Tomáš Novotný RG aspekty EU, podzim 2012 Mapa Žáci a studenti na školách všech úrovní ISCED (0-6) Tato mapa znázorňuje podíl všech žáků a studentů na celkovém obyvatelstvu. Míra se pohybuje od 14 do 48 %. Jedná se o hodnotu, která může být podmíněna různými vlivy – vyspělostí, urbanizací, industrializací (nižší míra nekvalifikované zaměstnanosti v zemědělství), anebo také vysokým podílem mladého obyvatelstva, neboť se nejedná o míru výběrovou, ale zahrnující žáky veškerých škol včetně základních. Proto vysoký podíl žáků a studentů vykazují jak vyspělé severské oblasti (s obyvatelstvem koncentrovaným do měst), tak různé metropolitní oblasti (Bratislava, Bukurešť, Praha, Brusel, patrný je i vliv Varšavy, Krakova, Lublaně, Madridu, Záhřebu), stará průmyslová oblast Valonska a Lille, tak na druhé straně východní Turecko, kde je vysoký podíl žáků věcí mladé populace a nízkého průměrného věku. Zdaleka nejvyšší hodnotu pak vykazuje turecký region Bursa, Eskisehir, Bilecik, který v sobě spojuje dynamickou urbanizaci a relativní vyspělost s mladou populací. Naopak nejnižší hodnoty nalézáme v oblastech relativně periferních, méně urbanizovaných a se starší populací. Vliv staré populace je zásadní a prosazuje se i ve vyspělých průmyslových regionech jako severozápadní Itálie nebo v metropolitní oblasti Atén. V České republice vidíme výrazné rozdělení na Prahu, Čechy a Moravu. Praha jako velkoměsto a nejvyspělejší český region s rozsáhlým školstvím vykazuje nejvyšší počet žáků a studentů na obyvatele. S tím kontrastuje zbytek Čech, kde je naopak tento podíl podprůměrný. Moravské regiony mají opět vyšší hodnoty, což je způsobeno přítomností větších měst s rozvinutým školstvím (Brno, Ostrava, Olomouc). Lze předpokládat, že pokud by tato centra byla vyčleněna tak jako Praha, zbytkové jednotky by vykazovalo podobně nízké hodnoty jako regiony v Čechách.