Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky CZ.1.07/2.2.00/15.0201 Klíčová aktivita 04 – Inovace systému praxí Zápis Akce: Seminář pro organizátory pedagogických praxí a učitele z klinických škol Datum, čas a místo konání: 14.9.2011, 15:00–18:00, Zasedací místnost Ústavu matematiky a statistiky PřF MU, Kotlářská 2, Brno Přítomni zástupci klinických škol: RNDr. Pavel Faltýsek – Gymnázium Brno, Vídeňská Mgr. Viktor Ježek – Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše Mgr. Petr Karmazín – Gymnázium Brno, Křenová Mgr. Pavel Koukal – Biskupské gymnázium Brno Mgr. Pavel Melichar – Gymnázium Brno-Řečkovice RNDr. Stanislava Melicharová – SPŠ stavební Brno, Kudelova Mgr. Jana Sítařová – Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše RNDr. Pavel Vařejka – Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše zástupci PřF MU: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc. RNDr. Marta Farková, CSc. PhDr. Jaromír Hališka RNDr. Vladimír Herber, CSc. Mgr. Petr Liška Mgr. Zdeněk Navrátil, Ph.D. Mgr. Olga Rotreklová, Ph.D. RNDr. Pavel Šišma, Dr. absolventi pedagogické praxe: Mgr. Lenka Dosoudilová Mgr. Vojtěch Hanák Mgr. Tomáš Křivánek Mgr. Kristýna Křížová Mgr. Václav Kubát Bc. Hana Kutá Mgr. Radek Matuška Bc. Marie Ošlejšková Mgr. Petra Válová Zápis z jednání: Zahájení semináře (doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.) Poukázal na význam akce. Praxe studentů na středních školách Úloha pedagogické praxe v přípravě středoškolských učitelů (prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc.) Informovala o přípravě učitelů na PřF, o projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky a o klíčové aktivitě Inovace systému praxí. Inovace systému praxí (doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.) Seznámil se stavem praxí před projektem a s inovacemi praxí. Zmínil i akreditaci. Informoval, že mezi klinické školy bylo zařazeno Gymnázium Slovanské náměstí, snažíme se získat Gymnázium Matyáše Lercha. V rámci inovací praxí dochází k jejich rozšíření i kvalitativnímu zlepšení. Bude povinná i druhá praxe a asistentská praxe. Byl změněn Protokol o pedagogické praxi, studentům jsou nabízeny podpůrné materiály. K praxím byly zakoupeny dvě videokamery. Natočená videa budou analyzována v předmětu Analyticko-didaktické praktikum. Byl vytvořen nový předmět Zájmová a projektová praxe. Jsou 2 problémy: časová kolize s jinou výukou a časové omezení středoškolského učitele. Diskuse: RNDr. Pavel Vařejka – v Olomouci mají vyčleněny 3 týdny na praxi RNDr. Pavel Faltýsek – když student spěchá jinam, nedá se to hned rozebrat, pak se vše rozebírá naráz na konci doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – mohl by se na praxe vyčlenit 1 den v týdnu Mgr. Jana Sítařová – není dobré, když student nechodí do školy souvisle doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – bude problém, když v jedné třídě bude učit pořád student? Mgr. Jana Sítařová – praxe naruší výuku vždy RNDr. Pavel Faltýsek – když student na sebe navazuje, nese zodpovědnost, volný den by pomohl Mgr. Petr Karmazín – není dobré, aby student chodil pořád do jedné třídy, kdyby byl student ve škole 3 týdny v kuse, víc by žil školou RNDr. Vladimír Herber, CSc. – studenti mají jen 2 povinné předměty, šlo by dávat je navečer, mohlo by se jim doporučit, aby si vytvořili volný prostor na praxe Mgr. Pavel Koukal – pomohlo by zařazení povinných předmětů na odpoledne RNDr. Pavel Šišma, Dr. – dala by se využít bloková výuka prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc. – poděkovala diskutujícím za náměty Administrativa nových praxí (Mgr. Petr Liška) Vysvětlil nutnost administrativy. Jsou nové dokumenty, řeší to Mgr. Petr Liška, aby studenti nezískali citlivé údaje. Studenti by se na praxe měli přihlašovat včas, středoškolští učitelé by neměli odmítat pomoc. Diskuse: RNDr. Pavel Faltýsek – bylo by dobré, kdyby se pracovní výkazy generovaly automaticky a učitel by to jen korigoval Mgr. Jana Sítařová – poděkovala za pomoc s vyplňováním pracovních výkazů Mgr. Pavel Koukal – administrativy je moc RNDr. Vladimír Herber, CSc. – komunikuje se školami, studenti si mohou předměty zapisovat a rušit vždy do určitého termínu, někteří studenti si praxi domlouvají přímo se střední školou Zkušenosti středoškolských a vysokoškolských učitelů s praxemi studentů Teorie v pedagogické praxi studujících učitelství (PhDr. Jaromír Hališka) Informoval, že je inovován předmět Obecná a alternativní didaktika. Je kladen důraz na spojení teorie s praxí. Seznámil s názory studentů na pedagogickou praxi (např. hodně náslechů, málo výstupů; učitel do toho vstupoval). Je třeba, aby studenti měli na náslechu nějaké úkoly, byla vytvořena databáze těchto úkolů, z které se mohou vybírat. Je nutný didaktický rozbor hodiny. Diskuse: RNDr. Pavel Faltýsek – je třeba, aby středoškolští učitelé byli ochotni a kompetentní to dělat a aby to znali studenti PhDr. Jaromír Hališka – musí se to ověřit v praxi doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – bude prováděna instruktáž k praxím pro studenty, první bude 20.9. RNDr. Vladimír Herber, CSc. – jedná se o organizační záležitost, napíše se studentům, kde a kdy bude praxe zahájena a studenti si to zařídí Praxe na Gymnáziu Brno, tř. Kpt. Jaroše (Mgr. Viktor Ježek) Vzpomněl předmět Fyzikálně didaktické praktikum, v jehož rámci studenti sledují, jak učitelé učí. Bylo by to dobré i pro jiné předměty. Diskuse: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – je to k dispozici i pro jiné předměty, ale většinou jsou tam fyzici Mgr. Václav Kubát – v názvu předmětu byla fyzika doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – už není Mgr. Pavel Koukal – má to velký význam RNDr. Vladimír Herber, CSc. – na geografii jsou na to zaměřeny 2 předměty, studenti si sednou dozadu, probere se to ve škole a pak v příslušném předmětu na geografii Zkušenosti se systémem praxí na Gymnáziu Brno-Řečkovice (Mgr. Pavel Melichar) Mívají 12-14 praktikantů na semestr, víc u nich nejde. Jsou časové problémy. Záleží na výši odměny pro učitele, učitelé musí provádět rozbory a další servis. Někteří učitelé to nejsou schopni dělat, někteří nechtějí. Studenti se na praxi naučí, že do toho musí dávat kus svého charakteru, musí umět organizovat, být spravedliví, rychle se rozhodovat. Natáčení je pozitivní – sebereflexe. Navrhl zřídit na webu rubriku "Přínos praxe – pohled učitele a pohled studenta". Připravenost učitelů klinické školy a studentů MU na výkon pedagogické praxe (RNDr. Pavel Faltýsek) Chce, aby se vědělo, co student zná, co absolvoval. Hodilo by se připravit materiál pro středoškolské učitele – skripta? Materiály by se měly oponovat. Byl by dobrý e-lerningový kurz a seminář pro učitele. Bylo by dobré, aby studenti nastoupili na školu společně. Říkal, že nahrávání bez souhlasu nepřipustí, za stávajícího finančního ohodnocení nebudou učitelé souhlasit. Bude problém sehnat souhlas celé třídy. Studenti by měli být zavázáni mlčenlivostí o údajích o žácích. Středoškolským učitelům by pomohlo, kdyby tam student chodil průběžně, odpracoval by si tak didaktický rozbor. Diskuse: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – rozbory hodin jsou vysoce kvalifikovaná práce, snažíme se to ohodnotit, dále můžeme nabídnout velký potenciál, který je ve studentech RNDr. Vladimír Herber, CSc. – je velký zájem o předmět Učitel a provoz školy Bc. Hana Kutá – Asistentská praxe by měla mít větší rozsah, aby se studenti dověděli, jak vyplňovat papíry, co má dělat třídní učitel RNDr. Pavel Šišma, Dr. – Asistentská praxe má malý rozsah RNDr. Pavel Faltýsek – to by měl splňovat předmět Učitel a provoz školy, je to volitelný předmět, o studenta by se měl starat uvádějící učitel doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – nešlo by to při zahájení praxe? RNDr. Pavel Faltýsek – je toho moc, aby je to nezastrašilo Mgr. Petr Karmazín – na každé škole je to jinak Mgr. Pavel Koukal – to hlavní by mělo být v oblasti didaktiky, administrativa by měla být v jiném předmětu RNDr. Pavel Faltýsek – je třeba seznámit studenty se školním vzdělávacím programem Mgr. Vojtěch Hanák – praxe by se měla rozšířit, student by se měl snažit, aby učil víc, měl by donutit učitele, aby to s ním rozebral RNDr. Vladimír Herber, CSc. – pokud student učí, má úvazek mimo klinickou školu, ušetří se, je to lepší doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. – úvazek není praxe, chybí zpětná vazba Mgr. Pavel Koukal – mají uvádějícího učitele RNDr. Pavel Faltýsek – úvazek není vhodný pro všechny; chtěl by, aby fakulta studenty neotrávila Mgr. Pavel Koukal – to platí i pro středoškolské učitele Vyhodnocení pedagogických praxí ze zeměpisu - pohled VŠ pedagoga (RNDr. Vladimír Herber, CSc.) Informoval, jak to vypadá na geografii. Názory studentů Diskuse: Mgr. Tomáš Křivánek – studenti fyziky jsou dobře připraveni, studenti ze SŠ přišli na fakultu, byl proveden rozbor; někteří učitelé nechtějí praxe vést Mgr. Václav Kubát – prodloužení pedagogické praxe by bylo dobré, dobrý je i nápad přivést studenty SŠ na fakultu Mgr. Petr Liška – absolvoval praxi s učitelem, když tam nebyl, bylo to také přínosné, nebyla tam propůjčená autorita Mgr. Václav Kubát – také učil pár hodin sám po domluvě s učitelem RNDr. Pavel Šišma, Dr. – podle studentů je praxe krátká, měla by být aspoň 3 týdny v kuse Mgr. Vojtěch Hanák – student si pak nemůže zapsat volitelné předměty Mgr. Lenka Dosoudilová – studenti učitelství studují 2 obory, mají toho moc, nemohou si pak dát volitelné předměty Mgr. Petr Liška – nezažil volnější školu než vysokou Mgr. Vojtěch Hanák – občas jsou ve škole od 7:00 do 19:00 Mgr. Tomáš Křivánek – pedagogické praxe není málo, šlo by vytvořit předměty, které by ji nahrazovaly, zkusili by si to na fakultě; proč jen pár klinických škol? Závěr a ukončení semináře (prof. RNDr. Zuzana Došlá, DSc.) Ukončila seminář, poděkovala za podnětnou diskusi. Šlo o 1. takové setkání. Některé věci se mohou rozpracovat hned 15.9. na Odborné radě projektu. Příspěvky se mohou zveřejnit na webu projektu. Příští seminář se uskuteční zase v září, bude spojen s návštěvou skleníků. Zapsala: RNDr. Marta Farková, CSc. V Brně 27.9.2011