Toyota Prius Poznámky k přednášce Hybridní automobily •Proč hybridní automobily Přizpůsobení charakteristiky spalovacího motoru zátěži • Charakteristika motoru •Momentová křivka omezená na poměrně úzkou oblast otáček •Účinnostní křivka úzká oblast otáček a kroutícího momentu •Velký rozsah rychlostí velký rozsah otáček •Požadavek na maximální akceleraci Charakteristika výkon - otáčky- spotřeba, Ottův cyklus stmhybrid3 Momentová křivka motoru BMW BMW_650i_Torque_Curve Přizpůsobovací prvek- převodovka •Pro maximální akcelerci hyperbolická závislost momentu na otáčkách pro maximální výkon motoru. hyperbolic •Elektrárna Dlouhé stráně v Hrubém Jeseníku- Francisova turbína 7 pólové motorgenerátory •Účinnost cyklu 76% •Pro orientaci počítejme se stejnouúčinností η každé konverze •Elektrická → mechanická rotační •Mechanická rotační → mechanická energie kapaliny •Mechanická energie kapaliny → mechanická rotační •Mechanická rotačn → elektrická • •Původní idea: •Dosáhnout prakticky nulové emise NOx CO uhlovodíků pevných částic. • 1997-2003 • • TOYOTA_Prius1 XW20; 2003–2009 • 2nd_Toyota_Prius XW30; 2009– • 2010_Toyota_Prius_V_--_04-20-2010 Annual sales worldwide and by region[4] (in thousands) Year World Japan North America U.S.[6] Europe Other 1997 0.3 0.3 1998 17.7 17.7 1999 15.2 15.2 2000 19.0 12.5 5.8 5.6 0.7 0.01 2001 29.5 11.0 16.0 15.6 2.3 0.2 2002 28.1 6.7 20.3 20.1 0.8 0.2 2003 43.2 17.0 24.9 24.6 0.9 0.4 2004 125.7 59.8 55.9 54.0 8.1 1.9 2005 175.2 43.7 109.9 107.9 18.8 2.9 2006 185.6 48.6 109.0 107.0 22.8 5.3 2007 281.3 58.3 183.8 181.2 32.2 7.0 2008 285.7 73.1 163.3 158.6 41.5 7.7 2009 404.2 208.9 144.3 139.7 42.6 8.4 Jan-Sept 2010 401.3 254.2 105.9 103.3[43] 35.5 5.8 Cumulative Total 2.011 826.9 939.1 917.5 206.1 39.7 PowerTrain Koncepce •Hybrid •Spalovací motor s Atkinsonovým cyklem •Převodovka – není potřeba • toyota prius Maximální rychlost (km/h) 180 Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,4 Spotřeba paliva a emise CO2 Město (l/100 km) 3,9 Mimo město (l/100 km) 3,7 Kombinovaná (l/100 km) 3,9 Emise Euro 5 CO2 Město (g/km) 90 CO2 Mimo město (g/km) 86 CO2 Kombinované (g/km) 89 Typ motoru řadový zážehový čtyřválec Rozvodový mechanismus 16 ventilů DOHC, VVT-i Zdvihový objem (cm3) 1798 Maximální výkon (kW/ot.min-1) 73/5200 Maximální výkon (k) 136 Maximální točivý moment (Nm/ot.min-1) 142/4000 Kompresní poměr 13.0:1 Vrtání x zdvih (mm x mm) 80.5 x 88.3 Typ elektromotoru synchronní s permanentním magnetem Maximální výkon eletromotoru (kW/ot.min-1) 60 Maximální točivý moment eletromotoru (Nm/ot.min-1) 207 Napětí eletromotoru (V) 650 Typ akumulátoru nikl-metal hybridový (NiMH) Napětí akumulátoru (V) 201.6 Počet článků akumulátoru 28 Kapacita akumulátoru (Ah) 6.5 Výkon akumulátoru27 kW Celková hmotnost vozidla (kg) 1805 Délka (mm) 4460 Šířka (mm) 1745 Výška (mm) 1490 Rozvor (mm) 2700 Rozchod vpředu (mm) Rozchod vzadu (mm) Objem palivové nádrže (l) 45 Prius 1525 Sol 1515 Premium 1515 Prius 1520 Sol 1510 Premium 1510