1 Školní pedagogika (XS050) Sylabus Podzim 10 Vyučující: Doc. Jiří Zounek, Ph.D; Martin Sedláček, Ph.D. Posluchárna: IBA1 Čas: úterý 11.00-12.50 Anotace předmětu Předmět poskytne přehled o základních tématech (školní) pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci nebo vztahům školy a rodiny. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi. Studenti budou mít na konci semináře přehled o pedagogice, jejích základních otázkách či tématech. Budou schopni identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání. Studenti budou znát problematiku učitelské profese z mnoha pohledů, podobně budou mít přehled o žákovi, jako dalším klíčovém aktérovi výuky. Studenti budou rovněž schopni objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě budou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů. Program kurzu: 16. 9. 2014: Organizace kurzu (Jiří Zounek) 23. 9. 2014: Pedagogika jako věda (Martin Sedláček) 30. 9. 2014: Žák (Jiří Zounek) + seminární prezentace (1. téma) 7. 10. 2014: Učitel (Martin Sedláček) + seminární prezentace (2. a 3. téma) 14. 10. 2014: Kurikulum I. (Jiří Zounek) + seminární prezentace (4. a 5. téma) 21. 10. 2014: Pedagogická komunikace I. (Martin Sedláček) + seminární prezentace (6. téma): 28. 10. 2014: svátek 4. 11. 2014: Pedagogická komunikace II. (Martin Sedláček) + seminární prezentace (7. a 8. téma) 11. 11. 2014: Kurikulum II. – ICT ve vzdělávání (Jiří Zounek) + seminární prezentace (9. téma) 2 18. 11. 2014: Alternativní školy (Jiří Zounek) + seminární prezentace (10. téma) 25. 11. 2014: Škola jako instituce (Martin Sedláček) + seminární prezentace (11. téma) 2. 12. 2014: Výzkum v práci učitele (Jiří Zounek) + seminární prezentace (12. a 13. téma) 9. 12. 2014: Vzdělávací politika (Martin Sedláček) + seminární prezentace (14. a 15. téma) 16. 12. 2014: Zápočtový test (změny vyhrazeny) Povinnosti k zápočtu a hodnocení:  Přednesení seminární prezentace – 15 až 20 min. skupinová prezentace vybraného tématu  Odevzdání prezentace jako studijní podklad (nejpozději 14 dnů po prezentaci v hodině)  Aktivní osobní účast na seminárních konzultacích.  Závěrečný test. Struktura seminární prezentace  Představení zdrojů/literatury (O čem celkově byl daný článek? Jeho zhodnocení studenty atp.) - stručně  Jádro práce: Odpovědi na hlavní otázky/téma dané seminární práce (nejen „holé“ odpovědi, ale případné různé pohledy na téma, které jsou ve zdrojích; pokud jsou rozdíly, tak v čem atp.)  Zhodnocení tématu/odpovědí studenty: Jak se téma zpracovávalo, jaké nastaly problémy při jeho zpracovávání, ale hlavně – Co Vás překvapilo? S čím souhlasíte? S čím nesouhlasíte? Proč? Co je pro Vás zajímavé pro práci učitele? Aj. 3 Literatura (základní výběr)  Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503.  Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367- 4.  Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.  Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3.  Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.  Janík, Tomáš. Školní vyučování. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 178-183, 6 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9.  Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.  Vygotskij, Lev Semenovič - Průcha, Jan. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 80-7178-943-7.  Janík, Tomáš. Obsah vzdělávání. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 138-142, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.  Janík, Tomáš. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 651-655, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978- 80-7367-546-2.  Zounek, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. In Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. od s. 277-281, 5 s. Neuvedeno. ISBN 978-80-7367-546-2.  Rabušicová, Milada. Sociální nerovnosti ve vzdělávání. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 829-833, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367- 546-2.  Rabušicová, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. od s. 319-323, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2.  Zounek, J. a P. Sudický. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6.  Šeďová, K. Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 189 s. ISBN 978-80-210- 6205-4.  Lazarová, B. a kol. Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno. Paido, 2011.  Vališová, A. Kasíková, H. (Eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.  Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.  Poláchová Vašťatková, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.  Šeďová, K. Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.  Walterová, E. (2011). Dva světy základní školy?: úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. (Vyd. 1., 350 s.) Praha: Karolinum.  Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. (1. vyd., 185 s.) Brno: Masarykova univerzita. 4  Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. (7., aktualiz. a rozš. vyd., 395 s.) Praha: Portál.  Walterová, E. (2010). Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. (Vyd. 1., 307 s.) Praha: Karolinum.  Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. (295 s.) Brno: Paido.