Ekologie a životní prostředí podzim 2012 - cvičící Barbora Kněžínková (konzultace po mailové nebo osobní domluvě) - Ekologie a životní prostředí – těžce vydřené kredity J - zákony + prezentace + Atlas krajiny + lesnické mapy + terénko Harmonogram seminářů: 1. seminář 18. 9. Úvodní informace 2. seminář 25. 9. Zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 100/2001 Sb. 3. seminář 9. 10. Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. prezentace Škody způsobené zvláště chráněnými živočichy 4. seminář 16.10. Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu č. 334/1992 Sb. prezentace Zemědělství a eroze 5. seminář 23.10. Zákon o lesích č. 289/1995 Sb. prezentace Emise a lesy, obnova lesa 6. seminář 30.10. Zákon o vodách č. 254/2001 Sb. prezentace Protipovodňová opatření – ochrana osob a majetku vs. ochrana přírody 7. seminář 6.11. Zákon o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb. prezentace Emise 8. seminář 13. 11. Atlas krajiny 9. seminář 11. 12. Lesnické mapy Prezentace: - 2 (3)lidi na prezentaci + 2 oponenti - prezentace: rozebrat problém (syntetizující pohled geografa) + zákony - oponenti : zjistit si co nejvíce k tématu (do odevzdávárny den předem 2 A4 strany), každý oponent jedna otázka na základě prezentace + doplnění prezentace - zákaz domlouvat se předem a spolupracovat (oponenti x prezentující) – budou sankce J Škody způsobené zvláště chráněnými živočichy - příklady, co říká zákon, uplatnění nároku na náhradu, rozsah náhrady, …, konkrétní kauzy Zemědělství a eroze - druhy a příčiny eroze související se zemědělstvím, hodnocení eroze, zákon, motivace zemědělců ke zlepšení, postihy, fotky, …. Emise a lesy, obnova lesa - pásma, jak se zjišťuje, co se dělá pro zlepšení, mapy, fotky, příklady,… - pravidla pro obnovu, …, kdo kontroluje, dodržuje se? Protipovodňová opatření – ochrana osob a majetku vs. ochrana přírody - příklady, zákon, náhrady vlastníkům, kdo je navrhuje, projektuje, realizuje, schvaluje, co vlastníci pozemků, …, EIA protipovodňových opatření ve vybraném (malém) povodí Emise - jak a kdo měří, kdo eviduje, kdo kontroluje, zákon, rozptylové studie, akční plány, …, signály regulace – jak fungují? Terénko: - cca 5 hodin (pití, jídlo, dobré boty, trpělivost k častým zastávkám – cca co 10 metrůJ) - trasa: z nádraží v Řečkovicích, kolem Glóbusu a Ponávky, od bývalého nádraží Jehnice nahoru lesem do Mokré Hory (přesná trasa ve studijních materiálech) - náplň: po dvojicích 5-10 minut výklad k tématu (formou zastávek po trase) témata: 1. Lachema – historie výroby, problémy (ČOV,…), vyhlídky do budoucna, … 2. Ponávka – upravený vodní tok, rybníky, historické mapy, čistota vody (čističky v obcích), … 3. Vývoj využívání území po trase (staré mapy, dělnické domky, …) – dvě zastávky (jedna na počátku trasy a jedna v oblasti rybníků) 4. Biocentrum „Na loukách“ Řečkovice 5. Suburbánní plochy (na SZ od biocentra „Na loukách, kolem žel. trati) – vlastníci, možnosti využití, … 6. Glóbus – vliv krajiny na umístění obchodních center a následně obchodních center na krajinu (+ problém Bauhausu v Ivanovicích – EIA, …) 7. Stará Tišnovská trať – historie, současnost, … 8. Kuřimská kanalizace – historie, mapa, proč a kde ústí do povodí Podávky, ukázka, … 9. Lesy v okolí Brna – vlastníci, využití, druhová skladba, … - termín??? 24. září – 5. října - Google aplikace -> z vybraných termínů zaklikněte vždy všechny termíny, které můžete (rozvrhově a podobně), ne jen jeden termín, který vám nejvíce vyhovuje - účast na terénku je hodně důležitá – otázky v odpovědníku i u zkoušky !!! + hrozba sankcí!!! - o přesném termínu, místě a času srazu napíšu v dostatečném předstihu mail Podmínky k zápočtu: - prezence na seminářích (omluvenky jen přes IS – docházka v ISu) – od druhé absence práce navíc - terénní cvičení s prezentací svého tématu na trase - prezentace nebo oponování prezentace na semináři - práce s mapou z Atlasu krajiny - výstup odevzdat (bude upřesněno, až nastane čas J) - odpovědník – v druhé polovině semestru (z náplně na semináři + z terénního cvičení, včetně všech prezentací – mých i studentských) - aktivita