3) Vektorizace rastrové mapy Otevřu aplikaci ArcMap Do mapy přidám (Add Data ): - Listoklad/list10 - georeferencovanou rastrovou mapu - Feature Class bodový (jednotka_ID) - Feature Class liniový (geologicka_linie) Mapu uložím (File/Save As) a nazvu např. „cv2“ ArcMap je mapová aplikace, kde vzniká mapa. Ukládá se s koncovkou .mxd Mapu (mapový soubor .mxd) při práci často ukládám pro všechny případy. Editovat – kreslit linie a body – můžu jen v editačním režimu. Nejprve zobrazím lištu „Editor“ kliknutím do prostoru panelů a zatržením „Editor“. Na této liště kliknu na tlačítko „Editor“ a dám „Start Editing“. Buď vyberu pouze jeden Feature Class, do kterého chci kreslit, nebo celou databázi, ve které mám všechny linie i body. Vpravo se objeví záložka Create Features: po kliknutí na např. geologickou jednotku můžu začít kreslit v mapě. Konec kreslení provedu dvojitým poklepáním nebo stisknutím F2. Zde je též záložka „Create features“ a „Attributes“ Attributes: Atributy právě nakresleného prvku vidím a mohu doplňovat v záložce Attributes. Zde vyplňím položku „kod“ kodem podle legendy. Jednou nakreslený prvek mohu vybrat pomocí editační šipky. Poté se mi zobrazí v záložce Attributes atributy vybraného prvku a mohu je opravovat. Přehled atributů všech nakreslených prvků, tedy celou atributovou tabulku Feature Classu lze otevřít: kliknutím pravým tlačítkem myši na Feature Class v obsahu (Table of Contents) a klik na „Open Attribute Table“ Objeví se atributová tabulka, kterou lze v editačním režimu vyplňovat (např. kody). Jeden řádek v tabulce je jeden nakreslený prvek (např. linie). Stejnou šipkou mohu vybrat nakreslenou linii a poklepat na ni dvakrát. Zobrazí se jednotlivé její vrcholy a s nimi mohu hýbat a tím linii upravit. Můžu taky přidat vrcholy nebo některé smazat. Během kreslení linie lze použít další editační nástroje, např. kreslení oblouku. Kromě kreslení linie pomocí klikání vrcholů, lze kreslit např. volnou rukou. Legenda, vyplňování kódů Ke každé mapě bude předem známá legenda, tj. všechny typy prvků, které se mohou vyskytovat v mapě, se svým kódem, který vyplňujeme při kreslení do mapy a se svým symbolem, který nastavíme všem stejným prvkům. Během kreslení co nejčastěji ukládám, co jsme nakreslili: Editor/ Save Edits. Pro konec kreslení: Editor/Stop Editing. Pravidla editování – kreslení linií (Feature Class geologicka_jednotka) • Linii vždy přerušujeme na styku tří linií. • Linii navazujeme přichycením na konec jiné linie (Endpoint). • Hranice geologické jednotky, která je zároveň tektonickou linií, kreslíme do geologických linií pod kódem tektonické linie. Aby se to při kreslení linií automaticky přichytávalo na konce (Endpointy), musím mít zapnutý „Snapping“) Pravidla editování – kreslení bodů (Feature Class „jednotka_ID“ • Body kreslíme do každého polygonu omezeného liniemi geologických jednotek. Rozdělování linií Pokud se stane, že jsme linii nezakončili na styku třech linií, lze ji rozdělit dodatečně nástrojem Split Tool . Linii, kterou chci dělit vyberu editační šipkou . Klik na nástroj Split Tool a jím klik na místo, kde to chci rozdělit. Pozor, ať se linie rozdělí opravdu v místě dotyku třetí linie! Tzn. na jejím Endpointu