Historie a milníky osobního automobilu poznámky k přednášce Historie - parní automobil •Nicolas Joseph Cugnot (1725 - 1804) •1771 první automobilová nehoda Nicolas_joseph_cugnot_car Historie - elektromobil •Robert Anderson of Scotland •1832-1839 první elektromobil •1899, Camille Jénatzy zkonstruoval elektromobil "La Jamais Contente" který ustanovil rychlostní rekord - 68 mph – 109,4 km/h. • rok 1912vrchol prodeje elektromobilů v Americe •1912 cena elektromobilu 1750 automobilu se spalovacím motorem 650 (roadster) historie automobilu v dnešním smyslu •Gottlieb Daimler a Karl Benz? zkonstruovali prakticky použitelný automobil, •vývojový předchůdce dnešních automobilů historie motoru s vnitřním spalováním •1680 Christian Huygens spalovací motor na střelný prach. •první patent na IC, Robert Street Anglie1794 •1807 - Francois Isaac de Rivaz of Switzerland. Motor na směs kyslíku a vodíku. •1858 - Belgičan Jean Joseph Étienne Lenoir patentovaný (1860) dvoudobý motor s elektrickým zapalováním, na svítiplyn (vodní plyn?). V roce 1863, se zdokonalenou verzí motoru (kapalné palivo a karburátor) na podvozku typu trojkolka urazil 50 mil 80 km. Vyrobil cca 500 motorů 6-20 Hp Lenoirova rekordní trojkolka lenoire •1862 - Alphonse Beau de Rochas, Francouz, patentoval 4 dobý motor, (French patent #52,593, January 16, 1862). •1864 - Siegfried Marcus, Rakušan, zkonstruoval jednoválec s primitivním karburátorem. Později (1875 ?) zkonstruoval automobil dosahující rychlosti až 16 km/h •1873 - George Brayton, Američan, zkonstruoval dvou dobý motor na kerosin- neúspěšné. • •1866 - Eugen Langen and Nikolaus August Otto zdokonalili Lenoirúv a de Rochasúv koncept – konstrukce motoru s větší účinností. •1876 - Nikolaus August Otto zkonstruoval a později patentoval 4 dobý „benzínový“ motor (Ottův cyklus) •1876 - Sir Dougald Clerk- první úspěšný dvoudobý motor. •1883 - Edouard Delamare-Debouteville, Francouz zkonstruoval pokročilý čtyřdobý jednoválec na plyn. (nikdy nebyl zamontován v autě) •1885 - Gottlieb Daimler zkonstruoval motor považovaný za předchůdce dnešních mmotorů, s vertikálním pístem a karburátorem (patentováno in 1887). Postavil také dvoukolé "Reitwagen„ a o rok později čtyřkolý automobil. •1886 - Karl Benz získal patent (No. 37435) na benzínový automobil. •1891- Karl Benz čtyřkolový automobil. •1889 – Daimler zkonstruoval 4 dobý dvouválec do V s hříbkovými ventily. •1890 - Wilhelm Maybach zkonstruoval čtyřdobý čtyřválec Historie sériové výroby •Panhard & Levassor (1889) and Peugeot (1891). První výroba automobilů. •Američané Charles and Frank Duryea, výrobci byciklů, •1896, Duryea Motor Wagon Company • • Ransome Eli Olds (1864-1950), první sériová výroba. Začínal jako výrobce parních strojů. Zakladatel detroidské automobilové tradice, Olds Motor Works, vedoucí výrobce v létech 1901-1904 •Henry Ford (1863-1947), zdokonalil sériovou výrobu. 1903 Ford Motor Company. Montážní doba modelu T (1908) 93 minut. 1927- 15 mil ford T. •Amerika, George Baldwin Selden, inspirován výstavou ve Filadelfii 1876 patentoval IC motor v Americe v roce 1879, zpětně datováno 1877. Vydání patentu zdržel do roku 1895. •Spor s Fordem v roce 1911 prohrál. Seldenův patent selden Seldenův patent dorris selden_notice Ford T •Manufacturer Ford Motor Company •Production 1908-1927 •Predecessor Ford Model S •Successor Ford Model A •Body style sedan, coupe, pickup truck •Engine 177 in³ (2.9 L) 4 cylinder motor, 20 hp •Transmission Rear wheel drive, planetary gear, 2 speed •Fuel capacity 10 gallons •Designer Henry Ford, Childe Harold Wills, Joseph A. Galamb and Eugene Farkas • Late_model_Ford_Model_T Ford T ford%20t-recadre-petit Historie3 •Henry Ford: 20 letá série modelu Ford T 1908, cena: $950 $280. vyrobeno 15,500,000 •1908 William C. Durant založil General Motors Corporation (GM). Durant sloučil Buick, Oldsmobile, and Oakland, později Cadillac. Firma založená Louisem Chevroletem byla připojena 1918. •1912 Charles Franklin vynalezl elektrický startér. Historie4 •Bratři John a Horace Dodge, firma Dodge a Walter Percy Chrysler, Chrysler Corporation. •1914 mzda u Forda $5/den pro dělníky po více něž 6 měsících. •1916, USA 1 mil automobilů •1914 Japonsko, Nissan Motor Co., Ltd., •Itálie, Fiat •Německo • Historie 5 •1926 Daimler and Benz •1928 Bayerische Motoren Werke AG historie automobilových subsystémů- pneumatiky •1844- Charles Goodyear- vulkanizovaná pryž, •John Dunlop1888, tlakované pneumatiky, • 1895 André Michelin pneumatiky pro auta-neúspěšně, •1911 Philip Strauss, systém -plášť duše. •1903 In 1903, P.W. Litchfield z Goodyear Tire patentuje bezdušové pneumatiky historie automobilových subsystémů- pneumatiky •In 1908, Frank Seiberling- pneumatiky se vzorkem. •1910 pneumatiky s uhlíkem historie •1810 Rudolph Ackermann diferenciál •1897 – první použití diferenciálu –parní automobiů Davida Shearera (Rakousko) • Automobilový průmysl v ČR 14+117+18, firmy a organizace, 105300 zaměstnanců 1-produkce_autom_CR Automobily vozí automobily transport_aut_os1 transport_aut_nakl1 Trendy v automobilové dopravě •očekávaný počet automobilů v roce 2010 1,118 miliardy aut • •nyní asi 600 miliónů aut •spotřebuje 600 mil. t benzínu •a 370 mil t motorové nafty f012 f01 f02 f03 f04a f04b f05 f010a f010b f07 f09 f011 t01 Zásadní otázky: •Kde vzít zdroje energie pro automobilovou dopravu v budoucnu. •Jak zajistit udržitelnost růstu automobilové dopravy v rozvinutém světě. •Jaké jsou negativní dopady automobilové dopady na člověka a jak je omezit. •Existuje alternativa k osobní a nákladní automobilové dopravě? •Existuje energeticky mnohem účinnější alternativa k dosavadní techn. úrovně Primární zdroje energie (ve vztahu k automobilizmu) •Ropa (zásoby na 50 let?) •Zemní plyn ( zásoby 200 let, 511 1012 m2) •Uhlí (známé zásoby 200 let, odhad ještě 15x tolik) •Biomasa ? •Jaderná energie ? (zásoby stovky let) •Větrná energie?? •Solární energie??? –Primární energetický sektor ve světě: uhlí 23%, ropa 35%, zemní plyn 21%, uran 7% (obnovitelné zdroje) voda 2%, biomasa 11%, ostatní 1%. (2004) Pohon automobilů •urychlování vozidla •stoupání • •překonávání jízdních odporů •valivé odpory •aerodynamický odpor • Přímý zdroj energie pro pohon automobilů •Oxidace vhodných uhlovodíků ( vodíku) •tepelné stroje •palivové články •Elektrochemické reakce •elektromotory •Jiné akumulátory energie •setrvačníky •tlakové zásobníky •tepelné zásobníky • kritérium použitelnosti •Dostupnost •Bezpečnost (plyn versus kapalina) •Cena •v relaci k úrovni technologií •„setrvačnost“ ceny paliv •spotřební daň: benzín 11,85 Kč nafta 9.95 Kč gaspump_price „Základní“ tepelné děje v plynech heatengproc_1 Adiabatický děj adiab2 Adiabatický děj adiabatic_PV Isotermický děj isoth2 Isotermický děj isothermal_PV2 Graf izoterm a adiabat Entropyandtemp Příklad uzavřeného tepelného děje engcycles1_p_V Karnotův cyklus carnot_1 Ottův cyklus otto_1 Dieslův cyklus diescycd Tepelné stroje (1) tepelny_stroj •získaná práce •W=QH-QL •účinnost: • • •můžeme libovolně zmenšovat QL? •II. věta termodynamická praví, že ne (TH,TL fixované). Platí: • • Tepelné stroje •Parní stroj, Rankinův cyklus •Ericssonův cyklus •Braytonův cyklus •Ottův cyklus •Dieslův cyklus Rudolf Diesel •Strilingův cyklus Robert a James Stirlingovi 1818 •Atkinsonův cyklus (James Atkinson in 1882) • čtyřdobý motor Four_stroke_cycle_start Four_stroke_cycle_intake Four_stroke_cycle_compression Four_stroke_cycle_spark Four_stroke_cycle_power Four_stroke_cycle_exhaust Carnotův cyklus •Sadi Carnot (1796-1832): „otec termodynamiky“ •Carnotův cyklus carnot_1 Uvedený vztah platí pro nulový výkon Carnotova cyklu. Účinnost Carnotova cyklu při maximální výkonu je: Carnot_Sadi2 Poznámky •Tepelné motory s vnitřním spalováním pracují s cykly, ve kterých se teplo dodává nikoliv při konstantní teplotě jako u Carnotova cyklu ale při proměnné teplotě a odevzdává také při proměnné teplotě. •K dispozici je chemická energie, nikoliv tepelný zásobník na určité teplotě. Maximální teplota v cyklu je v principu omezena max. teplotou rovnováhy příslušné reakce, v praxi materiálovými a jinými (např exhalačními) podmínkami. Ottův cyklus otto_1 •Teoretická účinnost Ottův cyklus provedení a regulace otto_1 •Izochorický ohřev je uskutečněn rychlým zhořením směsi paliva a vzduchu •regulace ottova motoru •změnou dodaného tepla v úseku 1,2 pokud použité palivo dovolí měnit bohatost směsi, benzín to nedovoluje •metanol a etanol do jisté míry •škrcením vykon_bohatost benzin_emise Ottův cyklus praktická účinnost 1 otto_1 •Účinnost závisí na kompresním poměru •Kompresní poměr omezen oktanovým číslem. •pro benzín cca 1:10 •pro etylalkohol 1:12 až 1:19 ucinnost Otto Ottův cyklus praktická účinnost 2 •reálný cyklus ovlivněn rychlostí hoření (15 – 40 ms-1) •Časováním ventilů •škrcený motor- jiný cyklus, jiný kompresní poměr, mnohem menší účinnost. •tepelné ztráty přestupem tepla •možnosti vývoje –prodloužení expanze –regulace časováním ventilů –přeplňování –příparva směsi • • • otto_1 Dieselův cyklus •Původní představa nikoliv izobarický ale izotermický děj •Skutečnost izochoricko izobarický ohřev •Při stejném kompresním poměru menší účinnost něž Ottova cyklu! •regulace množstvím dodaného tepla, menším množstvím vstřiknutého paliva diescycd •Nevýhody –nutnost masívní konstrukce a komplikovaného palivového systému •Výhody –Možnost „brutální“ komprese –Možnost „drastického“ přeplňování diescycd Atkinsonův cyklus T_cycle_AtkinsonMiller Uhlovodíková paliva 1 •kritérium síra méně než (1% z hlediska koroze motoru) •vody méně než 0.5% •popela méně než 0.05% •těkavost – benzín do 100C odpar 30-40% paliva •paliva lehká do 0.8 kg/l •paliva těžká nad 0.8 kg/l •spalné teplo (po kondenzaci vodní páry) •výhřevnost • Uhlovodíková paliva 2 •benzíny automobilové, letecké, parametr oktanové číslo •motorová nafta, parametr cetanové číslo •složky motorového benzínu a nafty –parafíny (snadno zápalné) –izoparafíny –nafteny, cyklohexan o.č.77,2 –aromaty, benzen (nevhodné pro n.m.) –olefíny (nevhodné pro n.m) – – – – metan 1 107,5 plynné etan 2 107,1 propan 3 105,7 butan 4 90,1 pentan 5 61,9 kapalné hexan 6 26 45,19 heptan 7 0 44,56 oktan 8 izooktan 8 100 Uhlovodíková paliva •Benzín •kapalná směs uhlovodíků ( alkanů, cykloalkanů, aromatických uhlovodíků, alkenů s 5 až 12 atomy uhlíku na molekulu). Výroba: frakční destilace z ropy, krakování, reformace, polymerace, atd.. Složení asi C6H14 . •Stechiometrický poměr: 1 kg benzínu: 14,7 kg vzduchu •rychlost plamene 15-50 ms-1 •výhřevnost •výparné teplo 350 J/kg • Uhlovodíková paliva •motorová nafta: směs kapalných uhlovodíků, destilace ropy 150-370 oC. •cetanové číslo, zápalnost směsy cetanu C16H34 a α-matylnaftalinu C10 H7 CH3 výhř MJ/l výhř MJ/kg okt.č benzín 34,8 40,7 min 91 etanol 23,5 31,1 129 metanol 17,9 19,9 123 gasohol 33,7 93 let. benzín 33,5 46,8 Uhlovodíková paliva 3 •alkoholy- odolnost proti detonacím náchylnost k samozápalům ! •výparné teplo cca 900 J/kg •hygroskopické Přísady do paliv •Antidetonační přísady •Nitrometan •Tetraetylolovo •izopropyléter •Přísady pro vznětové motory •ihibitory koroze •stabilizátory • • • • f05 Možnosti dalšího vývoje blízká budoucnost •vývoj benzínového motoru •vývoj naftového motoru •hybridní pohony •aerodynamika •pneumatiky •hmotnost •Obměna světového vozového parku •Doba vývoje nového modelu/komponenty •trendy v průmyslu f08 Představa specialisty na využítí prostoru Obestav_prostor představa specialisty na minimální aerodynamický odpor predstava_aerodynamika Představa specialisty na bezpečnost Predstava_bezpecnosti_modra Vzdálená budoucnost ? •?