Filosofie ochrany přírody a současná situace ochrany přírody u nás MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/15.0204 Historické pojetí přírody a zvířat • v Egyptě zbožštění řady zvířat, v řecké kultuře příroda posvátná (sídlo bohů) • židovsko-křesťanská kultura - desakralizace přírody – sporné, v ideologii ano (příroda sídlo ďábla), ale v náboženské praxi ne (svatá místa a prameny) • René Descartes (1596–1650) - popisné pojetí světa, který postrádá svatost (zvířata jsou mechanické stroje, jejichž funkci je třeba pochopit - oddělení těla od duše, kterou zvířata nemají) • Francis Bacon (1561–1626) – „příroda je děvka, kterou je potřeba natáhnout na skřipec a vytlouct z ní všechna tajemství“ • nacismus – extrémní ochrana přírody - odkazy do pohanství – obdiv divokosti (kult predátorů - viz Nietzsche) – návaznost na Darwinův výběr, tvrdé zákony na ochranu zvířat – proti týrání, práci, experimentům (platné do r. 1997), v kontrastu vegetariánství • současná věda - snaha o objektivitu, někdy bez morálního rozměru - experimenty se zvířaty (x den úcty k laboratorním zvířatům v Koreji) Koncept druhu • koncepce druhu jako individuality (Tomáš Akvinský 1225–1274) – úbytek jedinců není důležitý jako uchování druhu jako celku – protikoncepce = hodnota každého jedince jako individuality • druh jako konstantní jednotka vázaná na jiné druhy (Carl Linné 1707–1778) – základní koncept z předdarwinistického období – když klíčový druh vyřadíme, systém přestane fungovat – neplatí vždy (někteří invazivci fungují s původními druhy) – závisí zda se druh chová pouze jako expandující či invazní – vytlačuje původní druhy z niky • vznik a zánik druhů (Charles Darwin 1809–1882) – ve své době obrovská myšlenková revoluce • vnímání druhu x individuality zvířete – rozporuplnost antropogenního pohledu - posuzujeme dle jeho vzhledu, velikosti a zejména sympatií (ohrožený parazit x panda) – rozporné vnímání zániku jedince (smrt mravence x tygra) Hodnota druhu – subjektivní x objektivní • Konrád Lorenz (1903–1989) – vizuální harmoničnost a diverzita přírody – imprinting v mládí, kdy se formuje estetika – lidé chrání vyšší komplexitu organizmů (ochrana koně proti hmyzím parazitům, kteří jsou v mikropohledu krásní, ale velký živočich je komplexnější = krásnější) • Edward Wilson (1929) - koncept biofilie – nerozdělitelné pouto mezi člověkem a přírodou (otec sociobiologie) • James Lovelock (1919) – teorie Gaia – Země jako živý superorganizmus, schopnost samoregulace systémů (až mystický základ - vědci kritizují) Pohledy na ochranu druhů: • často se chrání kvůli kráse a ne biodiverzitě (biologický přístup nemusí být jediný legitimní) • subjektivní parametry (někdy vhodnější než snaha po vědecké objektivizaci) • amatér x přírodovědec mají jiný pohled – např. komplexita organizmů (mikro x makro hledisko) – estetika neměřitelná • ekonomizace myšlení vede k vyčíslování hodnot druhů – usnadňuje práci soudům a policii - ale objektivnost diskutabilní Hodnotové střety ochrana přírody x věda • sociobiologie - Richard Dawkins, Jan Zrzavý – myšlení podobné ekonomům – tj. nadřazují svoje poznatky ostatním vědám – stejně jako Klaus = co se do sociobiologie nevejde, je nepravdivé, ALE každá věda má vlastní předpoklady (včetně sociobiologie), což neberou v potaz – neuznávají etiku - nevysvětlitelná sociobiologií (filosofie souborem polopravd) – lze z vnějšku studovat, čeho jsou lidé schopni (Zrzavý) • Rudolf Carnap – vše, co nelze ověřit nebo odvodit, je blábol (ALE věda vychází z neověřitelných teorií) • Larry Laudan– nerozlišuje tolik vědu a zbytek, spíše různé vědní obory dle jejich předpokladů, různé úrovně teorií – např. evoluční teorie přežila vše (ale také skrývá část nepotvrditelných předpokladů) • kritika hodnotového pozadí environmentalismu - od r. 2003 silná i na západě, v ČR anti-environmentalismus jako mainstream (náš prezident) – souvislost s růstem důvěry ve vědu? Koncepce kritizující ochranu přírody • nejostřejší kritik – prof. Klaus – nejznámější antiekologický prezident - názory vedou k izolaci (mimo světový kontext nejen ochrany přírody) – v ČR z důvodu funkce autorita, ale kikinózní sebeprezentace (až extrémní názory – poradce Hájek popírání evoluce: „nejsem z opice“) – neoliberální koncepty (F. Hayek, M. Friedman – čistě ekonomický pohled) – podnikatelé budou chránit druhy, když na tom vydělají; příroda se bude chránit, až na to bude (ALE část druhů a biotopů již zanikne) – zvířata nemají práva, od kterých odvozujeme jejich hodnotu (filozof Simon) - vychází pouze z ekonomie – ekologové pořád varují, že něco dojde, ALE zdražení výrobků způsobí, že je podnikatelé dodají ve větším, čímž se zlevní – ekologizmus jako náboženství - přivolává globální katastrofu (po ní očista), historický stav je rajský, mučedníci při blokádách, posvátná čistota biopotravin – zavádění pojmů končících na -izmus – dehonestování protivníka NGO-izmus atd. (Klausova strategie) Koncepce kritizující ochranu přírody • protiargumenty – chybný přenos předpokladů z ekonomie na předpoklady ochrany přírody a estetiky – jde o střet hodnot z dvou oborů – ALE každá věda má vlastní soubor neověřitelných předpokladů, na kterých je založena (Karl Popper) – např. každý uznává hodnotu pravdy jako větší než hodnotu lži – ekonomisté kritizují možnost předpovědí do budoucna (vymírání druhů) - v ekonomii předpovědi nemožné – opět přenášení předpokladů do ostatních oborů – ALE vymírání se opírá o empirickou zkušenost, částečně predikovatelné Ochrana zvířat a osobnosti • v celosvětovém kontextu ovlivnilo ochranu druhů několik zásadních osobností – pionýrské projekty + propagace (knihy a filmy, prezentováni jako hrdinové) • Joy Adamsonová (1910–1980) – Příběh lvice Elsy, první úspěšný návrat lvů do přírody, popularizace a ochrana africké divočiny • Gerald Durrell (1925–1975) – zakladatel ZOO Jersey v r. 1959 – projekt Archy, kdy zvířata chytal za účelem rozmnožení a návratu zpět do přírody • Dian Fosseyová (1932–1985) – průkopnice ochrany horských goril – konfrontační přístup k místním zabita pytláky • Jane Goodallová (1941) - výzkum šimpanzů (NP Gombe v Tanzánii) - informovanost místních lidí, boj proti těžařům, propojení s dalšími charitativními projekty • David Attenborrough (1926) – popularizace přírody ve vědeckých a ochranářských souvislostech • Zdeněk Veselovský (1928–2006) – 30 let vedl Zoo Praha, propagátor etologie – žák Lorenze, program pro koně Převalského Které druhy chránit? výběr druhů zasluhujících ochranu • často subjektivní - chráníme je, protože je máme rádi (vlajkové) • snaha o objektivizaci důvodu ochrany (deštníkové, klíčové, indikátorové druhy) • vztah ke druhům – domácí (pozitivní) – invazní (negativní) - (druhy šířené s člověkem – stepní druhy Panonie) druh nebo populace • fragmentace habitatů během antropocénu – rychlost změny znemožnila adaptaci, chybí refugia a migrace znemožněna • populace hrají zásadní roli pro zachování druhu (použití genetiky) invazní druhy • nejsou „naši“ – romantický koncept panensky „čisté“ přírody (Goethe a další Němci) – konsekvence se zákony o rasové čistotě a ochraně přírody ve III. říši • úvahy o pozitivním přístupu (křídlatka váže CO2, karas stříbřitý lepší než kapr?), na vznik nového druhu se nedíváme pozitivně (křídlatka česká) • ALE na některé invaze se nutíme dívat kulturně pozitivně (asiaté, afričané) záchrana druhů • vždy lepší zachránit v původním prostředí (pokud je málo jedinců hrozí, že náhodně vyhynou) • záchranné programy – vhodné ALE ze ZOO už se často není kam vrátit, neuživí se (dravci) • problém zaměření ZOO na dlouhověké krásné obratlovce Kulturní konsekvence ochrany druhů aneb proč projekty přizpůsobovat místním • přístup v městské a agrární krajině – vesnice („nutnost“ přírodu využívat – každodenní souboj až boj o přežití, nutnost nabídnout alternativu) – město (sledujeme dokumenty v TV – vyšší citlivost k ohrožení, příroda vzácnější – ochranitelské sklony) • kulturní tradice regionů – vlajkový druh dané oblasti podpořen místními obyvateli – konzumace všech dostupných zvířat (Asie, Afrika, J. Amerika) • kompetice s konkurencí – vybíjení predátorů (pronásledování šelem, symboly z „přemožených“ jedinců) – demonstrace síly podmaněním silného soupeře (chovy dravců a šelem) Kulturní konsekvence ochrany druhů - náboženské pozadí vztahu k druhům – biblické „podmaň si zemi a její tvorstvo“ vzniklé v kontextu souboje s přírodou v době vzniku (antropocentrizmus), podpora prům. revoluce – evangelíci – nucený exodus do nehostinných krajin – souboj s přírodou = ještě vyhrocenější ničení (kácení stromů a zasypávání pramenů) – moderní přístupy (T. Halík) – interpretace „chraň, co ti bylo svěřeno“ – specifika islámu, buddhismu a přírodních náboženství (souboj i úcta, posvátné druhy, někdy apatie k utrpení živých jedinců) – např. islám (právo lovu nejen panovník = masové vybíjení), není institut milosrdné smrti jako v Evropě (naopak dělej jak umíš = další šance?) – Indie - preferované druhy (kráva) mají nemocnice, vegetariánství Konsekvence a problémy OP v ČR - období před a pozměně režimu • původní ochranářská hnutí v komunismu na hranici legality (po sametové revoluci morální kredit), zájem lidí na řešení problémů (znečištění) • změna vlivu na přírodu – komunismus 50-90. léta - průmyslové znečištění, scelování (homogenizace krajiny) – kapitalismus od 90. let - fragmentace krajiny, znečištění auty (zplodiny prach), opuštění krajiny (zarůstání) • v 90. letech vnímání OP ovlivněno ekonomickou transformací – z pohledu jejích vůdců vnímána OP jako brzda rozvoje Střety ochrany přírody při budování kapitalizmu v 90. letech • očerňování občanských a ochranářských hnutí ze strany vlády – zařazení ekologických iniciativ na seznam teroristických organizací sledovaných tajnou službou – toto pojetí se daří ve společnosti udržovat • od 90. let značná profesionalizace ochrany přírody – přechod od dobře míněných subjektivních akcí k ochraně na vědeckých základech – ALE špatná komunikace s veřejností, nestabilní pozice OP (časté rušení pracovišť) – zlepšení situace po vstupu do EU – tlak legislativy na zajištění ochrany přírody a monitoringu (NATURA) – zapojení vědců ze začátku slabé - s odborností se vyhlášení lépe prosazovalo (často ale pocitové) - vysoký status vědy v politice – dosud se nediskreditovala (na západě ano – jaderný program, eugenika) Nové perspektivy ochrany druhů • Evropská divočina - L. Miko – ponechání části území přírodním procesům; je otázkou, zda návrh projde • Nová divočina - J. Sádlo + V. Cílek (skládky, brownfieldy, výsypky) • radikální disturbance – silné narušení součástí přírodních procesů + obnovování kulturní krajiny - stav před 100-200 lety (nutné pro pionýrské druhy a druhy závislé na činnosti člověka – sysel) • komunikace s veřejností – v předchozí době ochrana přírody jako nezasahování a znepřístupnění území – při změně paradigmatu třeba vysvětlit (vypalování, pojezd tanku) • ekosystémové služby – kalkulace přínosu dané krajiny pro člověka – poskytuje protiargument, ale dosti problematická • „ekologická stopa“ – kalkulace personálního vlivu na prostředí (ha) – ekologičnost lze kalkulovat i pro výrobky (zátěž CO2, energie) • legislativa x skutečný přínos pro přírodu (rozpory ale lze využít) • zelená politika – střet různých koncepcí: etický ekolog/pragmatický politik (Patočka x Bursík) – po úspěchu zákonitý krach – dobrá perspektiva, protože environmentální problémy sílí Současný stav ochrany přírody v ČR (Summary z předešlých hodin) Stav populací živočišných druhů v ČR - poměrně vysoká druhová bohatost v ČR (dána morfologií, historií atd.) - hlavní faktory ovlivňující přežití druhů: destrukce a fragmentace krajiny (včetně novodobých fenoménů – např. doprava, větrné elektrárny…), zánik tradičního hospodaření, zarůstání krajiny, moderní technologie (eutrofizace, změny ve společenstvech), invazní druhy, ekonomismus a zájmy obyvatelstva, lhostejnost Bezobratlí – ochranářsky významné druhy přežívají ve fragmentech - původní reliktní stanoviště (ideálně pod územní ochranou) - velká část závislá na dřívějším hospodaření člověka v krajině (sekundární bezlesí) - dnes na managementu (ten s různým úspěchem, není možné nahradit původní velkoplošně mozaikovité hospodaření) Obratlovci – hojné jsou především přizpůsobivé druhy (generalisti), případně druhy nekonfliktní, druhy vázané na hojné biotopy… - u ryb fragmenty původních populací (nutná ochrana zbývajících lokalit) - u obojživelníků a plazů – pokračující úbytek v celosvětovém i národním měřítku, který se nedaří příliš zastavit, jen omezená přizpůsobivost rychlým změnám - u ptáků a savců – v posledních asi 20 letech nárůst populace četných chráněných druhů (odezva na ochranářská opatření včetně legislativy), na druhou stranu se nedaří zastavit úbytek běžných druhů; relativně přizpůsobiví živočichové, ale ve střední Evropě pod enormním tlakem civilizace a cíleného pronásledování – z toho důvodu populace zranitelné Zajímavou alternativou nová divočina (nestabilita vlivem disturbancí) Současný stav ochrany přírody v ČR Současný stav společnosti v souvislosti s OP Pozitivní aspekty – rozvinutá legislativa (především díky 90. letům a vstupu do EU), zatím ještě funkční MŽP a AOPK ČR, všeobecně relativně vysoké „ekologické“ povědomí (často ale jen např. třídění odpadů apod.), média částečně slouží jako postrach (nejen korupce, ale i porušování jiných zákonů) Negativní aspekty – komunismus - oddělení člověka od půdy a krajiny; ekonomismus – nástup od 90. let, pokračující odtržení člověka od přírody (konzum - supermarkety + TV), vše je dnes ovlivněno ekonomickými aspekty - vztah lidí k přírodě – především na vesnici se výrazně nezměnil vztah jednotlivce k přírodě (min. v posledních 200 letech - pořád si lidí rádi střelí), celkově všude lhostejnost, neznalost souvislostí, preference krátkodobého zisku místo dlouhodobého přínosu (s takovými lidmi se dnes politikům dobře pracuje) - antienvironmentalismus - zelené názory považovány za nebezpečné, radikální, nepřípustné, omezující svobodu (vliv vlády V. Klause a ODS) - dnes stupňování (až militantní) – probíhá cílená likvidace OP – na politickou objednávku (MŽP, podobně Slovensko) – slučování a likvidace fungujících pracovišť, snižování rozpočtu OP, dosazování politických kreatur a laiků na důležitá místa, to vše za podpory obyvatelstva Nedostatky fungování OP • nedostatečná komunikace s médii, zájmovými skupinami, veřejností (např. EVL, odůvodnění postupů) • nestabilita zodpovědných orgánů (časté střídání, rušení apod.) • stále větší politizace AOPK ČR (až zrušení) • nejednotnost názorů, postupů (vs. jednotný názor masy rybníkářů, zemědělců, lesníků, myslivců…) – nutné zdokonalení metod (legislativa, management, praktické aspekty OP) • OP stále jen minoritním zájmem hrstky nadšenců – nutná aktivní účast celé společnosti • „zelení paraziti“ – špatné nastavení rozdělování „zelených“ peněz (zakázky vyhrávají velké neodborné firmy), nedostatečná kontrola a postihy, „odborníci“ na objednávku Jaké jsou reálné možnosti ochrany v současnosti: - využívat národní legislativu – ZCH druhy, územní ochrana, zákony, ČIŽP - využívat mezinárodní legislativu – NATURA 2000, směrnice - využívat zpracované mezinárodní metodiky – např. IUCN - zapojení každého jednotlivce ve smysluplné ochraně konkrétních lokalit a populací druhů (síť zásadních lokalit známá, monitoring v místě pobytu, zaměření na aktuálně ohrožené lokality či populace – např. antropogenní biotopy, okraje měst, NP Šumava a d.) - možnost spolupráce s ochranářsky zaměřenými organizacemi (např. ČSO) - zapojení každého jednotlivce do postupné přeměny postoje lidské společnosti k ochraně přírody (nemyšleno k třídění odpadu; viz další slajdy) - spíše hledání kompromisů než velké změny ve společnosti, kličkování ve složité byrokracii, ekonomických a politických zájmech (tzv. veřejný zájem) - velmi cenná účast každého jednotlivce a jejich spolčování („v zákopech“) – nutná účast vzdělaných lidí (interdisciplinární spolupráce) Současný stav ochrany přírody v ČR Výzvy v ochraně přírody v ČR - cílená osvěta a práce s jednotlivými skupinami obyvatelstva (důležitá ale zpětná vazba) - environmentální výchova od základních škol, rozvoj současných organizací s celorepublikovým dopadem – cílem zodpovědnost dalších generací za přírodu a krajinu - žít jakoby na přírodě záleželo („udržitelný rozvoj“), (problém s výchovou doma) - razantní politická síla – nejlépe environmentálně motivovaná politická strana se schopnými politiky, prosazení a udržení zásadních legislativních opatření a fungujících struktur bez diktátu politické moci (např. NATURA 2000) - média – nutné zapojení nejsledovanějších mediálních kanálů – nejlépe mediální agentura věnující se této práci, nová média – to vše nutné pro komunikaci a aktivní zapojení veřejností (v současnosti volné pole působnosti) – pro komunikaci s běžným člověkem důležitý vhodný výběr argumentů a metod k propagaci ochrany přírody (viz BROZ) - velmi důležitá role environmentálních hnutí jako nositelů občanské inteligence (upozornění na zásadní problémy – včetně radikalismu), např. Hnutí Duha, NeseHnutí, Greenpeace a d. - nutné domluvit se, na čem v OP opravdu záleží – napříč organizacemi (Fórum ochrany přírody) - posilování pozice vědeckých ochranářsky zaměřených společností (např. ČSO, ČSE, ČBS, ČSPE a další) – jejich zapojení při řešení konfliktních situací nadále nutná - užší zapojení vědecké komunity do ochranářských témat (podpora Conservation biology, Restoration ecology a dalších proti současným trendům) – nutné především zapojení na úrovni vysokých škol - cílená spolupráce s nejproblematičtějšími zájmovými skupinami („manažéři krajiny“, „průmyslníci v přírodě“, „obhájci tradiční exploatace“ – lesníci, zemědělci, rybníkáři, myslivci, rybáři, lovci) – specializované organizace - vhodné propracování problematiky ekosystémových služeb a jejich zavedení do legislativy a databází – převedení hodnoty přírody a krajiny (včetně přítomnosti jednotlivých druhů) na peníze – kvůli současnému ekonomismu Výzvy v ochraně přírody v ČR