Program rozvoje venkova 2007 – 2013, návrh MZe Hodnocení předchozích programů ØSAPARD, OP, HRDP •diskuze na téma velikost farem a přístupu menších a středních k programu •vyšší podpora regionálních produktů a ekologických výrobků •konečně vyřešit situaci ohledně pozemkových úprav •venkov - snaha o vyšší participaci místních, lepší monitoring (Celostátní síť rozvoje venkova) •přesnější definice venkova •vzdělávání - vyšší flexibilita, databáze, sledování trhu práce •zvýšit informovanost ohledně agroenvironmentální opatření a zvýšení informovanosti v řadách zemědělců Hodnocení Ex-ante Ørovnováha mezi 4 osami, dle vyjádření Střelečka, Hrabánkové, Kvistgaarda, s ohledem na specifika našeho venkova Ønení podrobnější ověření vazeb mezi investicemi, činnostmi a dopady Ømnohostranné partnerství na centrální i regionální úrovni Øvyužít NSPRV Øzlepšit popis opatření kvůli logice intervencí pro transparentnější program Økontrola finančních alokací dle logiky intervencí Øzlepšit popis procesu realizace (např. LEADER) Øvyužít současné IT používané na MZE a SZIF Øzlepšit anglické překlady Ø------------------------- ØFinancování: pouze z jednoho zdroje, určit prioritu Ø PRV 2007 – 2013, OSY a priority ØOSA 1 - Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví n (22,39 % z EAFRDu), 2 priority •Modernizace, inovace a kvalita (92,18 % z osy 1, kt. = 100 %) •Přenos znalostí (7,82 % z osy 1, kt. = 100 %) ØOSA 2 - Zlepšování životního prostředí a krajiny (55,2 %) •Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zem. a les. systémů s vysokou přidanou hodnotou a tradičních zemědělských krajin (76,5 % z osy 2, kt = 100 %) •Ochrana vody a půdy (17,6 % z osy 2, kt. = 100 %) •Zmírňování klimatických změn (5,9 % z osy 2, kt. = 100 %) ØOSA 3 - Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova (16,93 % z EAFRDu) •Tvorba pracovních příležitostí (36,0 % z osy 3, kt. = 100 %) •Podmínky růstu a kvalita života na venkově (57,5 % z osy 3, kt. = 100 %) •Vzdělávání a místní partnerství (6,5 % z osy 3, kt. = 100 %) ØOSA 4 - LEADER (5,0 % z EAFRDu) •Zlepšení řízení a mobilizace přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí (100,0 % z osy 4, kt. = 100 %) Odůvodnění OS a priorit ØOSA 1: n Oblastí jež přispívá k naplňování lisabonských a göteborských cílů je snaha o zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví (k zajištění konkurenceschopnosti by měly být priority orientovány na přenos znalostí a inovací v potravinovém řetězci, a dále na investice do fyzického a lidského kapitálu). ØOSA 2: n PRV přispívá ke zlepšování stavu životního prostředí a krajiny realizací agroenvironmentálních opatření, opatření podpory hospodaření v méně příznivých oblastech a opatření Natura 2000. Tato opatření se osvědčila i v minulém plánovacím období, v HRDP. Zmírňování dopadů klimatických změn bude uskutečňováno především prostřednictvím lesnických opatření a zalesňováním zemědělské půdy. ØOSA 3: n PRV posiluje atraktivitu venkova k životu včetně zlepšení podmínek pro hospodářský růst realizací opatření zaměřených převážně na diverzifikaci ekonomických (nezemědělských) aktivit, zlepšování kvality života na venkově, vzděláváním, organizací místních partnerství a rozšiřování využití informačních a komunikačních technologií a dále pak zlepšení kvality života zvýšením povědomí o přírodních a kulturních hodnotách prostředí a jejich obnovou a rehabilitací. ØOSA 4: n PRV umožňuje budovat místní kapacity zejména prostřednictvím vytváření místních partnerství z různých oblastí společenského života, přípravou místních rozvojových strategií a jejích následnou realizací. Integrovaný přístup pomůže chránit a rozšiřovat místní přírodní a kulturní dědictví, zvyšovat povědomí o ochraně životního prostředí, podporovat výrobu specialit, cestovní ruch, obnovitelné zdroje a energii a investovat do nich. Opatření PRV v OSE I – Zlepšení konkurenc. v zemědělství a lesnictví Ø3 skupiny opatření, 9 opatření, 4 + 1 + 4 ØI. 1. Opatření zaměřená na restrukturalizaci a rozvoj fyzického kapitálu a podporu inovací •I. 1. 1. Modernizace zemědělských podniků •I. 1. 2. Investice do lesů •I. 1. 3. Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům •I. 1. 4. Pozemkové úpravy ØI. 2. Opatření přechodná pro Českou republiku a ostatní nové členské státy EU •I. 2. 1. Seskupení producentů ØI. 3. Opatření zaměřená na podporu vědomostí a zdokonalování lidského potenciálu •I. 3. 1. Další odborné vzdělávání a informační činnost •I. 3. 2. Zahájení činnosti mladých zemědělců •I. 3. 3. Předčasné ukončení zemědělské činnosti •I. 3. 4. Využívání poradenských služeb Opatření PRV v OSE II – Zlepšování životního prostředí a krajiny – část 1. Ø2 skupiny opatření, 7 opatření + podopatření, 3 + (4 na násl.str) ØII. 1. Opatření zaměřená na udržitelné využívání zemědělské půdy •II. 1. 1. Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech n •II. 1. 2. Platby v rámci Natury 2000 a Rámcové směrnice pro vodní politiku 200/60/ES (WFD) – dvě podopatření n a) Platby v rámci Natury 2000 na zemědělské půdě n b) Rámcové směrnice pro vodní politiku ES n •II. 1. 3. Agroenvironmentální opatření – tři podopatření n a) Agroenvironmentální opatření - Postupy šetrné k životnímu prostředí (vč.ekologického zemědělství a integrované produkce) n b) Agroenvironmentální opatření - Ošetřování travních porostů n c) Agroenvironmentální opatření - Péče o krajinu (lokace) Opatření PRV v OSE II – Zlepšování životního prostředí a krajiny – část 2. ØII. 2. Opatření zaměřená na udržitelné využívání lesní půdy •II. 2. 1. Zalesňování zemědělské půdy – dvě podopatření n a) První zalesnění zemědělské půdy n b) Založení porostů rychle rostoucích dřevin pro energetické využití n •II. 2. 2. Platby v rámci Natury 2000 v lesích n = Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu n •II 2. 3. Lesnicko-environmentální platby n = Zlepšování druhové skladby lesních porostů • •II. 2. 4. Obnova lesnického potenciálu a podpora společenských funkcí lesů – dvě podopatření n a) Obnova lesnického potenciálu a zavádění preventivních opatření n b) Neproduktivní investice v lesích Opatření PRV v OSE III – Kval. života ve venkov. obl. a div. hosp. venkova Ø4 skupiny opatření, 7 opatření + podopatření ØIII. 1. Opatření k diverzifikaci hospodářství venkova •III. 1. 1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy •III. 1. 2. Podpora zakládání podniků a jejich rozvoje •III. 1. 3. Podpora cestovního ruchu ØIII. 2. Opatření ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech •III. 2. 1. Základní služby pro hospodářství a obyvatelstvo venkova – 2 podop. n a) Obnova a rozvoj vesnic n b) Občanské vybavení a služby •III. 2. 2. Ochrana a rozvoj dědictví venkova – dvě podopatření n a) Přírodní dědictví venkova n b) Kulturní dědictví venkova •III. 3. Opatření týkající se vzdělávání a informování hospodářských subjektů, působících v oblastech, na něž se vztahuje osa III (1) •III. 4. Opatření týkající se získávání dovedností a propagace za účelem přípravy a provádění strategie místního rozvoje (1) Opatření PRV v OSE IV – LEADER Ø3 skupiny opatření, 5 opatření n Účelem osy IV Leader je především zlepšení kvality života ve venkovských oblastech, posílení ekonomického potenciálu a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví venkova, spolu s posílením řídících a administrativních schopností na venkově. Osa IV Leader bude uplatněna pro opatření podle podmínek nařízení Rady 1698/2005. Místní akční skupiny podle čl. 62 nařízení Rady uplatňují při místním rozvoji partnerský přístup, navrhují ucelenou strategii místního rozvoje, resp. Strategický plán Leader a odpovídají za jeho provádění. Vybírají projekty, které budou v souladu se strategií v rámci PRV financovány. ØIV. 1. Implementace místní rozvojové strategie •IV. 1. 1. Konkurenceschopnost •IV. 1. 2. Životní prostředí / obhospodařování území •IV. 1. 3. Kvalita života / diverzifikace ØIV. 2. Realizace projektů spolupráce ØIV. 3. Provoz místních akčních skupin ZÁVĚR k PRV 2007 - 2013 Øjednotlivá opatření lze hodnotit z hlediska časovosti jejich dopadů Øje zřejmé, že každé z těchto opatření má svůj horizont a usilovat o naprostou nadčasovost není asi rozumné Øopatření vytvářejí dobrý základ pro dlouhodobý pozitivní rozvoj Øněkterá opatření však mohou ve své podstatě působit antagonisticky Øžadatel musí po přechodu ČR na plný systém přímých plateb splňovat v celém hospodářství závazné požadavky tzv. cross-compliance (str 155 – 157 v PRV 2007 – 2013) Øpožadavek plnění Správné zemědělské praxe Øčasto pětileté plnění Øcíle opatření, místní určení (lokalizace), určení příjemců podpory včetně její definice a míry plnění ze zdrojů naleznete na http://www.mze.cz/UserFiles/File/EAFRD/PRV%20vlda%2025_8.pdf Podpora PRV 2007 - 2013 ØPodpora bude poskytována na přípravu, sledování, hodnocení, šíření informací a kontrolní opatření •řízení, realizace, monitorování, kontrola •analýzy a poskytování informací o Programu včetně jeho publicity a hodnocení •pomoc expertů, pomoc a poradenství v otázkách týkajících se realizace •úkoly pracovních skupin •poradenství, semináře, studie, včetně zpracování podkladů pro přípravu výroční a závěrečné zprávy •informace a informační kampaně •expertizy, poradenství, odborné studie •ex-post hodnocení programů předcházejícího programovacího období (Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství, Horizontální plán rozvoje venkova) ØČeská republika k zajištění úkolů zřízení a provozu Celostátní sítě rozvoje venkova a koordinací těchto úkolů pověřuje Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky (VÚZE) v úzké spolupráci s Ústavem zemědělských a potravinářských informací (ÚZPI) a Krajskými informačními středisky pro zemědělství a rozvoj venkova (KIS), MAS, fyzické a právnické osoby u kterých se dále předpokládá kapacita v rámci opatření Programu rozvoje venkova, týkajících se vzdělávání a informací, získávání dovedností, animace a provádění.