Koncepce předmětu Informační výchova – XK010 Vyučující: Bc. Radmila Kouřilová Cílem tohoto předmětu je především to, aby student získal praktické dovednosti, proto je během semestru do výuky zařazeno několik úkolů. Každý týden během semestru se studentovi otevírá jeden modul obsahující interaktivní tutoriály, studentovi jsou k dispozici také další výukové materiály. Hlavní témata modulů: služby a katalogy knihoven, elektronické informační zdroje, rešerše, psaní odborného textu a bibliografické citace. Dále si student může ověřovat svoje dosud nabyté znalosti v nebodovaných cvičeních. Typy úkolů (odevzdání všech těchto úkolů je podmínkou získání zápočtu): - úvodní a závěrečný test - stěžejní úkoly - doplňkové úkoly 1. Úvodní test - v úvodním testu jsou zjišťovány dosavadní znalosti studentů a oblast jejich studijního zájmu, vyučující pak těmto parametrům přizpůsobuje vybrané úkoly. 2. Pátračka - doplňkový úkol – orientace v katalozích, informacích o knihovnách (zadání úkolu podle studijního oboru). 3. Rešerše - stěžejní úkol – student si vybere téma a elektronické informační zdroje, promyslí si rešeršní strategii, hodnotí nalezené informace. 4. Meziknihovní služba - doplňkový úkol navazující na úkol rešerše – student musí zjistit, zda jsou dokumenty dostupné v elektronické podobě, pokud ne, vyzkouší si zažádat o meziknihovní službu (naučí se uvádět údaje důležité pro nalezení dokumentu). 5. Odborný text - stěžejní úkol navazující na úkol rešerše – student napíše krátký text, naučí se citovat použitou literaturu (vybere si citační styl, který pak musí dodržovat, pochopí obecné principy citování, naučí se rozlišovat typy bibliografických údajů a správně je řadit dle pokynů zadavatele). 6. EndNote Web - doplňkový úkol – student se naučí pracovat s bibliografickými citacemi, naučí se je sdílet s ostatními autory, vytvoří si přehled, jaké citační styly existují, pochopí propojenost elektronických informačních zdrojů. 7. Impact factor - doplňkový úkol – tzv. pasivní hodnocení informací vhodné pro studenta, který začíná hledat kvalitní dokumenty (kvalita dokumentů je zhodnocena na základě citovanosti). 8. Závěrečný test - závěrečný test je nebodovaný, student si má pouze upevnit během výuky získané vědomosti, pokud jsou v odpovědích závažné chyby, student je na ně upozorněn a musí je opravit, aby mu byl test uznán. Tutorování úkolů - na veškeré chyby je student upozorňován, jedná-li se o chyby závažné, musí je v úkolech opravit, pak teprve je mu úkol uznán. V závěrečném testu studenti odpovídají na otázku, co se jim na výuce líbilo a co ne. Reakce studentů, kteří předmět absolvovali: - hodnocení je převážně kladné, studenti oceňují návaznost a komplexnost úkolů i to, že právě na základě vypracování úkolu se dozví cenné a užitečné informace - velmi oceňují zpětnou vazbu od vyučujícího – pokud něco nepochopí, je jim problematika vysvětlena podrobněji (konzultace probíhají elektronicky, ale student má možnost i osobních konzultací - studenti se shodují, že předmět je přínosný na každé úrovni jejich informační gramotnosti, ale předmětu škodí počet kreditů (snížení ze dvou na jeden).