Fyzika kolem os. aut. brzdy Poznámky k přednášce Smykové tření •suché (Coulombovo) tření. •Amontonsův zákon • tribometry •tribometr vodorovný •tribometr sklonný Smykové tření pro chůzi •norma pobytové prostory μ=0,3 •norma, okraje schodů, pasáže atd.μ=0,6 •nakloněná rovina μ=0,3 +tg α • Systém DryLin http://www.hennlich.cz/index.php?dokument=649 koef_tøení_1 , SystémDrylin T koef_tøení_3 DryLin R v=0,15 ms-1 koef_tøení_2 Systém DryLin T p=0,46 MPa koef_tøení_5 DryLine •Nejlepší hodnoty koeficientu tření a odporu dosahuje pro drsnost Ra=0,1-0,3 Závislost brzdného výkonu na rychlosti při zpomalení 5 ms-2, hmotnost vozidla 1000 kg kW ms-1 Průtok vody ohřáté z 20 na 100 C v g/s při brždění Celková energie absorbovaná brzdami •Hmotnost vozu 1000 kg •Počáteční rychlost 40 ms-1 •Kinetická energie 800 kJ •Ekvivalent 2.5 kg vody ohřáté o 80 C • Celková energie absorbovaná brzdami •Hmotnost vozu 1000 kg •Počáteční rychlost 40 ms-1 •Kinetická energie 800 kJ •Tepelná kapacita oceli 500 J/kg •Hmotnost pracovní části disků/ bubnů 10 kg •Teplota 160 C • Kopec 1 km, hmotnost vozu 1000 kg •Energie absorbovaná brzdami 10 MJ •Ohřev brzd 107/5000=2000 K Brzdy •Špalkové •Kotoučové •Bubnové •Pásové • Špalková brzda • F F F c b pás páka Ukotvení pásu Fpřítlak ∆S F c b F c b a b c F limit case if multiplication factor is very high than brake momentum slightly depend on small changes of coefficient of friction in limit case Systém se zápornou zpětnou vazbou • • ∑ β U0=AUi Uo Ui U Ui=U-βAUi Uo Uos Uos=βUo Systém se zápornou zpětnou vazbou • • ∑ β U0=AUi Uo Ui U Ui=U-βAUi Uo Uos Uos=βUo a c F coefficient of friction is equal to 1 the same situation as lever break working with coefficieent of friction 1 a b c • 1 material combinaton lubrication coefficient of friction Leather on wood lubricated 0,47 Leather on ast iron good lubrication 0,12 Leather on část iron Low lubrication 0,38 Steel band on cast iron dry 0,18 Bubnové brzdy •Vynález bubnových brzd: rok 1902 Luis Renault, o rok dřív něco podobného použil Maybach •Ovládání zprvu mechanické, později hydraulické Bubnové brzdy drum-brake4 • Drum_brake_testrender Bubnové brzdy drum-brake2 drum-brake3 Kotoučové brzdy •První automobil s kotoučovými brzdami byl patentován Frederickem Williamem Lanchesterem v roce 1902 • 715px-Disk_brake_dsc03682 Kotoučové brzdy disc-brake3 disc-brake4 Deformace kotouče při brzdění • Tobvod Tstřed Tobvod > Tstřed Obvod za tepla je větší, než za studena Vzhledem k studenému středu se obvod nezmění odpovídajícím způsobem