Módy vědeckého myšlení Alois Hynek, 2004, 2005 Klasická cesta ●data, data... ●Pozorování,zaznamenávání dat, třídění a klasifikace, generalizace indukcí, formulace hypotéz, pokusy o verifikaci, potvrzení/nepotvrzení  vědění (teorie, zákony, vysvětlení). ●Statistika negarantuje spolehlivost generalizace více než kvalitativní analýza. ●Závislost na teorii, problém verifikace, indukce, jak dospět k celku? Kritická racionalistická cesta (Popper) ●Věda jako řešení problémů ●vysvětlení událostí univerzálními zákony, teoriemi ●P1  PT1….n  VO  P2 (problém, předběžné teorie, vyloučení omylu) ●vyvratitelnost, kritičnost, vědecké odlišení, ●hypoteticko-deduktivní metoda Kuhnova cesta ●Ve vědě nejde jen o racionalismus, ale i o relativismus ●Protagoras: měřítkem věcí je člověk ●Souhlas a rozkol ve vědě, soutěž a konflikty ●Paradigma: normální a revoluční věda ●Disciplinární matice a příklady, nesouměřitelnost teorií Lakatosova cesta ●Výzkumný program – negativní a pozitivní heuristika ( heuristika jako metodologie, jak se věci dělají) ●Tvrdé jádro a pomocné hypotézy, ne anomálie ●výběr mezi výzkumnými programy progresivními a degenerativními Feyrabend o metodě ●Věda nemá zvláštní postavení ve světě idejí a ve společnosti ●´Anything goes´ ●věda jako jedna z ideologií ●pluralistická metodologie: nekonzistentní teorie, vztah k empirii, např. případ Scablands Etc. ... ●3 světy: fyzický, mentální, ideální ●ideje, metodologie, racionalita, relativismus ●teorie – vysvětlují pozorované, jak se vyvíjejí? ●Dodatkové a nové modelování – kritické testování teorií, predikce jako modely, od premis k závěrům ( vstup  výstup) , kalibrace, testování, usuzování , pojmenování a klasifikace ●měření – škály nominální, ordinální, intervalové, poměrové - vztah k teorii ●návrh experimentu – redukce neurčitosti: proměnné, faktory, statistika, anticipace, řízení,interpretace výsledků ●kritická tradice…..“you must murder your darlings“. Lidská zkušenost ●Akademická a sociálně konstruktivní geografie ●Role percepce, imaginace a reprezentace ●Individuální a skupinové postoje ●Role masmédií ●Veřejný prostor, otevřená společnost ●Government vs. Governance vs.Governmentality? ●Vztahy empirie, teorie a aplikací ●Co je relevantní? Normativní?Legitimní?Legální?