

Zakončení kurzu

Pro úspěšné zakončení kurzu je třeba splnit všechny následující podmínky:

  1. aktivní účast na pěti seminářích (ano/ne)
  2. výklad jednoho tématu na semináři a odevzdání písemné přípravy (přijato/nepřijato)
  3. aktivní účast na přípravě a průběhu závěrečného kolokvia-simulace spojeného se zhodnocením odborných kompetencí (ano/ne)
  4. zpracování písemné práce shrnující zkušenosti z předmětu a závěrečné simulace (přijato/nepřijato)
  5. úspěšné absolvování písemné a ústní části kolokvia (prospěl/neprospěl)

Celkově je kurz hodnocen prospěl/neprospěl (udělení kolokvia).


1) Aktivní účast na seminářích

Student se musí aktivně zúčastnit alespoň pěti čtyřhodinových seminářů. V závažných případech (dlouhodobá nemoc) je možná individuální dohoda s vyučujícím. Pokud student nesplní podmínku minimální účasti, nemůže předmět úspěšně absolvovat.

2) Prezentace zvoleného tématu na semináři

Témata budou nabídnuta a rozdělena mezi studenty formou rozpisů v IS (záložka Student --> Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat --> ENV011: Rozpis prezentací). Přehled témat a možnost zápisu k tématu budou přístupné nejpozději od 12. října 2011, první prezentace proběhnou na 2. semináři (tj. 26. října). Bude se jednat o některé konkrétní manažerské techniky nebo jednoduché teoretické koncepty. Zároveň se zadáním tématu bude stanovena i forma, jakou prezentace proběhne. Půjde o:

  • prezentaci s využitím PowerPointu
  • prezentaci s využitím flipchartu
  • prezentaci bez použití vizualizačních pomůcek

Forma prezentace:
Dvojice studentů připraví s pomocí literatury krátké vystoupení, které proběhne na jednom ze seminářů. Zároveň zpracuje písemný podklad k tématu, který bude sloužit jako „handout“ pro spolužáky (pro orientaci v tématu a jako příprava na závěrečný test). Tento materiál rozdají na semináři svým spolužákům a v den prezentace jej vloží do studijních materiálů na ISu.

Požadavky na prezentace i handouty jsou uvedeny v podosnově.

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1431/podzim2011/ENV011/op/ENV011_2011_Prehled_temat_prezentaci.pdf

3) Simulace s účastí odborníka spojená se zhodnocením odborných kompetencí

Kolokvium proběhne formou simulace odborného setkání, do jehož přípravy a realizace jsou zapojeni odborníci (Arnika, vyučující RECETOX, další externisté). V rámci zhodnocení proběhne zpětná vazba týkající se soft skills a také zhodnocení projevených odborných kompetencí. Úkolem studentů bude setkání připravit, zajistit jeho zdárný průběh, na setkání vystoupit a zhodnotit jej. Setkání tak představuje komplexní úkol integrující dílčí témata kurzu.

4) Písemná práce

Student zpracuje písemnou práci reflektující a shrnující jeho zkušenosti z předmětu a ze závěrečné simulace. Maximální rozsah práce jsou 4 normostrany (předpokládá se však přiměřené vyčerpání tématu). Volba konkrétního tématu práce je ponechána na studentovi; může se jednat o popis a analýzu konkrétní situace s poučením do budoucna, o popis zlepšení v konkrétní v kurzu probírané dovednosti, o aplikaci nově nabytých znalostí a dovedností na situace z minulosti atp. Práce je formálně správná - neobsahuje jazykové chyby, překlepy, má vhodnou úpravu.

5) Písemné a ústní kolokvium

Kolokvium má dvě části: písemnou a ústní. V písemné části jsou zadány 3 otevřené otázky, na vypracování odpovědi je 30 minut. Poté následuje vzájemné hodnocení odpovědí formou diskuse ve skupině. Písemnou část úspěšně absolvuje ten, kdo zodpoví alespoň dvě otázky ze tří a zároveň neponechá žádnou z otázek bez relevantní (byť částečné) odpovědi. Nelze tedy odpovědět na dvě otázky výborně a třetí nechat zcela bez odpovědi.

 


Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1431/podzim2011/ENV011/op/ENV011_syllabus_2011_FIN.pdf

Požadavky na prezentace a handouty

Požadavky na prezentaci:

  1. Prezentace je přiměřeně dlouhá. Dodržuje délku max. 8 minut. Není kratší ani delší.
  2. Prezentace je konkrétní. Není obecná, nevěnuje se široké problematice. Studenti zpracovávají jedno konkrétní, ohraničené téma.
  3. Prezentace je odborná. Studenti vycházejí z více různých odborných zdrojů. Informace si ověřují. Prezentace v žádném případě nevychází pouze z jedné publikace.
  4. Prezentace je srozumitelná. Studenti používají odborné termíny jen v odůvodněných případech. Použitý odborný termín vždy vysvětlí (pokud ho již někdo nevysvětlil dříve). Studenti prezentují jen takové teorie, kterým rozumí a které dokáží vysvětlit. Uvádí příklady.
  5. Prezentace je zajímavá. Je zvolen takový způsob výklady a použití pomůcek, který posluchače zaujme.
  6. Prezentace je přehledná. Má jasnou strukturu, která je posluchačům na očích po celou dobu prezentace. Klíčové poznatky jsou vizualizovány.
  7. Na prezentaci se podílí oba členové týmu. Oba musí přednášet, rozumět celé problematice a jsou schopni odpovídat na otázky.
  8. Prezentace má své vzdělávací cíle. Je tedy zřejmé, jaký konkrétní přínos bude mít pro posluchače. Stanovené cíle jsou specifické, měřitelné, akceptované týmem a akceptovatelné pro posluchače, reálné a jsou splnitelné v rámci poskytnutých 10 minut. S cíli seznámí studenti své posluchače na začátku prezentace.
  9. Prezentace je zkonzultovaná. Studenti ji mají zcela připravenou nejpozději týden před seminářem a projdou její obsah s vyučujícím (konzultovat je vhodné na předcházejícím výukovém setkání).

 

Požadavky na handout:

  1. Handout je krátký. Má rozsah maximálně 2xA4 (okraje 2,5 cm, písmo 12b)
  2. Handout obsahuje důležité informace vycházející z obsahu prezentace. Zmíněny jsou zejména klíčové faktické poznatky, kterým je věnován dostatek prostoru (jsou podrobněji rozebrány, popsán praktický dopad apod.). Méně důležité věci nejsou zmiňovány vůbec nebo je uveden odkaz na podrobnější zdroj.
  3. Handout je strukturovaný. Jednotlivé logické celky jsou graficky odděleny. Převažují odrážky nebo krátké odstavce.
  4. Handout je srozumitelný. Každý odborný pojem je vysvětlený (v závorce). Důležité teorie jsou vysvětleny podrobně, méně důležité nejsou uvedeny, nebo jsou alespoň stručně vysvětleny.
  5. Handout je odborný. Vychází z odborné literatury, která je citována v souladu s citačními standardy (doporučujeme uvést do závorky jméno autora, rok vydání publikace). Handout neobsahuje neověřené informace, laické teorie a poznatky získané na populárních webových stránkách.
  6. Handout obsahuje odkazy na literaturu. V závěru jsou uvedeny tipy na minimálně 3 publikace, které jsou čtenářům doporučeny k nastudování a všechny publikace, ze kterých autoři čerpali. Nejlepší (odborně kvalitní, čitelná, využitelná pro praxi) doporučená publikace je uvedena jako první a je zvýrazněná tučně. Odkazy na literaturu jsou uváděny podle citačních standardů běžných na PřF.
  7. Handout je formálně správný. Má vhodnou formální úpravu, neobsahuje jazykové chyby atp.

1. seminář | 19. října 2011 | Úvod, poznávání lidí, prezentační dovednosti

Prezentační dovednosti

Doplňková videa

představení iPhone: http://www.youtube.com/watch?v=vZYlhShD2oQ
komentář k prezentaci S. Jobse (zejm. k tématu osobnost prezentátora): http://www.youtube.com/watch?v=S4UEJMuo0dA
komentář k prezentaci S. Jobse (např. k tématu dramaturgie prezentace): http://www.youtube.com/watch?v=2-ntLGOyHw4

Prezentační software aneb neexistuje pouze MS PowerPoint

Další zdroje

Knihy:

  • Garr Raynolds - Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery
  • Carmine Gallo - The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience
  • Dan Roam - Nápady na ubrousku
  • BUCHTOVÁ, Božena; ŠMAJS, Josef. Rétorika : vážnost mluveného slova. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2010. 231 s. ISBN 9788024730318.
  • David Lewis - Tajná řeč těla

Dobré tipy:

2. seminář | 26. října 2011 | Sebereflexe, zpětná vazba, základy řízení

2. seminář | 26. října 2011 | Sebereflexe, zpětná vazba, základy řízení

Content not published.

3. seminář | 9. listopadu 2011 | Argumentace a námitky

Argumentace

Dobré tipy:

Manipulace

Komu se nechce studovat, může využít zfilmovaných amerických psychologických experimentů (resp. filmů inspirovaných těmito experimenty):

Co se do semináře nevešlo

Judo

Technika ke zvládání nepřiměřenýc požadavků; do značné míry obdobně jako judo "fyzické" využívá energie protivníka. Požadavek > souhlas > změkčení > náznak > důvody > prohlášení > kompromis. Zjednodušeně základní kroky spočívají v přiznání oprávněnosti požadavku, uvedení důvodů ještě před prohlášením a v nabídnutí kompromisní cesty.

  • požadavek: "V sobotu tě potřebuji v labině."
  • souhlas: "Ano, máme nyní hodně práce."
  • změkčení: "Rozumím, proč chceš, abych přišel v sobotu."
  • náznak: "Nemohu přijít."
  • důvody: "Maminka slaví padesátiny."
  • prohlášení: "Nepřijdu."
  • kompromis: "Mohu ale zůstat déle ve čtvrtek i v pátek."

4 uši

Každou informaci od partnera můžeme vnímat jedním ze čtyř "uší":

  • expresivním uchem: co ten člověk říká o sobě?
  • vztahovým uchem: Co říká o mě,co si o mě myslí.
  • vcným uchem: co mi chce říci?
  • apelovým uchem: co chce, abych udělal, co si mám myslet, cítit, prožívat?

Literatura k tématu argumentace a přesvědčování

  • Klapetek, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 247 s. ISBN 9788024726526.
  • William Ury - Jak překonat nesouhlas
  • Roger Fisher, William Ury, Bruce Patton - Jak dousáhnout souhlasu
  • Michal Čakrt - Konflikty v řízení a řízení konfliktů
4. seminář | 23. listopadu 2011 | Základy týmové práce a řízení projektů

4. seminář | 23. listopadu 2011 | Základy týmové práce a řízení projektů

Content not published.
5. seminář | 7. prosince 2011 | Sebeřízení a sebereflexe

5. seminář | 7. prosince 2011 | Sebeřízení a sebereflexe

Content not published.
Závěr | leden 2012 | Závěrečná simulace a kolokvium

Závěr | leden 2012 | Závěrečná simulace a kolokvium

Content not published.