E-learning Roman Plch Learning Management System I LMS je řídicí výukový systém (systém pro řízení výuky), tedy aplikace řešící administrativu a organizaci výuky v rámci e-learningu. LMS jsou aplikace, které v sobě integrují zpravidla nejrůznější on-line nástroje pro komunikaci a řízení studia (nástěnka, diskusní fórum, chat, tabule, evidence ad.) a zároveň zpřístupňují studentům učební materiály či výukový obsah on-line nebo i off-line. LMS aplikací je řada – od těch jednoduchých přes nejrůznější LMS z akademické sféry až po rozsáhlé a složité komerční aplikace (Adobe Connect, Fronter, Blackboard). Řada LMS je šířených i jako free nebo open source software (například Moodle). Za běžné funkce systémů řízeného vzdělávání můžeme považovat následující moduly: Evidence a správa žáků Evidence a správa kurzů Learning Management System II Katalog výukových kurzů a objektů Správa studijních plánů Evidence hodnocení žáků Testování a přezkušování žáků Správa přístupových práv Komunikační nástroje Autorské nástroje k vytváření výukových kurzů a objektů Úložiště výukového obsahu Moodle I Moodle (https://moodle.org/) je software pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu. Je vyvíjen jako nástroj podporující sociálně konstruktivistický přístup ke vzdělávání. Moodle je poskytován zdarma jako otevřený software. Demo verzi systému je možné vyzkoušet na http://demo.moodle.net/. Charakteristické rysy Tvůrci kurzu v prostředí Moodle mají k dispozici řadu modulů, z nichž sestavují jeho obsah. Nastavení modulů i jejich jednotlivých instancí lze dále přizpůsobovat a využívat je tak v různých pedagogických situacích. Kromě modulů dodávaných přímo v distribuci je k dispozici řada rozšiřujících modulů. Pomocí standardně dodávaných modulů lze do on-line kurzu vkládat např.: studijní materiály ve formě HTML stránek, souborů ke stažení, Flash animací, strukturovaných přednášek apod. Moodle II diskusní fóra s možností odebírání příspěvků emailem úkoly pro účastníky kurzu automaticky vyhodnocované testy složené z různých typů testových úloh slovníky a databáze, na jejichž plnění se mohou podílet účastníci kurzu ankety vzdělávací obsah dle specifikace SCORM nebo IMS Content Package iTřída Je nástroj pro podporu výuky, který nabízí jednoduché a intuitivní ovládání. Přináší nový pohled na přímou i nepřímou výuku prostřednictvím efektivního cloud řešení. Učitel může v modulu TŘÍDA zadávat žákům jak úkoly a testy přímo v hodině, tak krátkodobé i dlouhodobé domácí úkoly a projekty. Mimo to může žákům v jednotlivých třídách psát vzkazy, zprávy a informace a vyvolávat diskuze. Výhody a přínosy 1. Záznam všech interakcí a postupů při výuce a v komunikaci se žáky. 2. Trvalý a nesmazatelný zápisník úkolů a projektů, ke kterému mají přístup žáci i učitelé. 3. Kvalitní doučovací nástroj, kde může učitel zadávat materiály k doučení konkrétní látky konkrétním žákům. 4. Vzdělávání krátkodobě i dlouhodobě nemocných žáků a žáků s individuální vzdělávacím plánem. Diskuse k tématu iTřídy a řešení problémů najdete zde. Alternativní řešení – online systémy pro řízení výuky Google Classroom – https://classroom.google.com/ Edmodo – https://www.edmodo.com Schoology – https://www.schoology.com mobilní verze – https://www.schoology.com/mobile-lms.php Chalkup – https://www.chalkup.co/ Článek pojednávající o těchto službách najdete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17603/ SOCIALNI-SITE-URCENE-PRO-VYUKU.html. Online systémy pro tvorbu testů a her I Learningpod – http://www.learningpod.com/ Questbase (komerční) – http://www.questbase.com/ Blendspace – https://www.blendspace.com/ Kahoot! – https://getkahoot.com/ (mobilní aplikace) Vyučující spustí test na počítači a děti si na tabletu otevřou aplikaci Kahoot. Po spuštění na počítači se objeví game pin, který zadají a potvrdí děti na svých tabletech. Následně zadají své jméno. Učiteli se na monitoru a na dotykové obrazovce ukazují jména a počet přihlášených žáků. Když jsou přihlášeni všichni žáci, spustí učitel hru kliknutím na START NOW. U každé otázky je nastaven časový limit. Za každou otázkou se učiteli zobrazí počet správných a špatných odpovědí. Na konci hry si může učitel na počítači zobrazit tabulku v Microsoft Excelu, která ukazuje, jak který žák odpovídal a počet chyb. Interaktivní test je tedy možné i oznámkovat. Online systémy pro tvorbu testů a her II Socrative – http://b.socrative.com Jeopardy online – https://www.superteachertools.net/ jeopardyx/brandnewgame.php Jeopardy Labs – https://jeopardylabs.com Quia – http://www.quia.com/ Diagnostic Questions – http://www.diagnosticquestions.com/ InfuseLearning – http://teacher.infuselearning.com/ Flippity.net – http://www.flippity.net/QuizShow.asp Tvorba výukových kartiček a hry Jeopardy pomocí Google Spreadsheets