‹#› Regionální politika v zemědělství Regionální politika – charakteristika a význam Vztahy mezi obecnou a zemědělskou regionální politikou ‹#› 2 Regionální politika - úvod nexistují rozdílné názory na uplatňování regionální politiky (neoliberální, institucionální, marxistické, TUR apod.) nEU: systematická, regionálně diferencovaná hospodářská a sociální politika založená na objektivním vícekriteriálním hodnocení nvýraznější rozdíly → problematické pro stát → reg. politika (zajišťovací), účelně → pomoc regionům se zaostávajícím ekonomickým rozvojem (ne nivelizace) nv zemědělství je situace složitější: přechod na tržní ekonomiku (liberalizace cen, pohyb zboží, migrace obyvatel apod.) + nerovnoměrný vývoj ekonom. aktivity + nerovnoměrný vývoj území (přírodní podmínky, tradice regionu, úrovně osídlení venkova) ‹#› 3 Obecná regionální politika nprostorové aspekty hospodářské a sociální politiky státu nhledání skutečných předpokladů, aktivizace vlastních zdrojů a obyvatel, podporovat aktivity pro budoucí rozvoj nrozdíly mohou být vyvolány přijetím nesprávných opatření a necitlivých zásahů nmá vést k efektivnímu fungování, stabilitě regionu i státu, přiměřená účast státu a její vývoj ntransformace: přechodné období?, přebytek uvolněných pracovních sil a nedostatek finančních zdrojů nzemědělství: situace opět složitější, kromě produkce plní další funkce, např. ekologie – OŽP, půda, údržba krajiny, život na venkově (zaměstnanost, kvalita života, osídlení) ninfrastruktura, dlouhodobé podnikání, rozmístění výroby a zkvalitňování výrobních zdrojů npodmínky úvěrů, úvěry, dotace ‹#› 4 Zemědělská regionální politika nomezování přebytečných a neproduktivních výrob nztížené podmínky: horské, podhorské, pohraniční oblasti, oblasti se špatnou sociálně ekonomickou infrastrukturou ~ submarginální podmínky nproblémové regiony = hospodářsky slabé regiony ~ venkovské regiony, podpora regionů s narušeným ŽP nútlum produkce vede k omezení negativních důsledků, ale i potlačení pozitivních mimoprodukčních funkcí pro společnost ndůležitým cílem je udržení osídlení a řešení nerovnoměrné zaměstnanosti a potřeby pracovních sil v regionech, důraz na mimoprodukční funkce nkvantitativní i kvalitativní analýza, předvídání důsledků opatření, monitoring šitý regionům na míru nne řešení nedostatků výrob a jejich subvencování n n ‹#› 5 Vztahy mezi předchozími politikami nzáměry obecné regionální politiky jsou definovány především jako adaptace nebo konverze regionální ekonomiky směřující je snížení úrovně nezaměstnanosti a zajištění příjmů obyvatel. Státní regionální politika v zemědělství by měla být zaměřena především na restrukturalizaci zemědělské prvovýroby nv zemědělství jsou patrné hospodářské a sociální důsledky, které nabývají politického významu nrůzné úrovně řešení – makrosféra státních zásahů i regionální aktivizace místních podnikatelů nzemědělská regionální politika navazuje na obecnou regionální politiku n ‹#› 6 Vztahy mezi předchozími politikami nzemědělská regionální politika je uplatňována vůči 1) typovým regionům, 2) konkrétním regionům, jejichž vymezení odpovídá administrativnímu členění státu nod roku 1993 se účelně kombinují oba přístupy npolitika se tak vztahuje na konkrétní územně administrativní jednotky či jejich části (mikroregiony), které jsou identifikovány jako problémové (negativní vybočení z míry vyváženosti, kterou tolerujeme) nproblém kritérii a zvolených indikátorů – hodnocení komplexního vývoje a srovnatelnost, jejich historické proměny (dřívější metodika PES, nynější LFA), (BPEJ) ‹#› 7 Ekonomické aspekty zemědělské politiky ndříve plošný charakter zemědělské výroby → nutná sociální rovnováha → která se působením trhu v řadě území dostává do protikladů s podnikatelskými možnostmi nnedostatek financí, které brání technické (vybavení) a technologické restrukturalizaci zemědělství nodběratelské a obchodní sítě a jejich vliv, role zpracovatelských podniků nebo obchodních řetězců nzměna výrobních a podnikatelských forem nnástroje: hl. dotace do zemědělské prvovýroby (vývoj + typ dotací) nMze ČR vytvořilo Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF), který poskytoval garance na úvěry bank a subvence na úroky z úvěrů ‹#› 8 Sociální aspekty zemědělské reg. politiky npriorita agrárních politik států EU, důstojný život nnevycházejí z modelů zemědělství založených pouze na zákonech liberalizovaného trhu, neboť trh není schopen zabezpečit všechny sociální funkce zemědělství nnástroje: přímé a nepřímé sociální subvence do: na) udržení, vytvoření pracovních příležitostí na venkově a zachování existence zemědělského hospodaření ve venkovském prostoru nb) zachování historicky vzniklých venkovských struktur, včetně kulturních hodnot a rekreačního prostředí nc) udržení struktury venkova, stabilitu osídlení nd) kompenzace, stabilizace důchodů v nepříznivých podmínkách výrobních, restrukturalizačních či útlumu ‹#› 9 Právní aspekty zemědělské reg. politiky nrozdělení kompetencí (a financí) mezi státní správou a samosprávou na různých velikostních úrovních spojené s vyjasňováním těchto správních činností nza současné venkovské situace nabyla významu samostatná politika jednotlivých obcí, což má své politické důsledky n(podle zákona 367/1990 Sb.) se obec stala samostatným právním subjektem, který zabezpečuje hospodářskou, sociální, kulturní a další stránky rozvoje svého územního obvodu nk povinnostem obce patří ochrana a tvorba kvalitního ŽP a uspokojování potřeb a nároků obyvatel a činností na území obce, obec může zakládat a rušit organizace, sama podnikat a účastnit se podnikání jiný subjektů