bransouze_25_29_5_2013 009 Úvod do studia ekologické a evoluční biologie V. Grulich, J. Schenková Program •středa 15-16:50 BR3 jedenkrát za 14 dní •střídání s předmětem Vědecká práce v botanice a zoologii §18.9. Úvod (Schenková, Hodová) §2.10. Ekologie rostlinných společenstev (Chytrý) §16.10. Systematika rostlin (Bureš) §30.10. Výzkum bezobratlých (Pekár, Schlaghamerský) Hydrobiologie (Helešic) §13.11. Parazitologie (Gelnar) Výzkum obratlovců (Řehák) §27.11. Ekologie rašelinišť (Hájek, Horsák) logo zodarion%20logo http://www.sci.muni.cz/zoolecol/verteb index §přírodovědné obory –123 oborů - matematika, fyzika, chemie, biologie, vědy o Zemi § §celkem 13 ústavů –http://www.sci.muni.cz/cz/Ustavy/ § §biologie: – §Ústav antropologie §Ústav botaniky a zoologie § Ústav experimentální biologie – Přírodovědecká fakulta 3385375-univerzitni-kampus-v-brne-bohunicich §Řečkovice, budova 10 §vznikl spojením kateder botaniky a zoologie – –7 pracovních skupin: §Biosystematika cévnatých rostlin §Pracovní skupina pro výzkum vegetace §Výzkum ekologie rašelinišť §Výzkum terestrických bezobratlých §Laboratoř biologie tekoucích vod §Výzkum obratlovců §Parazitologie (Kotlářská, budova 8) • § Ústav botaniky a zoologie http://botzool.sci.muni.cz/ prace 001 Řečkovice Kotlářská §23. ledna 2012 začala výstavba pavilónů pro biologické obory §využívat je bude 1 000 studentů, 250 zaměstnanců §427 milionů korun bez DPH §laboratoře, učebny §experimentální skleník §botanická zahrada §herbář § Kampus Bohunice Kotlářská §listopad 2013 – dokončení... §zahájení výuky 2014 Kampus Bohunice Kotlářská mapa Ústav botaniky a zoologie Kampus Bohunice Kotlářská Etapy výstavby kampusu Ústav botaniky a zoologie §Moravská zemská knihovna §největší a nejucelenější soubor literatury najdete v Moravské zemské knihovně na Kounicově ulici – – §Knihovna univerzitního kampusu § §Ústřední knihovna PřF (pro §obory matematika, fyzika, biologie a vědy o Zemi) §http://knihovna.sci.muni.cz/ § § § Knihovny Priroda1 moravska-zemska-knihovna Knihovna univerzitního kampusu MU §Ústavní knihovna §Budova 10, přízemí (Podpěrovo náměstí) §reprezentativní výběr českých přírodovědných periodik 20. století §řada významných periodik zahraničních Knihovna prace 005 Doc. RNDr. Petr Bureš, Ph.D. - vedoucí knihovny Mgr. Lucie Jarošová, DiS. knihovnice, distributor publikací katedry botaniky jarosova@sci.muni.cz Bc. Petra Šolcová solcova@sci.muni.cz http://botzool.sci.muni.cz/library.php?q=kontakt §(téměř) kompletní soubor diplomových a disertačních prací zdejších absolventů (od 20tých let) §reprezentativní výběr flór, faun, atlasů a determinačních příruček k evropským zemím §orientačně k i zámoří §aktuální knižní literatura §zejména k studovaným problémům §vzácné historické tisky § § § § § § § § § §meziknihovní výpůjční služba Knihovna Mathioliho herbář, 1562 Species-Plantarum-400 Linné Species plantarum, 1753 §entomologické §asi 55 000 kusů §zejména Diptera a Coleoptera §množství typového materiálu §uloženy v přízemí v dezinfekční místnosti § Zoologické sbírky §vertebratologické §1300 kusů §765 dermoplastických preparátů (vycpaniny) §dále kosti, lebky, materiál ve formaldehydu, válce a bulky §uloženy v místnosti Vertebratologické sbírky v 1. patře Zoologické sbírky prace 006 prace 007 prace 008 §výukové §srovnávací sbírka bezobratlých §slouží studentům zejména hydrobiologie, kteří se začínají učit určovat vodní bezobratlé §uložena po částech podle jednotlivých taxonů u různých specialistů § §sbírka bezobratlých pro přípravu ke státnicím §pro všechny studenty, příprava na poznávací zkoušku u magisterských státnic § Zoologické sbírky http://www.sci.muni.cz/zoolecol/hydrobio/sbirka/ §herbář §přes 600 000 herbářových položek §asi 100 typů §jedna ze 4 největších sbírek v ČR §rozsáhlé badatelské aktivity §výpůjčky tuzemských badatelů i do zahraničí §studijní herbář pro přípravu ke zkouškám • • ing. J. Danihelka, Ph.D. • kurátor herbáře Botanické sbírky IMG_2351 §autonomní součást fakulty §sídlí na Kotlářské §skleníky §tropická a subtropická flóra §technické zázemí §venkovní expozice §flóra mírného pásu §ukázka Linnéova systému třídění rostlin podle počtu tyčinek v květu §ekologická společenstva se zaměřením na Moravu: květena moravských stepí, Pavlovských vrchů, jihomoravských niv a jihomoravské lesostepi §exotické země – např. Japonsko, Čína Botanická zahrada File:Brno, botanická zahrada, skleník.jpg Autor: Kateřina Madronová §naše studijní plochy za budovou ústavu §místo pro táborák Řečkovická zahrada prace 003 prace 004 IMG_1914 IMG_1923 Studium bakalářské studium: Program B1531 Ekologická a evoluční biologie garant: Prof. Mgr. Stanislav Pekár, Ph.D. obor Ekologická a evoluční biologie – směr Botanika nebo Zoologie obor Biologie se zaměřením na vzdělávání magisterské studium: Program N1531 Ekologická a evoluční biologie garant: Prof. Mgr. Stanislav Pekár, Ph.D. obor Botanika – směr Biosystematika rostlin, Ekologie rostlin a Fykologie a mykologie obor Zoologie – zaměření Hydrobiologie, Parazitologie, Vertebratologie a Zoologie bezobratlých včetně Entomologie obor Učitelství biologie pro střední školy Asplenietum_cuneifolii1 wierzba 032o §„zelená“ (tedy terénní) biologie –laboratorní (domácí) zpracování je nezbytností § §práce s terénními daty §často vlastní sběr §znalost metod sběru Co obnáší ekologická a evoluční biologie? 6_15_pijavka 039 §povinné základní §Mohelno, Znojemsko, Bílé Karpaty, Bransouze (Vysočina) § §nepovinné §tuzemské § § § § § § § § § § §zahraniční – středoevropské hory (Alpy, Karpaty) a oblast Středozemí (Turecko, Chorvatsko, Francie) – botanické, Brač – zoologické Exkurze pozorování syslů na Medláneckém letišti bransouze_25_29_5_2013 003 Ukončení předmětu §docházka, maximálně jedna neomluvená absence §zpracování eseje 1, max. 2 str. A4: §zamyšlení nad biologií – především o jaký směr máte zájem, případně stručně motivy pro výběr oboru §co vás zaujalo na jednotlivých přednáškách nebo naopak bylo nuda nebo příliš složité nebo zbytečné §anonymně (v tom smyslu, že kritiku nezveřejníme, od koho je), ale pro udělení zápočtu jméno musíme znát §zpětná vazba: pokud se ale nějaký názor bude opakovat, tak to vyučujícímu řekneme 6_1_6_12_branosuze 019 6_1_6_12_branosuze 024 bransouze_25_29_5_2013 014 6_1_6_12_branosuze 027 Prostor pro vaše dotazy 27_31_5_11_Bransouze 063 z terénních exkurzí ...