Speciální pedagogika, integrace, inkluze Mezinárodní dokumenty Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1948, článek 26) Úmluva OSN o právech dítěte (1989) Světová deklarace vzdělání pro všechny (Jomtien, 1990) Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) Vývoj v ČR do 1989 ◦ segregované vzdělávání ◦ osvobození od ŠD Vývoj v ČR po 1989 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání  Individuální integrace  Skupinová integrace  Speciální/specializované třídy  Podpůrné služby Spec. ped. vývojové fáze ◦ exkluze ◦ segregace ◦ integrace ◦ inkluze Školní integrace  snaha o společnou edukaci postižených a nepostižených žáků  snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jejich potřebám Modely integrace  Medicínský model  Sociálně patologický model  Model prostředí  Antropologický model Sociální aspekty integrace Fyzická integrace Funkční integrace Sociální integrace Společenská integrace Inkluze ve vzdělávání proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání. (UNESCO, 2005) Legislativa  Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001)  Školský zákon – Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání  Zákon č. 343/2007 Sb.  Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních  vyhl. 116/2011 Sb.  Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných  vyhl. 147/2011 Sb.  RVP, ŠVP